Iranian Agriculture News Agency

تولید سالانه 45 تن انواع گیاه دارویی در قزوین

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: سالانه 45 تن انواع گیاهان دارویی در استان تولید می‌شود.

تولید سالانه 45 تن انواع گیاه دارویی در قزوین

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، علیرضا نوروزیان افزود: اکنون 46 هکتار از اراضی کشاورزی استان سالانه به زیر کشت گیاهان دارویی رفته که از این میزان 45  تُن گیاه دارویی تولید می‌شود.

او اظهار کرد: همچنین سطح زیرکشت زعفران 43 هکتار که 100 کیلوگرم زعفران خشک تولید می‌شود.

به گفته نوروزیان؛ 32 هکتار از مزارع کشاورزی استان به زیر کشت گل محمدی رفته که از این میزان 20 تن برداشت می‌شود.

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک جهادکشاورزی استان قزوین گفت: استان  زمینه و توانمندی مناسبی برای رویش و تولید انواع گیاهان دارویی را دارد که در صورت حمایت بیشتر از توسعه کشت این گونه گیاهان،  می‌توان در جهت ایجاد اشتغال، تولید، رونق اقتصادی و صادرات غیرنفتی استفاده کرد.

نوروزیان تاکید کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی در استان می‌تواند بستر مناسبی را برای اشتغال و صادرات فراهم کند.

او با اشاره به اینکه این استان با پیشینه دو هزار و ۵۰۰ ساله در زمینه گیاهان دارویی و موقعیت آب و هوایی بعنوان یک ویژگی طبیعی مطرح است، اظهار کرد: در ایستگاه تحقیقات زرآباد بخش الموت شرقی حدود ۴۰ گونه گیاهی بومی منطقه  بصورت کلکسیون نگهداری می‌شود.

نوروزیان گونه‌های گیاهی گشت شده در منطقه را گل گاوزبان، سیاه دانه، سماق، زعفران، زرشک، شیرین بیان، بابونه و زالزالک ذکر کرد که می‌توانند قابلیت سرمایه‌گذاری و تولید بهینه جهت بهره‌مندی بهره‌برداران و امکان صادرات محصولات در منطقه را داشته باشند.

او مناطق قزوین؛ الموت و آوج را مهمترین پرورش دهندگان گیاهان دارویی در سطح استان ذکر کرد.

به گفته وی؛ بیشترین سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان به گاوزبان و زعفران و کمترین آن به گیاهان  جینکو بیلوبا  اختصاص دارد.

نوروزیان یادآور شد: توسعه همه جانبه گیاهان دارویی نیازمند تدوین راهکارهای علمی و عملی کاشت، داشت و برداشت، ایجاد صنایع تبدیلی، بازار فروش، صادرات و حمایت ویژه است.

وی اضافه کرد: درحال حاضر تعدادی از شرکت‌های صادر کننده در استان اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری در توسعه کشت گیاهان دارویی را کرده‌اند که در همین راستا جهادکشاورزی استان نیز حمایت از بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران این صنعت رادر دستور کار خود قرار داده است.

نوروزیان، با اشاره به بحران آب موجود و استفاده بهینه از منابع آبی در استان گفت: در سال‌های اخیر، برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی  موجب کاهش منابع آبی شده که در این راستا کاشت این‌گونه گیاهان با نیاز آبی کم  می‌تواند در مدیریت بحران آب نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک جهادکشاورزی استان قزوین، یادآور شد: در راستای حمایت از تولید و توسعه گیاهان دارویی، یک جلد کتاب پراکنش گیاهان دارویی استان به نگارش سعید رشوند و همکاران تدوین و به چاپ رسید که در این کتاب بالغ بر 250 گونه گیاهی دارویی استان که مورد شناسایی و ارزیابی قرار گرفته نگارش شده که قابل توجه علاقه‌مندان و پژوهشگران این عرصه است.

او با بیان اینکه؛ این کتاب توسط موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و با حمایت مالی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایران (معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری) اجرا شده است، گفت: در این کتاب تعداد 250 گیاه دارویی موجود در استان همراه با تصاویر رنگی گیاه موردنظر و موقعیت پراکنش جغرافیایی گونه‌ای بصورت یک تصویر بر روی نقشه استان مکانیابی شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید