Iranian Agriculture News Agency

در استان فارس رخ داد؛

حمله شبانه خرس به روستای کندازی

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مرودشت، گفت: در هفته جاری حمله شبانه خرس به روستای کندازی یکی از اهالی روستا را مجروح و روانه بیمارستان کرد، که پس از مداخله مردم، خرس سرگردان به سمت کوه‌های اطراف فرار کرد.

حمله شبانه خرس به روستای کندازی

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، ابوالحسن کشاورز بابیان این‌که خشک‌سالی و کمبود مواد غذایی در زیستگاه خرس قهوه‌ای منطقه کوه خرسی، باعث هجوم این‌گونه به باغ‌ها، مزارع و در برخی موارد حمله به انسان شده، افزود: برای جلوگیری از ورود خرس به روستای کندازی ساخت چهار آبشخور در مسیر صعب‌العبور و اطراف روستا در حال انجام است، هم‌چنین یک نفر محیط‌بان افتخاری در اطراف روستا با گشت زنی شبانه در کوه، روشن کردن آتش و ایجاد سروصدا به‌وسیله ترقه مانع نزدیک شدن خرس به روستا می‌شود.

او گفت: در روستای دشتک اگرچه در برخی موارد خرس باعث شکست شدن شاخه‌های درخت بادام شده، ولی به دلیل فعال بودن چشمه‌ها و نیز روشن کردن آتش در باغ‌ها توسط افراد محلی کمتر شاهد حمله خرس هستیم.

کشاورز افزود: قرار گرفتن دو روستای کندازی و دشتک در دل کوه و زیستگاه خرس قهوه‌ای باعث بروز خسارات از ناحیه این جانور شده، که این میزان  خسارات ناشی از حمله خرس به مزارع، باغات و انسان برآورد شده و در حد توان سازمان حفاظت محیط‌زیست جبران می‌شود، ولی  ایجاد کمربند حفاظتی در اطراف روستاها ازنظر اکولوژیکی مردود است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مرودشت به اهالی روستاهای مذکور توصیه کرد: در صورت مشاهده خرس در محل مسکونی از درگیری مستقیم خودداری کنید و صرفاً با ایجاد سروصدا باعث فرار این موجود شوید.

زیستگاه اصلی خرس قهوه‌ای منطقه کوه خرسی در اطراف روستاهای مرودشت،پاسارگاد و اقلید است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید