Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا اعلام شد:

واکسیناسیون رایگان 100 هزار رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان، از واکسیناسیون رایگان 100 هزار رأس دام سنگین استان علیه بیماری تب برفکی تا اوایل مرداد امسال خبر داد.

واکسیناسیون رایگان 100 هزار رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی

روح‌الله زاهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در زاهدان افزود: در راستای اجرای این طرح،  واکسیناسیون تب برفکی دام‌های سنگین در قالب 50 گروه بخش‌های خصوصی و دولتی در سیستان و بلوچستان ازاواخرتیر آغاز و تا 10 مرداد  ادامه دارد.a

زاهدی اظهار کرد: تب برفکی یک بیماری ویروسی است و با توجه به راه‌های ورود این ویروس به بدن دام از قبیل تنفس، قطرات آلوده و خوردن علوفه آلوده این بیماری می‌تواند تا 100درصد گله را درگیر کند.

زاهدی بیان کرد: این بیماری واگیردار همراه با تب شدید 40 تا 41 درجه سانتی‌گراد، بی‌حالی، بی‌اشتهایی، ایجاد تورم حاد دهان و به‌تبع آن ترشحات کش‌دار، لزج و ایجاد تاول در مخاطات دهان، لثه و زبان بوده و می‌تواند خسارت‌های اقتصادی قابل‌توجهی به صنعت دام‌پروری تحمیل کند.

به گفته زاهدی، افت شدید تولید شیر و گوشت، کاهش زایش، تلفات در گوساله‌ها به همراه هزینه درمان ازجمله خسارت‌های اقتصادی وارده به دامداران است.

او اضافه کرد: با توجه به هم‌جواری سیستان و بلوچستان با کشورهای افغانستان و پاکستان، رعایت ضوابط بهداشتی در ورود و خروج، حمل‌ونقل، نگهداری و تغذیه دام، رعایت‌ ضوابط بهداشت فردی شامل پوشیدن چکمه، لباس کار توسط کارگران و تعویض لباس در جابجایی‌های بین دامداری‌ها و واکسیناسیون به‌موقع دام‌ها در کنترل این بیماری بسیار مؤثر است.

زاهدی افزود، کارشناسان دامپزشکی برای جلوگیری از خسارت‌های اقتصادی‌ که این بیماری ممکن است بر دوش دامداران بگذارد، اقدام به مایه‌‌کوبی رایگان دام‌ها علیه این بیماری می‌‌کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: درسه ماهه نخست امسال یک‌میلیون و364هزار203 رأس دام سبک و سنگین و3هزار و257 نفروقلاده در این استان علیه بیماری‌ها واکسینه و247 هزار و989 مترمربع جایگاه دام علیه انگل‌های خارجی سم‌پاشی شدند.

به گفته این مقام مسئول در سال گذشته طرح واکسیناسیون هم‌زمان و فراگیر 518 هزار و338 رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های بروسلوز،هاری، تب برفکی وppr (بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک) درسیستان و بلوچستان صورت گرفته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید