Iranian Agriculture News Agency

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی فارس:

کشاورزان سالمند شده‌اند

راه‌اندازی مجدد هنرستان کشاورزی روستای علی آباد کمین

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، با بیان اینکه توجه نکردن به نسل جوان تهدید خاموش برای بخش کشاورزی است، از راه‌اندازی مجدد هنرستان علی آباد کمین خبر داد.

کشاورزان سالمند شده‌اند

ابراهیم زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در شیراز  با اشاره به اهمیت آموزش رسمی در بخش کشاورزی و تربیت کشاورزان آینده، افزود:  پس از وقفه 15 ساله با پیگیری‌های مستمر و اخذ مجوزهای لازم در مهرماه 97، هنرستان شبانه‌روزی علی‌آباد کمین شروع به کار می‌کند.

زارع بابیان اینکه افزایش جمعیت سالمندان در بین کشاورزان فعلی، ضرورت سوق دادن نیروی جوان را به عرصه کشاورزی ضروری می‌سازد، افزود:  اولویت ما در پذیرفتن دانش‌آموز در این هنرستان  به روستا زادگان و فرزندان کشاورزان است چراکه با پیش‌زمینه کشاورزی، در این هنرستان با آموزش‌های اصولی علم نوین کشاورزی آشنایی و تسلط پیدا می‌کنند.

زارع در ادامه به تفاوت هنرستان علی‌آباد کمین و دیگر هنرستان‌ها اشاره و گفت: فرد علاقه‌مند به مدت دو سال در محیطی کاملاً کشاورزی زندگی کرده، با کشاورزی عجین شده و تمام مهارت‌ها را به‌صورت عملی یاد می‌گیرد، علاوه بر اینکه به جوان آماده‌به‌کار در بخش کشاورزی تبدیل‌شده،  مدرک فارغ‌التحصیلی را از آموزش‌وپرورش اخذ می‌کند و زمینه جهت ادامه تحصیل در دانشگاه نیز برایش ایجاد می‌شود.

او یادآور شد: در تلاش هستیم تمام هزینه‌های آموزش به‌صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد، چراکه انگیزه‌ای برای جذب افراد در بخش آموزش کشاورزی است.

در همین راستا معاون آموزشی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با اشاره به راه‌اندازی غیررسمی مدرسه طبیعت در سطوح پایین‌تر افزود: در این برنامه کودکان پیش از دبستان در اوقات فراغت به‌صورت مدون، برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند با مفاهیم گل، طبیعت و حیات‌وحش آشنا می‌شوند.

آرمان بخشی جهرمی با اشاره به‌ اینکه بحث آموزش کشاورزان آینده از اولویت‌های مرکز تحقیقات است، افزود: ایجاد انگیزه و علاقه بایستی از کودکی شکل بگیرد.

بخشی جهرمی گفت: خوشبختانه بیش از 30 رشته مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، آموزش داده می‌شود که با مهارت‌های ایجادشده کارآفرینی صورت می‌گیرد و باعث ایجاد اشتغال در افراد می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید