Iranian Agriculture News Agency

مدیر بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد:

بسته‌بندی مانع اصلی سفارشات کشاورزی

مدیر بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی، بسته‌بندی نامناسب محصولات کشاورزی را به دلیل کمبود شدید نیروی انسانی آموزش دیده، سدی برای اجرای موفق طرح کشت مبتنی به سفارش در خراسان شمالی دانست.

بسته‌بندی مانع اصلی سفارشات کشاورزی

حضرت قلی حیدری گفت: ایران به دلیل آب و هوا و اقلیم مناسب، دارای محصولات کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی، دامی ایده‌آل و مناسبی و همچنین مراتع غنی از هزاران گیاه دارویی است و می‌تواند با کشورهای بسیاری رقابت کند.

او ادامه داد: علاوه بر آن، محصولات کشاورزی ایران جزو محصولات پاک و ارگانیک به شمار می‌رود، زیرا کمترین میزان کود شیمیایی و سموم دفع آفات را نسبت به دنیا به خود اختصاص می‌دهد.

حیدری افزود: اما با وجود چنین امتیازاتی به دلیل نحوه بسته‌بندی و سورتینگ نامناسب به جهت کمبود شدید نیروی انسانی آموزش دیده برای این بخش مهم و همچنین آموزش ناکافی دست‌اندرکاران باعث شده تا رقبا از ایران جلو زده و مشتریان رغبت کمتری به محصولات کشاورزی ایران داشته باشند.

او با اشاره به طرح کشت مبتنی به سفارش گفت: این طرح جدیدی نبوده و سال‌هاست در حال اجرا است و استان خراسان شمالی توانسته به کشورهای هم‌جوار مانند ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان و یا کشورهای دورتر مانند عراق و ترکیه وارد تجارت شده و کشت‌های مبتنی بر سفارش انجام  دهد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد از 80 تولید دامی و زراعی، حدود 23 قلم محصول خاص تجاری در این استان وجود دارد قابل رقابت با بازارهای جهانی است.

حیدری در خصوص پیشبرد اهداف طرح کشت مبتنی بر سفارش اظهار کرد: سال گذشته اولین همایش ملی انگور در این استان برگزار شد که در حاشیه آن 3 پنل با حضور 170 بازرگان ایرانی اجرا و  شرایط برای بازرگانان توضیح داده شد.

او با انتقاد از نوع بسته‌بندی محصولات کشاورزی در ایران گفت: متأسفانه نحوه بسته‌بندی در ایران به‌خصوص در استان خراسان شمالی بسیار ضعیف است و این امر مانع از توسعه کشت مبتنی بر سفارش می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید