Iranian Agriculture News Agency

از مجموع 80 محصول دامی و زراعی

23 نوع محصول خراسان شمالی قابلیت صادرات دارند

مدیر بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، از صادراتی بودن 23نوع محصول کشاورزی استان و قابلیت رقابت با محصولات مشابه خود در بازارهای بین المللی خبر داد.

23 نوع محصول خراسان شمالی قابلیت صادرات دارند

حضرت قلی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: از 80 تولید دامی و زراعی در خراسان شمالی، 23 نوع محصول خاص تجاری قابلیت صادرات و قدرت رقابت با محصولات مشابه خود در بازارهای بین المللی را دارند.

حیدری، بسته‌بندی نامناسب محصولات کشاورزی را به دلیل کمبود شدید نیروی انسانی آموزش دیده، مانعی برای اجرای طرح کشت مبتنی به سفارش در خراسان شمالی دانست.

حیدری با انتقاد از نوع بسته‌بندی محصولات کشاورزی در ایران گفت: متأسفانه نحوه بسته‌بندی در ایران به‌خصوص در خراسان شمالی بسیار ضعیف است و این امر مانع از توسعه کشت مبتنی بر سفارش می‌شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ایران به دلیل آب و هوا و اقلیم مناسب، دارای محصولات کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی، دامی ایده‌آل و مناسبی و همچنین مراتع غنی از هزاران گیاه دارویی است و می‌تواند با کشورهای بسیاری رقابت کند.

او ادامه داد: علاوه بر آن، محصولات کشاورزی ایران جزو محصولات پاک و ارگانیک به شمار می‌رود، زیرا کمترین میزان کود شیمیایی و سموم دفع آفات را نسبت به دنیا به خود اختصاص می‌دهد.

حیدری افزود: اما با وجود چنین امتیازاتی به دلیل نحوه بسته‌بندی و سورتینگ نامناسب به جهت کمبود شدید نیروی انسانی آموزش دیده برای این بخش مهم و همچنین آموزش ناکافی دست‌اندرکاران باعث شده تا رقبا از ایران جلو زده و مشتریان رغبت کمتری به محصولات کشاورزی ایران داشته باشند.

حیدری درباره طرح کشت مبتنی به سفارش گفت: این طرح جدیدی نبوده و سال‌هاست در حال اجرا است و استان خراسان شمالی توانسته به کشورهای هم‌جوار مانند ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان و یا کشورهای دورتر مانند عراق و ترکیه وارد تجارت شده و کشت‌های مبتنی بر سفارش انجام  دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید