Iranian Agriculture News Agency

آغاز برداشت شکوفه‌های درختچه بیدمشک در آذربایجان غربی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از آغاز برداشت شکوفه‌های درختچه بیدمشک از سطح باغ‌های استان خبر داد.

آغاز برداشت شکوفه‌های درختچه بیدمشک در آذربایجان غربی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از آغاز برداشت شکوفه‌های درختچه بیدمشک از سطح باغ‌های استان خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، عزیز امانی با بیان این مطلب گفت: سطح زیر کشت این نوع درختچه در استان بیش از 30 هکتار است که عمدتا به صورت حاشیه کاری در کنار باغها و مزارع کاشته می شود.

امانی افزود: بیشترین سطح زیر کشت بید مشک در استان در شهرهای ارومیه در سطح 18 هکتار، پلدشت 10 هکتار و سلماس دو هکتار است.

وی ادامه داد: سالانه بیش از56 تن شکوفه بیدمشک از سطح باغهای استان برداشت و به بازار عرضه می شود.

وی همچنین اضافه کرد: یک سوم شکوفه های تولیدی توسط واحدهای تبدیلی جذب و نزدیک یک سوم آن در خانه‌ها مصرف و تبدیل به عرق بیدمشک می شود و بقیه نیز در مصارف مختلف توسط واحدهای گلاب گیری دیگر استان‌های کشور و تهیه نقل بیدمشکی در قنادی های ارومیه کاربرد دارد.

امانی تاکید کرد: نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان و ... دارد که مازاد این محصول به این کشورها صادر می شود.

وی خاطرنشان کرد: در سطح استان 5 واحد عرق گیری گیاهان دارویی از جمله بیدمشک وجود دارد که سالانه از این واحدها 12071 تن عرق گیاهان دارویی استحصال و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می شود .

عرق بیدمشک دارای خواص درمانی زیادی از قبیل تنظیم کننده ضربان قلب، مقوی قلب و معده، نشاط آور و تقویت کننده اعصاب است، خوردن خالی و بدون شکر تاثیر چندانی بر افزایش فشار خون ندارد ولی شربت آن برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند توصیه نمی شود.

بیدمشک اولین محصول کشاورزی استان در سال جدید است که در بازارهای غیر رسمی عرضه می شود. عمر گل دهی درختچه بیدمشک از اوایل فروردین ماه تا حداکثر 15 روز است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید