Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان مرکزی خبر داد:

اجرای طرح اصلاح نژاد گاو بومی با نژاد سمینتال در استان مرکزی

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: طبق آمارهای ارائه شده تولیدات دامی عمدتاً در سطح روستاها و شهرهای کوچک کشور صورت می گیرد، از این رو ضرورت اصلاح نژاد و ساماندهی راندمان تولید در واحدهای روستایی امری اجتناب ناپذیر به شمار می رود.

اجرای طرح اصلاح نژاد گاو بومی با نژاد سمینتال در استان مرکزی

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان مرکزی از اجرای طرح اصلاح نژاد گاو بومی و دورگ روستایی با نژاد «سمینتال» در این استان خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، جواد فراهانی با بیان اینکه هدف از اصلاح نژاد دام تغییر عملکرد و افزایش بهره وری اقتصادی تولید یک واحد دام است، گفت: اصلاح نژاد به عنوان ابزاری مؤثر به منظور بهبود کمی و کیفی تولیدات و ارتقاء بازده اقتصادی
فعالیت های دامپروری جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است، به طوری که با افزایش جمعیت کشور و کمبود منابع غذایی و دغدغه های حاصل از آن، این شیوه توانسته است بستر مناسبی برای افزایش راندمان تولید و بازده اقتصادی به حساب آید.

وی استفاده از دام های پرتولید از طریق اصلاح نژاد دام های سنگین را از جمله راهکارهای اجرای این پروژه دانست و تصریح کرد: طبق آمارهای ارائه شده تولیدات دامی عمدتاً در سطح روستاها و شهرهای کوچک کشور صورت می گیرد، از این رو ضرورت اصلاح نژاد و ساماندهی راندمان تولید در واحدهای روستایی امری اجتناب ناپذیر به شمار می رود.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در این راستا نژادهای دومنظوره با دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد خود نظیر تولید همزمان شیر و گوشت با کیفیت، دارا بودن صفات شایستگی درکنار سازگاری مناسب با طبیعت و آلودگی کمتر خاک در تنوع اقلیمی کشور و در واحدهای روستایی می توانند نقش مؤثری در روند اقتصادی کردن تولید در واحدهای روستایی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۴ پس از پیگیری های مستمر مدیریت امور دام، سازمان موفق به گرفتن موافقت مرکز اصلاح نژاد کشور برای اجرای آمیخته گری دام روستا با گاو دو منظوره نژاد سمینتال شد. در پی آن سمینار آشنایی با گاو نژاد دو منظوره سمینتال برای رؤسای اموردام شهرستان ها، مأموران تلقیح مصنوعی فعال در سطح استان و تعدادی از دامداران برگزار شد.

فراهانی با بیان اینکه آغاز عملیات اجرایی توسعه و ساماندهی گاوهای دو منظوره در استان طی فراخوان شناسایی دامداران علاقه مند به گاو نژاد سمینتال به کلیه شهرستان های استان ابلاغ شد، افزود: پس از عقد قرارداد انجام عملیات اجرایی توسعه و ساماندهی گاوهای دو منظوره با اتحادیه امین صنعت دامپروری استان برای اجرای این پروژه در استان مرکزی در سطح 11 گله به عنوان پشتیبان در حال شناسایی است .

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: نخستین گله در تاریخ اول دی ماه سال جاری ثبت شد و تا پایان سال گله های منتخب شهرستان ها بازدید و در صورت داشتن شرایط (داشتن حدافل 10 رأس گاو مولد و پروانه بهره برداری گاو شیری) نسبت به اجرای پروژه اقدام
می شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید