Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی خبر داد:

مطالعات آبخیزداری در 967 هزار هکتار از اراضی ملی آذربایجان غربی

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: تاکنون در بیش از 78 هزار هکتار از حوزه ها کار عملیاتی آبخیزداری انجام شده است و امیدواریم با تأمین اعتبارات لازم عملیات اجرایی حوزه های مطالعاتی انجام گرفته نیز در آینده نزدیک آغاز شود.

مطالعات آبخیزداری در 967 هزار هکتار از اراضی ملی آذربایجان غربی

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: در بیش از 967 هزار هکتار از اراضی ملی در آذربایجان غربی کارهای مطالعاتی آبخیزداری انجام شده است .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، رحمان وهاب زاده با بیان این مطلب گفت: مساحت کلی آذربایجان غربی بدون احتساب دریاچه ارومیه سه میلیون و 763 هزار هکتار است که از این مقدار، مساحت حوزه های آبخیز استان حدود سه میلیون و 100 هزار هکتار است .

وی تصریح کرد: بیش از 82 درصد از مساحت استان را حوزه های آبخیز در بر می گیرند و خوشبختانه تاکنون در سطح بیش از 967 هزار هکتار از حوزه های آبخیز برای انجام عملیات آبخیزداری کارهای مطالعاتی و کارشناسی انجام شده است .

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی افزود: در همین راستا تاکنون در بیش از 78 هزار هکتار از این حوزه ها کار عملیاتی آبخیزداری انجام شده است و امیدواریم با تأمین اعتبارات لازم عملیات اجرایی حوزه های مطالعاتی انجام گرفته نیز در آینده نزدیک آغاز شود .

وهاب زاده ادامه داد: عملیات آبخیزداری نقش مهمی در احیاء اراضی ملی و بویژه حفظ آب و پوشش گیاهی دارد که از مهم ترین نکات مثبت پروژه های آبخیزداری می توان به جلوگیری از ایجاد سیلاب های فصلی، ذخیره نزولات آسمانی، افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب آن در پشت سدهای موجود اشاره کرد .

وی یاد آور شد: پروژه های آبخیزداری در دو بخش مهم بیو مکانیکی و بیو لوژیکی انجام می شود .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجانغربی خاطرنشان ساخت: ایجاد سدهای رسوبگیر، سازه های ملاتی، گابیونی، خشکه چینی و بندهای خاکی در بخش بیو مکانیکی صورت می گیرد و طرح هایی نظیر: بانکت بندی، کنتور فارو، سکو بندی، کاشت نهال های مثمر و غیر مثمر، تراس بندی، حفاظت و قرق؛ از عملیات بیولوژیکی به شمار می روند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید