Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی استان خوزستان خبر داد:

آسیب جدی ریزگردها به کشاورزی خوزستان / ۳۰ درصد از نخیلات استان کم بازده و فرسوده هستند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: بیش از ۳۰ درصد از نخیلات استان کم بازده و فرسوده هستند و بخش عمده‌ای از نخیلات آبادان و خرمشهر به دلیل جنگ تحمیلی از بین رفت که باید نسبت به این موضوع همت ویژه‌ای گماشته شود. اعتباراتی که برای تأمین این منابع در اختیار است، مناسب نیست.

آسیب جدی ریزگردها به کشاورزی خوزستان / ۳۰ درصد از نخیلات استان کم بازده و فرسوده هستند


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: ریزگردها آسیب جدی به باغ های کشاورزی خوزستان وارد کرده است .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، کیخسرو چنگلوایی در نخستین نشست ملی استان‌های خرماخیز با بیان این مطلب افزود: استان خوزستان به دلیل تنوع اقلیمی و تأمین انتقال آب از نظر احداث سد و عملیات زهکشی، یکی از مهمترین قطب‌های کشاورزی کشور به شمار می رود.

وی گفت: سالانه 14.5 تن تولید زراعی در خوزستان انجام می‌شود که ۱۲ درصد از تولیدات کل کشور را به خود اختصاص داده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با بیان اینکه خوزستان برای پنجمین سال پیاپی رتبه نخست تولید گندم را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: بر این اساس خوزستان گندم بیش از ۱۱ میلیون نفر را در کشور تأمین می‌کند .

وی با بیان اینکه خوزستان بیشترین سطح زیرکشت تولید چغندر را دارد، خاطرنشان ساخت: در دو فصل تابستان و پاییز سالانه یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار در خوزستان با ۱۳۸ نوع محصول کشت می‌شود. مجموع سطح زیرکشت در خوزستان هم در بخش بارور و هم نابارور ۶۹ هزار هکتار با مجموع ۳۰۴ هزار تن بوده است .

چنگلوایی با تصریح بر اینکه باغ های خرما در خوزستان ۳۵ هزار هکتار با تولید بیش از ۱۸۵ هزار تن است، افزود: ۱۴ درصد از تولیدات خرمای کشور در خوزستان تولید می شود که پس از کرمان و سیستان و بلوچستان رتبه سوم را دارد. همچنین ۳۶ هزار بهره‌بردار کار کاشت و برداشت خرما را در این استان انجام می‌دهند .

وی با بیان اینکه تولیدات خرما بیش از ۴۰ درصد از صادرات غیرنفتی در خوزستان را به خود اختصاص داده است، گفت: امنیت اقتصادی، ایجاد شغل در شهرهای مرزی و امکان توسعه باعث شده است که مرغوبیت خوبی نسبت به کشت این محصول در خوزستان صورت پذیرد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با بیان اینکه پیش بینی شده است که سطح باغ های خوزستان از ۶۹ هزار هکتار به ۱۱۵ هزار هکتار افزایش یابد، گفت: امیدواریم با کارشناسی های انجام شده میزان تولید به ۳۴۰ هزار تن خرما افزایش یابد که برای رسیدن به این هدف به افزایش سطح کشت، اصلاح باغ های فرسوده و حذف نخل‌های فرسوده نیازمند است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود یکی از پروژهای شاخص در ارتباط با شبکه آبیاری آبادان و خرمشهر توسط وزارت نیرو انجام شود، یادآور شد: تنها بخشی از کار انجام شد که پس از حضور رئیس جمهور در استان شبکه آبیاری این شهرستان در دستور کار قرار گرفت که با همکاری مؤسسه جهاد نصر اکنون در حال اجرا است .

چنگلوایی در ادامه به مشکلات باغ های خرما و کشت آن پرداخت و گفت: بیش از ۳۰ درصد از نخیلات استان کم بازده و فرسوده هستند و بخش عمده‌ای از نخیلات آبادان و خرمشهر به دلیل جنگ تحمیلی از بین رفت که باید نسبت به این موضوع همت ویژه‌ای گماشته شود. اعتباراتی که برای تأمین این منابع در اختیار است، مناسب انجام این‌کار نیست .

وی در پایان با بیان اینکه در تابستان با کمبود آب مواجه هستیم، افزود: علاوه بر کمبود آب، نبود کیفیت مناسب آب نیز مشکلات متعددی را برای باغداران به وجود آورده است؛ بویژه که در چندسال اخیر پدیده ریزگردها آسیب جدی به باغ های کشاورزی خوزستان وارد ساخته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید