Iranian Agriculture News Agency

تأمین تجهیزات و تسهیلات توسعه مکانیزاسیون کشت برنج در استان‌های شمالی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای تأمین تجهیزات و تسهیلات مکانیزه کردن کشت برنج در استان‌های شمالی هیچ محدودیتی نداریم.

تأمین تجهیزات و تسهیلات توسعه مکانیزاسیون کشت برنج در استان‌های شمالی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای تأمین تجهیزات و تسهیلات مکانیزه کردن کشت برنج در استان‌های شمالی هیچ محدودیتی نداریم.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان گیلان، محمود حجتی در دیدار با مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم، دوهزار و 550 میلیارد تومان خطوط اعتباری برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اختصاص یافته است، افزود: تسهیلات مکانیزه کردن کشت برنج در گیلان و مازندران بدون محدودیت پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی با روش‌های مختلف واردات برنج را مدیریت کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: با هدف حمایت از تولید داخلی ضمن اعلام ممنوعیت واردات در زمان برداشت، از سال 93 با اعمال محدودیت ثبت سفارش، تعرفه 40 درصدی به علاوه مابه‌التفاوت 500 تومانی برای واردات برنج تعیین شده است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین مدت اعتبار 18 ماهه ثبت سفارش به سه ماه با یک ماه قابل تمدید کاهش داده شده و از نخست مردادماه، گمرک مجاز نیست هیچ محموله برنجی را ترخیص کند.

حجتی یکی از راه‌های برون‌رفت مشکلات برنج‌کاران را تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری عنوان کرد و یادآور شد: با تجهیز و نوسازی شالیزارها ضمن ایجاد امکان کشت دوم و همچنین سایر گونه‌های اقتصادی از همزمانی کاشت و برداشت محصول و تأثیرات آن در کاهش قیمت در بازار و همچنین ماندآبی شدن زمین‌ها جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: طرح تجهیز و نوسازی 50 هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان تهیه شده و در حال اجرا است که طی آن عملیات تجهیز و نوسازی سالانه در سطح 10 هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان اجرا می‌شود.

حجتی تأکید کرد: در اجرای مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گیلان، تاکنون 9 هزار هکتار از شالیزارهای این استان تجهیز و نوسازی شده است.

وی از نمایندگان گیلان خواست تا تأمین اعتبارات طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری را از طریق خطوط فاینانس از سازمان‌های ذی‌ربط پیگیری کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه صنعت نوغانداری تا پیش از استقرار این دولت رو به تعطیلی بود، اظهار داشت: در دولت یازدهم مرکز توسعه نوغانداری کشور مسئول احیای این صنعت شد و در دو سال اخیر با تأمین زیرساخت‌ها، تولید نهال از 100 هزار اصله در سال 93 به یک میلیون اصله در سال 94 افزایش یافت.

حجتی درباره تولید زیتون گفت: این محصول ازجمله طرح‌های وزرات جهاد کشاورزی است و در این طرح به‌زراعی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، مبارزه با آفات و بیماری‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی همچنین افزود: با مبارزه به‌موقع و مؤثر با آفت مگس مدیترانه‌ای امسال خسارت به باغ‌های زیتون کاهش یافت.

حجتی با بیان اینکه سالانه شش میلیارد مترمکعب آب استان گیلان به دریا می‌ریزد بر ضرورت بهره‌برداری بهینه از این آب تأکید کرد و ادامه داد: با وجود آن که مسئولیت آب‌بندان‌ها با وزارت جهاد کشاورزی نیست، اما این آمادگی وجود دارد تا در صورت واگذاری مدیریت آب‌بندان‌ها به وزارت جهاد کشاورزی با اعمال شیوه‌های مدیریتی، حجم آب مخازن از 250 میلیون مترمکعب فعلی به یک میلیارد مترمکعب افزایش یابد که این منبع آبی می‌تواند مشکل کمبود آب استان در فصول گرم سال را برطرف کند.

وی با اشاره به بر لزوم توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، تصریح کرد: با اجرای قانون تمرکز، بازسازی و نوسازی شالیکوبی‌ها و تجمیع آنها با هدف افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات، بسته‌بندی، فرآوری و استفاده از بقایای برنج در دستور کار قرار دارد.

در این نشست، نمایندگان مجمع استان گیلان به‌طور جداگانه درباره مسائل حوزه انتخابیه خود ازجمله قیمت و واردات برنج، نوغانداری، آبزی‌پروری و... پرسش‌هایی را مطرح کردند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید