Iranian Agriculture News Agency

معاون سرمایه‌گذاری و اشتغال دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس خبر داد:

۴۶ روستای هدف گردشگری در استان فارس شناسایی شد/ صدور سه مجوز اقامتگاه بوم‌گردی از ابتدای سال 95 تاکنون

گشت محلی و حضور در طبیعت و لذت از محیط روستا و پیرامون آن و بهره‌مندی از تولیدات محلی، دامی و باغی به‌صورت ارگانیک و در کنار آشنایی با فرهنگ بومی و محلی و آداب و سنن ازجمله خدماتی است که به گردشگران روستایی ارائه می‌شود.

۴۶ روستای هدف گردشگری در استان فارس شناسایی شد/ صدور سه مجوز اقامتگاه بوم‌گردی از ابتدای سال 95 تاکنون


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از شیراز؛ کارگاه آموزشی دهیاران روستاهای هدف گردشگری استان فارس با حضور بیش از 60 نفر از دهیاران روستاهای هدف گردشگری، سرمایه‌گذاران و متقاضیان اقامتگاه‌های بوم‌گردی برگزار شد تا دهیاران روستاهای هدف گردشگری با قابلیت‌های روستاهای خود آشنا شوند و بتوانند از وجود این ظرفیت‌ها برای توسعه گردشگری منطقه به نحو مطلوب استفاده کنند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس در ابتدای این کارگاه آموزشی گفت: توسعه گردشگری روستایی نقش مهمی در متنوع‌سازی اقتصاد جوامع روستایی دارد.

شبیر زارع‌خفری افزود: به‌منظور توسعه گردشگری روستایی و با توجه به ساختار و شکل سنتی هر منطقه و الگوی ساخت روستاها که بسیار اهمیت دارد، نباید ساخت و سازها متفاوت با شکل سنتی هر روستا و منطقه صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: کمیته گردشگری روستایی و عشایری یکی از شش کارگروه تخصصی گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی است که با هدف شناسایی روستاهای هدف گردشگری و توسعه ظرفیت‌های بالقوه موجود در راستای سیاست‌گزاری‌ها و چارچوب‌های از پیش تعیین شده برنامه توسعه تشکیل شده است.

زارع‌خفری اظهار امیدواری کرد با توجه ویژه به اشتغال‌زایی روستاها با استفاده از ظرفیت گردشگری و صنایع دستی هر منطقه و ایجاد جاذبه‌های گردشگری بتوان مهاجرت روزافزون روستاییان به شهرها را کنترل و حتی مهاجرت معکوس ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: زیرساخت‌ها و امکانات موجود در روستاهای هدف گردشگری در شأن استان نیست، لذا باید با یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت زیرساخت‌های لازم برای توسعه روستاهای هدف فراهم شود که البته باید نقش دولت در این میان نقش سیاست‌گزار و هدایت‌گر باشد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس تصریح کرد: روستاییان و عشایر نقش مهم و مولدی دارند و باید از طریق روستاییان یا تعاونی‌ها و مؤسسه‌های مورد اطمینان آنها و با همکاری بنیاد مسکن، نسبت به ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مقاوم‌سازی آنها به توسعه گردشگری روستایی کمک کرد.

زارع‌خفری برنامه‌ریزی مطلوب در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالقوه و پتانسیل‌های موجود در روستاها و مناطق عشایری را درخور توجه ذکر کرد و یادآور شد: می‌توان با بررسی آداب و رسوم، اعتقادات و باورها و فرهنگ مردم این مناطق، و ارزش‌های قومی و منطقه‌ای اقوام مختلف استان، زیرساخت‌های لازم را فراهم ساخت و با تبلیغات متنوع در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، این عامل بالقوه را به بالفعل تبدیل کرد.

وی بر جلوگیری از ایجاد ساختمان‌هایی با نماهای ناهمگون با بافت روستایی، و برنامه‌ریزی جهت زیباسازی فضاهای روستایی از طریق طرح هادی روستاها تأکید کرد و اظهار داشت: برنامه‌ریزی جهت پاکسازی تفرجگاه‌های روستایی و تلاش جهت برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی و جلب مشارکت‌های مردمی و فعال‌سازی تشکل‌های مردمی می‌تواند در جلب گردشگران به روستاها مؤثر باشد.

زارع‌خفری تأکید کرد: در زمینه توسعه گردشگری و به‌منظور بهبود عملکرد توسعه روستاهای استان، بهره‌گیری از راهبردها و راهکارهای مناسب توسعه گردشگری روستایی با توجه به شرایط و ویژگی‌های زیست محیطی و جاذبه‌ها و فرآورده‌های اکولوژیک و تجاری به‌طور فزاینده احساس می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت جمع‌آوری زباله‌های رهاشده در مناطق گردشگری و آثار سوء آن افزود: همه دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه بهداشت و محیط زیست باید به این مسئله بپردازند و ضمن برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی در زمینه جمع‌آوری زباله، با تدبیر مناسب از بروز مشکلات جلوگیری کنند.

زارع‌خفری در پایان خاطرنشان کرد: باید با از بین بردن موانع و مشکلات، زمینه را فراهم کنیم تا اعتماد سرمایه‌گذار جلب شود و سرمایه‌گذاری کند، همچنین بخشداران باید سریعاً میزان زباله‌های تولیدی هر شهرستان را به تفکیک تهیه و به شورای استان ارسال کند سپس نماینده دفتر روستایی با هماهنگی با اداره‌های منابع طبیعی و محیط زیست درباره جانمایی محل دقیق زباله اقدام کند.

معاون سرمایه‌گذاری و اشتغال دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس نیز در دومین کارگاه آموزشی دهیاران روستاهای هدف گردشگری گفت: در راستای ارتقاء سطح آگاهی علمی و عملی دهیاری‌های استان در زمینه بوم‌گردی و ایجاد اشتغال، این کارگاه آموزشی، برای دهیاران روستاهای هدف گردشگری برگزار شد.

مجید فرهادی ادامه داد: آموزش رکن اساسی کار ماست و برگزاری اینگونه کارگاه های آموزشی برای دهیاران، اهمیت موضوع را نشان می دهد.

وی با توجه به اهمیت گردشگری روستایی و وجود پتانسیل‌های فراوان در این زمینه تصریح کرد: بیش از سه‌هزار اثر گردشگری در استان فارس وجود دارد و اگر از این آثار به‌درستی استفاده کنیم، قطعاً در بحث توسعه پایدار و ایجاد شغل نقش بسزایی خواهد داشت.

فرهادی یادآور شد: دهیاران باید در این زمینه فعال باشند تا ضمن مدیریت، بتوانند در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند تا روستاها به سمت گردشگری سوق پیدا کنند تا بتوانیم از پتانسیل‌های موجود استفاده ببریم و شغل پایدار ایجاد کنیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر استان فارس دارای 46 روستای هدف گردشگری مصوب است، اما روستاهای دیگر نیز که محل حضور گردشگران هستند، می‌توانند روستاهای هدف باشند.

معاون سرمایه‌گذاری و اشتغال دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس اظهار داشت: گشت محلی و حضور در طبیعت و لذت از محیط روستا و پیرامون آن و بهره‌مندی از تولیدات محلی، دامی و باغی به‌صورت ارگانیک و در کنار آشنایی با فرهنگ بومی و محلی و آداب و سنن ازجمله خدماتی است که به گردشگران روستایی ارائه می‌شود.

فرهادی همچنین افزود: در مجموع، فعالیت گردشگران فقط در روستاهای هدف گردشگری خلاصه نمی‌شود و قابل گسترش به سایر روستاها است تا گردشگران در آنها روستاها نیز حضور یابند.

وی درباره اقامتگاه‌های بوم‌گردی خاطرنشان کرد: ایجاد اقامت‌های بوم‌گردی از این قبیل کارها است که یک خانواده روستایی در کنار زندگی معمولی خود از یک خانواده مهمان، پذیرایی می‌کند.

معاون گردشگری فارس نیز در این کارگاه آموزشی، در سخنانی به ضرورت آشناسازی اهالی روستاهای هدف گردشگری و دهیاران تأکید کرد و گفت: در حال حاضر 46 روستای هدف گردشگری در استان فارس وجود دارد که هر یک از این روستاها دارای ویژگی‌های خاصی از نظر تاریخی، طبیعی و گردشگری است.

سیدمؤید محسن‌نژاد ادامه داد: روستاهای هدف گردشگری یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه گردشگری این استان محسوب می‌شود، از این رو لازم است با برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، نسبت به تأمین و فراهم‌سازی امکانات و زیرساخت‌ها در آنها اقدام شود.

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در دستور کار است و به‌زودی تأسیس اقامتگاه‌های بوم‌گردی در فارس با جهش روبه‌رو خواهد شد، تصریح کرد: هم‌اینک نیز برای ایجاد این اقامتگاه‌ها بیش از 40 متقاضی در استان فارس وجود دارد.

محسن‌نژاد از صدور سه مجوز اقامتگاه بوم‌گردی از ابتدای سال 95 تاکنون در استان خبر داد و یادآور شد: به‌زودی در سطح استان شاهد تأسیس بیشتر اقامتگاه‌های بوم‌گردی هستیم و به متقاضیان این نوع اقامتگاه‌ها تا سقف 100 میلیون تومان از صندوق کارآفرین امید تسهیلات بانکی با بهره کم داده می‌شود.

در این کارگاه آموزشی دو روزه که در سالن شهیدقاضی استانداری فارس برگزار شد، شرکت‌کنندگان به‌صورت تئوری و عملی با مباحثی مانند محیط زیست، توسعه گردشگری روستایی، توسعه پایدار و ایجاد شغل، با هدف رشد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سطح استان و تشویق جامعه محلی برای توسعه گردشگری در روستاهای مورد نظر آشنا شدند./

C-950325-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید