Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در شیراز عنوان کرد:

چرای دام در مراتع کشور بیش از دوبرابر و در استان فارس 3.5 برابر ظرفیت مجاز

چرای دام در مراتع کشور بیش ازدو برابر، و در استان فارس 3.5 برابر ظرفیت مجاز است.

چرای دام در مراتع کشور بیش از دوبرابر و در استان فارس 3.5 برابر ظرفیت مجاز


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)؛ مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران و در حاشیه نشست انجمن‌های صنفی مرتعداران استان فارس در شیراز، با بیان اینکه چرای دام در کشور بیش از دوبرابر ظرفیت مراتع است به‌طوری که ظرفیت مجاز چرای دام مراتع کشور بیش از 37 میلیون رأس دام است و در حال حاضر بیش از 75 میلیون واحد دامی در مراتع ایران چرا می‌کنند، گفت: این آمار نگران‌کننده است که به‌طور حتم در آینده مشکل‌آفرین خواهد شد. وی چرای دام در استان فارس را بالاتر از میانگین کشور و 3.5 برابر ظرفیت دام مجاز دانست.

ابوالفضل یاوری افزود: هم اینک سطح مراتع کشور ایران 84 میلیون و 600 هزار هکتار است که طرح مرتعداری در 14 میلیون هکتار از این مراتع انجام شده و برای 33 میلیون هکتار دیگر این طرح در دست تهیه است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۸ میلیون هکتار از مراتع واگذار، ۱۴ میلیون هکتار اجرا و بیش از شش میلیون هکتار از طرح‌های مرتع نیز پایان یافته است و در حال حاضر معیشت 996 هزار خانوار که افزون بر پنج میلیون نفر را تشکیل می‌دهد از مراتع کشور تأمین می‌شود و با توجه به اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد مدیریت منابع طبیعی از حساسیت زیادی برخوردار است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: ۲۵ درصد ارزش مراتع تولید علوفه است و سالانه ۱۰ تن علوفه برابر با هفت‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در مراتع کشور تولید می‌شود؛ 75 درصد ارزش مراتع نیز زیست‌محیطی است.

یاوری تصریح کرد: در راستای جذب مشارکت مردم، تشکیل و تقویت انجمن‌ها، تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تخصصی یکی از اساسی‌ترین کارهاست و در این مورد نیز در برنامه ششم توسعه نیز تأکید شده است.

وی با اشاره به اینکه استان فارس وضعیت مناسبی در استفاده از ظرفیت‌های مردمی در بخش منابع طبیعی و مرتعداری دارد، یادآور شد: مشارکت مردم این استان در بخش‌های مربوط به مرتعداری بسیارخوب است و انجمن‌ها، کانون‌ها، تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تخصصی در این زمینه در فارس فعال هستند.

یاوری تصریح کرد: از 29 شهرستان استان فارس، 27 شهرستان دارای انجمن صنفی مرتعداری هستند و انجمن صنفی مرتعداری این استان نیز تشکیل شده است./

C-950126-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید