Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل جدید دامپزشکی استان فارس معرفی شد

در مراسمی با حضور مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، یعقوب مهندس به‌عنوان مدیرکل جدید دامپزشکی استان فارس معرفی و از زحمات قاسم رضاییان‌زاده قدردانی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از شیراز، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل دامپزشکی استان فارس، در شیراز گفت: سال گذشته سرمایه موجود در بخش دامپروری، طیور و آبزیان کشور بیش از 131 هزار و 500 میلیارد تومان برآورد شد که با توجه به تورم 12 درصدی، امسال این سرمایه 145 هزار میلیارد تومان است.

مهدی خلج افزود: با توجه به گشایش صورت گرفته در تعاملات بین‌المللی پس از اجرایی شدن برجام، توجه به اهمیت بهداشت در صادرات دام و فرآورده‌های دامی به سایر کشورها بیش از پیش ضروری است و از این رو، کشتارگاه‌های دام کشور باید با هدف تشخیص بیماری‌های احتمالی تجهیز شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای رقابت در بازارهای کشورهای همسایه باید به کمک بخش خصوصی، کشتارگاه‌ها به‌طور کامل اتوماتیک شوند و با کد تأییدیه IR نسبت به مهیا کردن محصولات برای بازارهای خارجی همچون کشورهای عراق و افغانستان اقدام کنند.

خلج با بیان اینکه دامپزشکی از ارکان تأمین‌کننده امنیت و سلامت تغذیه است، تصریح کرد: مراجع علمی بین‌المللی و کشورهای جهان به‌دنبال تشکیل شورایی نظیر شورای امنیت، در عرصه امنیت و سلامت غذایی هستند که فعالیت‌ها را رصد کرده و اگر کشوری در این زمینه تخلفی کرد آن را تنبیه و جریمه کنند.

وی اشاره‌ای هم به نامه خود به وزیر جهاد کشاورزی کرد و ادامه داد: از مقام عالی وزارت خواسته‌ایم که سال 95، سال ارتقای کیفیت بهداشتی دام و فرآورده‌های دامی در کشور باشد و تولید این محصولات، تابعی از بهداشت باشد نه این که بهداشت تابعی از تولید.

رئیس سازمان دامپزشکی، سال 95 را سال ارتقاء کیفیت بهداشتی در تولیدات دام، طیور و آبزیان دانست و لزوم توجه تمام دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان به این امر را خواستار شد.

خلج با اشاره به اهمیت دامپزشکی در اقتصاد و تأمین امنیت کشور یادآور شد: سازمان دامپزشکی، رصد 182 نوع بیماری طیور،‌ آبزیان و دام را بر عهده ‌دارد،‌ که این بیماری‌ها به شکل مستمر با روش‌های مختلف باید رصد و پایش شود تا امنیت غذا و ثروت موجود در این بخش با مخاطره روبه‌رو نشود.

وی تأکید کرد: در چند سال گذشته، بزرگ‌ترین مخاطره‌ای که جمعیت طیور و آبزیان و حتی بیماری‌های مشترک انسان و دام را با مخاطره روبه‌رو می‌کرد، تا دو سال قبل از مرزهای شرقی کشور وارد می‌شد، اما امروز با تمهیدات اندیشیده شده، پایش دقیقی در این مرزها انجام می‌شود.

خلج استان‌های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان را از پاک‌ترین استان‌ها به لحاظ بیماری تب برفکی معرفی کرد و اظهار داشت: امروز به‌دنبال ناامنی تروریسم که در برخی کشورهای همسایه غربی ایران ایجاد شده است، کشور عراق و شرق ترکیه از نگاه ما محدوده خاکستری است که هیچ پایش دقیقی درباره بیماری‌های دام و طیور در آن انجام نمی‌شود.

وی همچنین گفت: این کشورها با توجه به مشکلات ناامنی در مقطع کنونی هیچ‌گاه نمی‌توانند بیماری‌های دام را به‌طور کامل رصد و به سازمان‌های جهانی اعلام کنند و از این رو، در مرزهای غربی در آماده‌باش برای رصد بیماری‌های دام هستیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: علاوه بر اینها عشایر داخل کشور نیز با 22 میلیون جمعیت دامی 46 درصد مساحت کشور را به‌وسیله دام می‌پیمایند که نظارت بر دام‌های آنها کار بسیار دشواری است.

خلج با بیان اینکه سلامت دام و طیور باعث کمک به بهداشت و سلامت کل کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: سلامت افراد جامعه به سلامت دام و طیور وابسته است و بدون نگاه ویژه به این قسمت نمی‌توان کاری مؤثر به انجام رساند.

وی به پیوستن ایران به دو مسیر کنترل بیماری‌های دامی اشاره کرد و ادامه داد: یک مسیر، موضوع اعلامیه شیراز درباره برنامه کنترل تب برفکی است که سال 87 تصویب شد و دیگری هم پیمان منطقه‌ای تب برفکی است.

خلج با اشاره به اینکه 182 کشور جهان، دامپزشکی ایران را مرجع تأیید سلامت محصولات دام و طیور صادر شده می‌دانند، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم تجارتی علمی و پرسود داشته باشیم، احتیاج به دقت بیشتر و رعایت استانداردها داریم.

وی از مسئولان استان فارس درخواست کرد که با حمایت‌ها و هدایت‌های لازم زمینه ایجاد و توسعه کشتارگاه‌های استاندارد را با هدف ایجاد بسترهای صدور محصولات تولیدی دام و طیور و آبزیان، داشته باشند.

آیت‌الله موحد، نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این مراسم گفت: دامپزشکی یکی از عناصر مهم حکومت اسلامی است و علت این اهمیت سروکار داشتن با سلامت تغذیه مردم است؛ باید طوری عمل کرد که مردم بپذیرند آنچه نظام و حکومت انجام می‌دهد، برتر و به نفع جامعه است.

رحمانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز در این جلسه اظهار داشت: استان فارس پتانسیل‌های بالایی در حوزه‌های کشاورزی و بخش‌های زیرمجموعه دارد.

وی با اشاره به تولید سالانه یک میلیون تن تولیدات دامی در فارس، یادآور شد: تأمین غذای سالم برای جامعه یکی از مهم‌ترین وظایف جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی است.

محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل جدید دامپزشکی فارس گفت: وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان دستگاه برتر در حوزه اقتصاد مقاومتی شناخته و معرفی شده است و باید در سال 95 برای کاهش واردات برنامه‌ریزی بیشتری شود.

وی تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های خود در حوزه اقتصاد مقاومتی را در قالب 10 بسته برنامه‌ریزی و تدوین کرد و در اجرا توفیقات خوبی هم داشت.

قاسمی توسعه صادرات را یکی از استراتژی‌های مهم دانست و افزود: کشور در بحث صادرات تولیدات دامی و لبنی می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

رضائیان‌زاده مدیر سابق اداره‌کل دامپزشکی فارس و معاون جدید بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور نیز اظهار داشت: امروز یکی از مشکلات اصلی استان فارس در بخش دامپزشکی نداشتن آزمایشگاه مجهز و پیشرفته است و برای کمک کردن به این صنعت نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری است.

وی با تصریح اینکه فارس به لحاظ توان علمی و نیروی انسانی توانمند، جایگاه خوبی دارد، خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی در زمینه پیشگیری از بروز بیماری‌های دام و طیور انجام شد و دامداران و فعالان بخش خصوصی از امنیت نسبی مناسبی برخوردار بودند.

در این مراسم ضمن قدردانی از رضائیان‌زاده، مدیر قبلی، یعقوب مهندس به‌عنوان مدیرکل جدید دامپزشکی فارس معرفی شد./

C-950126-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید