Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی جهاد کشاورزی فارس خبر داد:

خسارت 200 میلیارد ریالی سرمازدگی به باغداران استان فارس

سرمازدگی سال جاری به 80 درصد محصولات گردو، بادام، گلابی، آلوسیاه و زردآلو خسارت وارد کرده است و میزان این خسارت تاکنون 200 میلیارد ریال تخمین زده شده است.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه سرمازدگی در استان هنوز ادامه دارد، گفت: تاکنون حدود 40 هزار هکتار از باغ‌ها و مزارع خسارت دیده‌اند که عمده این خسارات به محصولات گندم، جو، گردو، بادام و سیاه‌ریشه‌ها بوده است.

کریم قاسمی حجم خسارت واردشده تاکنون را 200 میلیارد ریال تخمین زد که این مقدار نیز همچنان رو به افزایش است.

وی با پیش‌بینی اینکه سرمازدگی تا اوایل اردیبهشت‌ماه ادامه‌دار خواهد بود، خاطرنشان کرد: آنچه باعث افزایش خسارت می‌شود، نوسان دما و تغییر درجه حرارت است، چون با گرم شدن هوا محصول گل‌انگیزی می‌کند و با کاهش دوباره دما مجدداً خسارت وارد می‌شود.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به میزان بالای خسارت در شمال این استان و ادامه این روند در این منطقه خاطرنشان کرد: توصیه‌های لازم به کشاورزان شده است و نصب ایستگاه‌های هواشناسی در دشت‌های سطح استان و تجهیز آنها به سیستم پیش‌آگاهی در آگاه کردن کشاورزان در این زمینه بسیار تأثیرگذار بوده است.

قاسمی در اشاره به راهکارهای پیشنهادی به باغداران به آبیاری بهاره، استفاده از سیستم‌های گرمایشی و تولید مه در باغ‌ها برای کاهش خسارات وارده اشاره کرد.

وی میزان خسارت واردشده به محصولات در سطح استان طی سال زراعی گذشته را 100 میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: در سال جاری بیشترین محصولاتی که خسارت دیده‌اند، گردو، بادام، گلابی، آلوسیاه و زردآلو بوده‌اند که تا 80 درصد این محصولات از بین رفته‌اند./

A-950118-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید