Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد:

کشت برنج در اراضی زیر دست چاه های آب کشاورزی ممنوع شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس از ممنوعیت کشت برنج در اراضی زیر دست چاه های آب کشاورزی خبر داد.

کشت برنج در اراضی زیر دست چاه های آب کشاورزی ممنوع شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس از ممنوعیت کشت برنج در اراضی زیر دست چاه های آب کشاورزی خبر داد.

به گزارش ایانا از شیراز، محمدمهدی قاسمی گفت: تقویت امنیت غذایی، مدیریت و افزایش کارآیی آب در تولید محصولات زراعی از اولویت های وزارت متبوع و سازمان جهاد کشاورزی فارس است و برنامه عدم کشت برنج در استان های جنوبی به ویژه فارس نیز از سیاست های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی و جهاد کشاورزی فارس است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: با توجه به بروز خشکسالی های اخیر در سطح استان فارس لازم است در کشت محصولات با نیاز آبی بالا، همچون سال های اخیر تجدید نظر بعمل آید.

قاسمی اظهار داشت: با عنایت به این که برنج از جمله محصولات با نیاز آبی بالاست، لذا سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در برنامه الگوی کشت خود، هیچ جایگاهی برای کشت این محصول با استفاده از منابع آب زیرزمینی و چاه های آب کشاورزی در سال 1395 در نظر نگرفته است که تحقق این امر نیاز مبرم به آگاهی، همدلی و همراهی مردم و مسئولان استانی دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطر نشان کرد: تامین آب جهت کلیه کشاورزان روستاهای بخش کامفیروز شهرستان مرودشت به دلیل محدودیت منابع آبی و عدم ذخیره آب کافی در مخزن سد ملاصدرا جهت کشت شلتوک در سال زراعی 95-94 مقدور نیست.

وی یادآوری کرد: این تصمیم بر اساس هماهنگی و توافق انجام شده بین سازمان جهاد کشاورزی فارس و سازمان آب منطقه ای این استان اتخاذ شده است.

قاسمی افزود: در صورت انجام کشت با متخلفان وفق ضوابط و مقررات برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس یادآور شد: در سال زراعی پیش رو با اتخاذ سیاست های پیشگیرانه و بکارگیری یافته های نوین تحقیقی و ترویج آن در بین کشاورزان استان و با نظارت و هماهنگی که در طرح امید و پهنه بندی اراضی استان برنامه ریزی و اجرا گردیده و سطوح نظارت کارشناسی در مزارع با جدیت دنبال می شود و در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت کارشناسان در مزارع حضور دارند، که این فعالیت در سال گذشته با استقبال کشاورزان نیز همراه بوده است و امید است، رویکرد استفاده بهینه از منابع پایه به ویژه آب و خاک و نهاده های کشاورزی نسبت به سال های گذشته تغییرات اساسی یابد.

استان فارس که طی دهه های گذشته به لحاظ کشت انواع محصولات بخصوص برنج از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار بوده، طی یک دهه گذشته استمرار خشکسالی موجب گردیده تا به منابع آبی در این استان خسارت فراوانی وارد شود، بطوری که عمق حفر چاه در برخی از مناطق فارس از 70متر به بالای 300 متر برسد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید