Iranian Agriculture News Agency

برگزاری همایش بزرگ آبخیزداری در منطقه "گره بایگان" شهرستان فسا

قدرشناسی اهالی فارس از چهره ملی و بین‌المللی آبخوان‌داری و آبخیزداری

با به‌کارگیری و مشارکت ساکنان حوضه‌ها در طرح‌های مورد نیاز آبخیزداری ضمن پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از بحران کم‌آبی با همکاری دستگاه‌های مرتبط از اصول بهره‌داری صحیح از این منابع اقدام می‌شود.

قدرشناسی اهالی فارس از چهره ملی و بین‌المللی آبخوان‌داری و آبخیزداری


در حاشیه همایش آبخیزداری و آبخوانداری از بزرگ‌ترین طرح آبخیزداری و آبخوانداری کشور در منطقه "گره بایگان" شهرستان فسا با حضور معاون گردشگری استاندار فارس، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، فرماندار فسا، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، اساتید، محققان، کارشناسان و دانشجویان علوم و مهندسی آبخیزداری بازدید بعمل آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)؛ شاپور رستمی معاون گردشگری استانداری فارس ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی با اشاره به نقش آبخیزداری و آبخوانداری در رشد و توسعه پایدار عرصه‌های طبیعی و پرداختن به فعالیت‌های آبخیزداری به‌عنوان یکی از راه‌های کاهش و مهار سیلاب و کاهش بحران کم‌آبی گفت: این روش به‌‌عنوان مدیریت علمی، ضمن توجه به مسائل اقتصادی، اجتماعی، حفظ منابع آب و خاک در حوزه‌های آبخیز، از مهم‌ترین راهکارهای عملی در این زمینه است.

وی خاطرنشان کرد: هر طرح و برنامه‌ای که در راستای ارتقا و بهبود کیفیت و کمیت آبیاری برای جلوگیری از اسراف و اتلاف آب انجام شود، به‌طور غیرمستقیم می‌تواند در توسعه پایدار منابع طبیعی و کمک به بهبود شرایط آب و هوایی اثرگذار باشد.

رستمی همچنین افزود: نبودن مدیریت صحیح، و همچنین اتخاذ شیوه‌ها و روش‌های نامطلوب باعث شده تا نتوانیم از منابع آبی استفاده بهینه کنیم.

وی ادامه داد: اگر آگاهی و شناخت کافی از مزایای آبخیزداری در مردم ایجاد شود می‌توان در این راستا گام‌های مؤثری برداشت در غیر این صورت تلاش‌های انجام‌شده در راستای عملیات آبخیزداری به نتیجه نخواهد رسید.

محمد سمیع‌زاده، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان فسا هم با اشاره به ارزش و اهمیت آب و نقش این ماده حیاتی در زندگی اظهار داشت: مشارکت مردمی، تلاش آگاهانه و برنامه‌ریزی شده برای افزایش سطح آگاهی جامعه از طریق آموزش و بسیج عمومی و همچنین اجرای برنامه‌های خاص به‌منظور تشویق مردم به صرفه‌جویی در مصرف آب و جلوگیری از تلف شدن آن ضروری است.

مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در این مراسم گفت: با اشاره به وقوع خشکسالی‌‌های اخیر و به‌ همراه آن بحران کم‌آبی، تغذیه آبخوان‌ها و پرداختن به طرح‌های آبخیزداری با مشارکت مردم ازجمله مهم‌ترین راهکارهای لازم در جهت مقابله با بحران کم‌آبی است.

وی با اشاره به اینکه حفاظت آب منجر به حفاظت خاک نیز می‌شود، تصریح کرد: اقدامات آبخیزداری چندمنظوره است و علاوه بر حفاظت آب و خاک می‌تواند سبب تقویت پوشش گیاهی، اشتغال‌زایی و افزایش درآمد بهره‌برداران و از همه مهم‌تر توسعه پایدار در عرصه‌های منابع طبیعی شود.

بوستانی با اشاره به ایجاد حرکت به سمت توسعه پایدار در راستای حفظ محیط زیست و عرصه‌های منابع طبیعی با تقویت ظرفیت‌های بالقوه تولیدات آب و خاک و گیاه در حوضه‌های آبخیز یادآور شد: با به‌کارگیری و مشارکت ساکنان حوضه‌ها در طرح‌های مورد نیاز آبخیزداری می توان ضمن پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از بحران کم‌آبی با همکاری دستگاه‌های مرتبط از اصول بهره‌داری صحیح از این منابع اقدام کرد.

ابراهیم زارع، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس در این مراسم از طرح علمی دکتر آهنگ کوثر در حوزه آبخیز به نیکی یاد کرد و اظهار داشت: این طرح نشانگر تجربیات موفق آبخوانداری در استان فارس است که به همت اساتید علم آبخیزداری انجام شده است و امیدواریم بتوانیم با توجه به ظرفیت‌های علمی استان در زمینه فعالیت‌های آبخیزداری و نیز استفاده از تجربیات طرح آبخیزداری دکتر کوثر شاهد راه‌اندازی و تکرار ایستگاه‌های متعدد با این نام در استان و سایر نقاط کشور باشیم.

وی از اعلام آمادگی این مرکز جهت توسعه طرح‌های منابع طبیعی ازجمله فعالیت‌های آبخیزداری خبر داد.

در این مراسم از دکتر آهنگ کوثر، چهره ملی و بین‌المللی آبخوان‌داری و آبخیزداری تجلیل و نیز از تعدادی از فعالان حوزه آبخیزداری در عرصه منابع طبیعی با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد.

ایستگاه تحقیقات آبخوانداری کوثر، بخشی کوچک از حوزه‌ی آبخیز قره‌آغاج ‌در استان‌ فارس‌، شهرستان‌ فسا، بخش‌ شیب کوه‌ و‌ میانشهر‌ است که در سال 1361 در سطح دوهزار هکتار و به همت دکتر کوثر پایه گذاری شد و هم‌اینک به‌عنوان مکانی جهت تفرج و همچنین تحقیق محققان آبخوان داری و آبخیزداری در سطح ملی و بین‌المللی است./

C-941225-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید