Iranian Agriculture News Agency

آغاز هفته منابع طبیعی در فارس؛

100 هزار اصله نهال رایگان در اختیار مردم فارس گذاشته می‌شود

روز 15 اسفندماه در تقویم ملی ایران به نام روز درختکاری ثبت شده است، به همین مناسبت روزهای جمعه و شنبه در مراسمی نمادین با حضور مقامات و مسئولان استانی و شهری، اقدام به سنت حسنه درختکاری شد.

100 هزار اصله نهال رایگان در اختیار مردم فارس گذاشته می‌شود


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از شیراز؛ مردم این شهرستان با گرامیداشت روز درختکاری در آیینی اقدام به غرس نهال در نخستین روز از هفته منابع طبیعی کردند که با عنوان روز درختکاری، آموزه‌های دینی و سازمان‌های مردم‌نهاد نامگذاری شده است، در این مراسم استاندار فارس، مدیرکل منابع طبیعی، مدیرکل حفاظت محیط زیست، شهردار شیراز، رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری شیراز، تشکل‌های مردمی، فرماندهان نظامی و انتظامی، خبرنگاران و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی حضور داشتند.

استاندار فارس در این مراسم و در آستانه هفته درختکاری گفت: منابع طبیعی هر جامعه ثروت خدادادی آن جامعه است که فقط به نسل حاضر تعلق ندارد، بلکه میراثی است که باید برای آیندگان باقی بماند.

محمدعلی افشانی افزود: حق حیات و زیست بدون دغدغه، حق نسل های آینده است که مهم‌ترین آنها حفظ آب، خاک و هوایی است که در آن می‌خواهند زندگی کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم آینده بهتری داشته باشیم باید در راه حفظ، احیا و توسعه این منابع بیش از پیش بکوشیم.

افشانی با اشاره به فواید ارزشمند درختان در تلطیف هوا و جذب ریزگردها تصریح کرد: توسعه فضای سبز و درختکاری در پیشگیری از نابودی و ویرانی طبیعت و نیز توسعه آبادانی شهر نقش بسزایی ایفا می‌کند.

وی بر تقویت و پشتیبانی تشکل‌های مردم‌نهاد و همکاری بیشتر با این مجموعه در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و به‌ویژه محیط زیست و گسترش فضای سبز تأکید کرد و ادامه داد: ما باید به موضوع درختکاری توجه داشته باشیم و کسانی را که در این زمینه نقش ایفا می‌کنند، به‌ویژه سازمان‌های مردم‌نهاد تقویت کنیم.

استاندار فارس یادآور شد: وظیفه دینی و ملی ما در نگهداشت منابع طبیعی، حمایت بیش از پیش از تشکل‌های مردم‌نهاد در زمینه حفظ محیط زیست است و سازمان‌های مردم‌نهاد درباره حفظ محیط زیست و آینده این سرزمین، نقش بارزی خواهند داشت.

افشانی تأکید کرد: باید از سازمان‌های مردم‌نهاد که بدون هیچ مزد، توقع و چشمداشتی کمک کار دولت هستند تقدیر کرد.

وی ضمن تقدیر از زحمات صورت‌گرفته برای حفظ، احیاء و ارتقای فرهنگ منابع طبیعی استان نیز اظهار داشت: دین اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته‌اند.

افشانی همچنین گفت: در آیین اعتقادی ما به درختکاری توجه ویژه‌ای شده است؛ به‌طوری‌که مورخانی که در بیان مسائل تاریخی وسواس دارند می‌گویند نخستین کسی که در صحرای عربستان و در صحرای ینبع به‌صورت ردیفی و سازمان‌یافته درختکاری را بنا نهاده، حضرت علی (ع) است.

وی در ادامه افزود: اگرچه کاشت درختان از اهمیت بالایی برخوردار‌ است، اما باید توجه داشت که صیانت و نگهداری از درختان در کنار کاشت آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.

افشانی با اشاره به توسعه پایدار خاطرنشان کرد: توسعه پایدار بدین معنی است که باید به نیازهای امروز جامعه پاسخ بگوییم بدون اینکه حقوق نسل‌های آینده را فدا کنیم و این عمیق‌ترین تعریفی است که تا امروز وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در حاشیه آیین روز درختکاری با اشاره به اینکه از 40 سال گذشته تاکنون 11 درصد از عرصه‌های جنگلی این استان کاهش یافته است، اظهار داشت: برای مقابله با خسارت‌های ناشی از خشکسالی و تخریب جنگل‌ها سالانه 700 هزار نهال در فارس تولید و کاشته می‌شود و به مناسبت هفته منابع طبیعی 100 هزار اصله نهال رایگان در اختیار مردم استان گذاشته می شود.

مهرزاد بوستانی ادامه داد: منابع طبیعی ثروت امروز و میراث آیندگان است و باید در حفظ این میراث و انتقال به آیندگان مسئولانه عمل کنیم.

وی با اشاره به احیاء و مرمت اراضی محدوده شهر شیراز که طی سالیان اخیر مورد تخریب و تصرفات افراد سودجو به‌ویژه زمین‌خواران قرار گرفته بود، تصریح کرد: با توسعه فضای سبز و درختکاری در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری بخش‌هایی از این اراضی در ارتفاعات کلان شهر شیراز با همکاری شهرداری شیراز درختکاری شده است.

بوستانی با اشاره به بروز پدیده خشکسالی در چند سال اخیر در استان و خشک شدن بسیاری از تالاب‌ها و همچنین افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی یادآور شد: تغذیه آبخوان‌ها و پرداختن به طرح‌های آبخیزداری با مشارکت مردم ازجمله مهم‌ترین راهکارها در شرایط فعلی است.

وی خواستار توجه و اعمال نظر خاص مقامات بلند پایه استان به‌ویژه استاندار در این زمینه شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس تأکید کرد: اگر معتقدیم منابع طبیعی، بستر حیات و توسعه پایدار است، باید در این حرکت بزرگ تمامی ارگان‌های دولتی و غیردولتی در کنار همه اقشار مردم همکاری و هماهنگی داشته باشند و این مسئله جز با شناخت و آگاهی دادن به آنها میسر نمی‌شود.

بوستانی همچنین افزود: در سال جاری با مشارکت تشکل‌های مردم‌نهاد دوهزار و 600 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی فارس با گونه‌های جنگلی مثمر چون بنه، زرشک بادام کوهی و گلابی وحشی، جنگل‌کاری شده است و این گونه‌های گیاهی ازجمله گونه‌هایی است که با طبیعت و اقلیم زاگرس مطابقت و همخوانی دارد و در سال‌های گذشته نیز اجرا شده و استقبال خوبی از آن شده است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه و کاشت درختکاری‌های گسترده با گونه‌های مختلف در شهرستان‌های اقلید، استهبان و نی‌ریز و همچنین کاشت گل محمدی در عرصه‌های طبیعی شهرستان داراب با مشارکت داوطلبانه مردم و تشکل‌های غیردولتی نشانگر عمق توجه مردم به فضای سبز و اشتیاق آنان در توسعه جنگلکاری است.

شهردار شیراز نیز در این مراسم از خارج شدن دوهزار هکتار از اراضی حوزه شهرداری از دست متصرفان و افراد سودجو خبر داد و گفت: این اراضی با همکاری منابع طبیعی، استانداری، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، آزاد و به فضای سبز اختصاص یافته است.

علیرضا پاک‌فطرت ادامه داد: با همکاری سمن‌ها باید کاری کنیم که مردم برای حفظ و سبز کردن ارتفاعات و طبیعت پیش قدم باشند و در این راه نباید از بازنشستگان نیز غافل شد.

وی با بیان اینکه در ۶۰۰ هکتار از ارتفاعات شهر شیراز در سال جاری درخت کاشته‌ایم، تصریح کرد: حفظ و حراست و سبز کردن ارتفاعات از عهده شهرداری و دستگاه‌های دولتی به‌تنهایی برنمی‌آید و همکاری مردم و نهادهای مردمی، در این مسیر ضروری است.

شهردار شیراز از کاشت گونه‌های مثمر و اقتصادی با هدف ایجاد انگیزه در بین مردم و ترغیب آنان به کاشت نهال در نقاط مختلف شهر شیراز خبر داد.

پاک‌فطرت از کاشت درختان چهار فصل در نقاط مختلف شهر در آینده نزدیک خبر داد و یادآور شد: درختان غرس‌شده از انواع درختان مثمر و غیر مثمر سایه دار بوده و نهال‌هایی نظیرتوت، نارنج و انجیر در بین درختان مثمر و انواع درختان سوزنی‌برگ نظیر کاج و سرو غرس خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه در هفته منابع طبیعی با هدف گسترش فرهنگ درختکاری، همانند سال‌های گذشته، شهرداری در مناطق مختلف، درختانی را به شکل محدود در اختیار مردم قرار می‌دهد، تأکید کرد: ما طی دو سال گذشته اقدام به کاشت گیاهان دارویی در بخش‌هایی از ارتفاعات شیراز کردیم و امیدواریم طی چهار سال این گیاهان به ثمردهی برسد.

لازم به ذکر است؛ هفته منابع طبیعی از 15 اسفند به مدت یک هفته در این استان برگزار می‌شود./

C-941216-01


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید