Iranian Agriculture News Agency

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح‌های نوین آبیاری در هرمزگان اعلام کرد:

هرمزگان، پیشرو در اجرای طرح سامانه آبیاری نوین در کشور

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح‌های نوین آبیاری گفت: هرمزگان از لحاظ عملکردی در اجرای سامانه آبیاری نوین در کشور پیشرو است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح‌های نوین آبیاری گفت: هرمزگان از لحاظ عملکردی در اجرای سامانه آبیاری نوین در کشور پیشرو است.
به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، عباس زارع در بازدید از مزارع گندم شهرستان حاجی‌آباد گفت: برای هرمزگان در حوزه اجرای سامانه نوین آبیاری 6 هزار هکتار پیش‌بینی شده بود که با برنامه‌ریزی مناسب مسئولان جهاد کشاورزی استان بیش از تعهدات سیستم‌های آبیاری نوین اجرا شده است و این یک برگ برنده برای هرمزگان است.
وی افزود: استان هرمزگان یک هزار هکتار کشت با نوار تیپ انجام داده است که باعث افزایش تولید و صرفه‌جویی در مصرف آب شده است.
زارع تصریح کرد: مجهز کردن مزارع گندم به سیستم آبیاری نوین در هرمزگان باعث افزایش 2 برابری عملکرد در تولید شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این استان با استفاده از سیستم آبیاری نوین در هر هکتار 5/7 تن برداشت محصول داشته‌ایم و همچنین از بذر کمتر یعنی بین 80 تا 12 کیلوگرم استفاده شده است.
این مقام مسئول اظهار داشت: در کل کشور سیاست بر این بوده که آبیاری نوین را گسترش دهیم که در این رابطه هرمزگان به دلیل اجرای طرح‌های آبیاری میکرو و قطره‌ای پیشرو بوده است.
وی تاکید کرد: اگر در سطح کشور اجرای سامانه نوین آبیاری 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته در هرمزگان این موضوع 110 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مجری طرح‌های نوین آبیاری با اشاره به این که در سال جاری 180 هزار هکتار در برنامه کل کشور برای مجهز شدن به سیستم آبیاری نوین بوده است اما به دلیل محدودیت مالی و عدم اختصاص اعتبارات لازم این طرح به طور کامل اجرا نشده و تاکنون 70درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: صرفه‌جویی 4 هزار و 400 متر مکعب آب در هر هکتار، افزایش 30 الی 100 درصدی تولید در هکتار، صرفه‌جویی 25 درصدی برق، کود، سم، افزایش بهره‌وری با هدف تامین امنیت غذایی از مهمترین مزایای اجرای طرح‌های سامانه نوین آبیاری در بخش کشاورزی است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید