Iranian Agriculture News Agency

تثبیت شن و توسعه کشاورزی نواحی مرزی با اجرای پروژه بادشکن سبز در حاشیه مزارع سیستان

پروژه بادشکن سبز حاشیه مزارع کشاورزی در سطح 580 هکتار در بخش سیستان اجرا شده که نزدیک به 300 هکتار آن مربوط به شهرستان زهک است.


پروژه بادشکن سبز حاشیه مزارع کشاورزی در سطح 580 هکتار در بخش سیستان اجرا شده که نزدیک به 300 هکتار آن مربوط به شهرستان زهک است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، این مطلب را مهندس علی حیدری صادق رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زهک در جریان بازدید خبرنگاران اعزامی از تهران از پروژه های منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد و گفت: این طرح در شهرستان زهک در دو کیلومتری مرز با افغانستان به اجرا در آمده است.
وی هدف از اجرای پروژه بادشکن سبز حاشیه مزارع کشاورزی را تثبیت شن، کاهش سرعت باد، ایجاد فضای سبز، اشتغالزایی و توسعه کشاورزی عنوان کرد.
حیدری صادق با بیان این که پروژه مذکور با مشارکت کشاورزان اجرا شده است، اظهار داشت: در پروژه بادشکن سبز حاشیه مزارع کشاورزی به ازای هر کیلومتر 500 نهال از گونه گز رودخانه ای و گز شاهی کاشته شده است.
وی اعتبارات این پروژه سه ساله در شهرستان زهک را 135 میلیون تومان عنوان کرد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان زهک افزود: در این پروژه، حفاظت و آبیاری نهال ها به عهده مردم و فرهنگ سازی و تامین اعتبارات اولیه به عهده این سازمان بوده است.
وی استقبال کشاورزان از پروژه بادشکن سبز حاشیه مزارع را خوب توصیف و تصریح کرد: اجرای این پروژه بر کیفیت و کمیت محصولات گندم و جو شهرستان زهک تاثیر مثبت داشته است.
حیدری صادق اذعان داشت: در صورت تامین اعتبار، ما آمادگی داریم که این پروژه را هر سال در سطح 400 هکتار اجرا کنیم.
وی حرکت شن های روان از منطقه فرارود افغانستان به سمت اراضی کشاورزی و منابع طبیعی بخش سیستان را از مشکلات جدی موجود نامید و گفت: یکی از کانون های بحران گرد و غبار در شنزار نیاتک سیستان در سطح 12 هزار هکتار است که 7 هزار هکتار آن در حوزه شهرستان زهک می باشد.
حیدری صادق ادامه داد: برای مهار این کانون بحرانی گرد و غبار، اقدام هایی همچون پالچ پاشی، نهال کاری و پخش سیلاب در شهرستان زهک صورت گرفته در حالی که برای تثبیت شن های روان اقدامی از سوی افغانستان انجام نشده است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید