Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد مطرح کرد:

تولید هزار و 520 تن محصولات زراعی و باغی توسط کشاورزان یزدی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: اراضی قابل کشت استان ۱۶۹ هزار و ۱۱۵ هکتار است، ولی به‌دلیل کمبود آب سالانه فقط ۱۲۹ هزار و ۲۳۸ هکتار آن زیر کشت قرار می‌گیرد که از این سطح ۳۲ هزار و ۷۶۰ هکتار محصولات زراعی، ۹۲ هزار و ۴۴۳ هکتار به محصولات باغی و دو هزار هکتار نیز به گلخانه اختصاص دارد.

تولید هزار و 520 تن محصولات زراعی و باغی توسط کشاورزان یزدی

به گزارش خبرنگار ایانا از استان یزد، محمدعلی حاتمی‌زاده بیان کرد: بهره‌برداران بخش کشاورزی استان که تعداد آن‌ها حدود ۸۷ هزار نفر می‌رسد سالیانه بخش قابل توجهی از نیاز استان را علیرغم مشکلات آب و هوایی، نامتعارف بودن آب‌های کشاورزی، طبیعت سخت، طوفان و تبخیر بسیار زیاد تامین می‌کنند.

وی تصریح کرد: هرچه زمان به جلو میرود نیاز به مهندسی کردن کشاورزی در استان بیش از پیش ضروری تشخیص داده می‌شود.

حاتمی‌زاده اصلاح الگوی کشت را از مقوله‌های بسیارمهم در مباحث کشاورزی برشمرد و گفت که مهم و ضروری است که این موضوع مدنظر مسئولین و بهره برداران قرار گیرد.

وی اظهار کرد: با اجرایی شدن این طرح ضمن حفظ تولیدات استان و افزایش بهره‌وری لزوم استفاده از روش‌های جایگزین با محصولات شورزیست و کم آبخواه، اجرای شیوه‌های نوین آبیاری، انتقال سطوح زیر کشت زراعی و باغی به گلخانه‌ها و سایبان‌ها، کشت حفاظتی و توسعه تناوب کشت با دانه‌های روغنی و حبوبات علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب و حفظ و نگهداری خاک به تولید محصولات استراتژیک موردنیاز کشور کمک شایانی خواهد کرد.

حاتمی زاده افزود: در سال جاری نزدیک به هشت هزار و پانصد تن محصول گندم مازاد بر مصرف کشاورزان به‌صورت تضمینی خریداری شد که نسبت به سال قبل افزایش 5/5 برابری در پی داشت همچنین میزان هزار تن انواع بذور مقاوم به خشکی و شوری مناسب با اراضی کشور تولید که علاوه بر مصرف داخل استان به استان‌های هم‌جوار و حتی غرب کشور برای کشت ارسال ‌شده است.

گفتنی است؛ استان‌های سمنان، خراسان جنوبی، سیستان بلوچستان، اصفهان، کرمانشاه و لرستان از استان‌هایی هستند که در سال جاری مقدار قابل توجهی از بذور مورد نیاز خود را از استان یزد خریداری کرده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید