Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد مطرح کرد:

بیمه محصولات نسخه‌ای شفابخش برای کشاورزان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: کشاورزان با بیمه محصولات خود محلی برای جبران خسارت ناشی از سرمازدگی و یا عوامل طبیعی خسارت زننده خواهند داشت.

بیمه محصولات نسخه‌ای شفابخش برای کشاورزان

به گزارش خبرنگار ایانا از یزد، محمدعلی حاتمی‌زاده در رابطه با پرداخت خسارت ناشی از سرمازدگی به کشاورزان استان یزد اظهار کرد: در سال زراعی گذشته، مجموعاً ۱۵۰ میلیارد تومان غرامت به کشاورزانی که محصولات و یا عوامل تولید را بیمه کرده بودند، در پنج بخش باغی، دام، طیور، زراعت و گیاهان دارویی پرداخت شده است.

وی در مورد میزان پرداخت خسارت به تفکیک بخش‌ها عنوان کرد: در بخش باغی مبلغ ۱۲۸ میلیارد تومان، بخش دامی ۱۱۳ میلیارد تومان، بخش طیور ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، در بخش زراعت مبلغ یک میلیارد تومان و در بخش گیاهان دارویی مبلغ ۳۳ میلیون تومان پرداخت غرامت صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ادامه داد: این میزان پرداختی‌ها شامل سرمازدگی بهاره، گرمازدگی باغات غیر پسته است؛ خسارت ناشی از گرمازدگی محصول پسته هنوز پرداخت نشده است.

این مقام مسئول افزود: میزان خسارت ناشی از گرمازدگی به محصول پسته در سال زارعی گذشته برآورد و بررسی‌ها انجام‌شده و در حال حاضر به دنبال این هستیم که هزینه بیمه‌نامه‌های جدید که برای محصولات کشاورزان صادر می‌شود را از مبلغ غرامت کم کرده و مابقی آن در اسرع وقت به کشاورز پرداخت شود.

وی در مورد تدابیر اندیشیده شده برای کاهش خسارت ناشی از سرمازدگی محصولات کشاورزی اعلام کرد: به‌کارگیری دستگاه دیتالاگر برای پیش‌آگاهی و کنترل آفات بسیار مؤثر است؛ این دستگاه‌ها اطلاعات دما و رطوبت و نقطه شبنم (وقتی دمای هوا تا پایین‌تر از دمای انجماد آب کاهش یابد) را هریک ساعت به مرکز مخابره می‌کند.

حاتمی‌زاده با اشاره به‌ضرورت کاربرد فناوری‌های نوین برای پایش عوامل خسارت‌زای گیاهی به نصب دیتالاگر جهت ثبت داده‌های هواشناسی به‌صورت ریز اقلیم برای تعیین دما و رطوبت در مشخص کردن زمان مناسب کنترل آفات، خاطر نشان کرد: مهم‌ترین گام در مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی، پیش‌آگاهی و اولین قدم در پیش‌آگاهی، ثبت داده‌های هواشناسی برای تعیین زمان وقوع عوامل خسارت‌زای گیاهی است.

رئیس سازمان تصریح کرد: این دستگاه مجهز به انواع حس‌گر، پانل خورشیدی، مودم و سایر متعلقات و تحت شبکه است و به کمک این فن‌آوری می‌توان زمان مناسب سم‌پاشی علیه آفات و بیماری‌ها و امکان بروز سرمازدگی بهاره و یخبندان و یا گرمای شدید هوا را برای آمادگی هر چه بیشتر کشاورزان و کاهش اثرات این حوادث را از طریق پیامک به کشاورزان اطلاع‌رسانی می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید