Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین خبر داد:

تشکیل اولین جلسه صدور اسناد مالکیت کشاورزی در شهرستان نمین

از گذشته یک مشکل تاریخی، اختلاف بین اراضی کشاورزی و ملی وجود داشته است که امید میرود با برگزاری چنین جلساتی به ابهامات اسناد زراعی پایان داده شود.

تشکیل اولین جلسه صدور اسناد مالکیت کشاورزی در شهرستان نمین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، شهرام محسنی با اعلام این خبر افزود:  این جلسه صدور اسناد مالکیت کشاورزی با حضور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان و مشارکت رییس  اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان نمین و نماینده منتخب امور اراضی کشوری و سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل و شهرستان و مسئول شرکت خدمات کشاورزی شهرستان نمین جهت  مستندسازی اراضی کشاورزی در خصوص صدور اسناد مالکیت کشاورزی  برگزارشد.

وی افزود: از گذشته یک مشکل تاریخی، اختلاف بین اراضی کشاورزی و ملی وجود داشته است که امید میرود با برگزاری چنین جلساتی به ابهامات اسناد زراعی پایان داده شود.

وی اظهارداشت: این یک اتفاق خوب است؛ زمین باید به عنوان یک سرمایه برای کشاورز محسوب شود که حاضر باشد بر روی آن سرمایه گذاری و آن را آباد و تبدیل به مزرعه و باغ کند. و سند زمین کشاورزی باید دارای ارزش و اعتبار باشد تا کشاورز بتواند به عنوان وثیقه از آن استفاده کند تصریح کرد: کشاورزان صاحب زمین از این طریق دارای سرمایه واقعی تری شده و امکان این را می‌یابند که فعالیت کشاورزی‌شان را توسعه دهند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین اظهار امیدواری کرد: با اجرای این تفاهم‌ نامه تنظیمی در خصوص اجرای این برنامه و همکاری و تعامل بین ادارات جهاد کشاورزی و ثبت اسناد املاک برخی از مکانیزم‌ها اصلاح و مشکلات حقوقی و اختلافات کاهش یافته و نظم جدیدی در صدور اسناد زمین‌های کشاورزی و مالکیت آنها اتفاق بیفتد.

این مقام مسئول اضافه کرد: با توجه به اینکه  ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در کشور وجود دارد که نیاز به اقدامات مهم و جدی دارد؛  درحالیکه بسیاری از اسنادی که در اختیار کشاورزان قرار دارد،  اسناد قدیمی هستند که این اسناد به شکل نسق های زراعی  یا تعداد کمی از کشاورزان اسناد دفترچه‌ای دارند که معضلات فراوانی ایجاد می نماید . این نقشه‌های قدیمی نقشه‌های دقیقی نیستند و در بسیاری از موارد بخاطر اختلاف مرزی باعث تنش  میان روستاییان می شود که پرونده‌های قضایی و تشکیل و  ماموران منابع طبیعی  و زارعین نیز دچار اختلافاتی هستند که لازم است در این بخش اقدامات جهادی و جدی صورت گیرد. و با بهره گیری از امکانات مدرن و استفاده از  سیستم موقعیت یابی و تعیین مساحت به  کمک دستگاه‌ها و ماهواره‌های مجهز  اراضی کشاورزی و  حدود اراضی  آنها را به طور کامل مشخص خواهد شد.

براساس این گزارش ، ‎این همکاری  مشترک میان مدیریت  جهاد کشاورزی و اداره  ثبت و اسناد کشور و با توجه به اهمیت و نقش صدور اسناد مالکیت حدنگار اراضی کشاورزی در کاهش دعاوی و تسهیل سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و همچنین فراهم کردن زمینه نظارت و کنترل بر تولید محصولات کشاورزی و اجرای الگوی کشت در کشور، در اجرای قوانین مربوطه از قبیل اصلاح قانون تعاونی کردن تولید و یکپارچه شدن اراضی، جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و همچنین قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر برای تسریع و تسهیل در انجام این امور منعقد شد.

رییس اداره ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به فردی که در روستا می‌ماند و کشاورزی می‌کند، فرمودند : لازم است که آن فرد و آن کشاورز سندی در اختیار داشته باشد و از آن استفاده کند و مرز دقیق آن مشخص و نقشه آن در سند وجود داشته باشد

وی ادامه داد : برای صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی بهره برداران ابتدا اختلافات موجود در محدوده اراضی مورد بهره‌برداری اشخاص و دولت حل و فصل و حدود اراضی ملی و غیر ملی تصویب ، پس از اجرای مقررات ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارسال مصوبه و نقشه حدنگار مورد تایید کمیسیون رفع تداخلات اداره ثبت اسناد و املاک بر اساس مصوبه و نقشه مذکور نسبت به اصلاح سوابق ثبتی و اسناد مالکیت پلاک مورد نظر و تثبیت حدود اراضی کشاورزی مطابق مستندات مربوطه اقدام می‌نماید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید