Iranian Agriculture News Agency

معاون استاندار اردبیل:

اصلاح الگوی کشت باعث افزایش راندمان تولید، تنظیم بازار و حاکمیت امنیت غذایی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل درسومین جلسه نشست اقتصادی با متولیان کشاورزی گفت: به منظور افزایش راندمان تولید و تنظیم بازار عرضه و تقاضا الگوی کشت های بهاره و پاییزه بر اساس برش شهرستانی تنظیم و هدف گذاری شود. سازمان جهاد کشاورزی استان برای هرکدام از شهرستان ها بر اساس ظرفیت، شرایط آب و هوایی و میزان آب و حاصلخیزی خاک فلسفه این جلسات تعامل بین فعالان اقتصادی با دانشگاه ها و دولت است.

 اصلاح الگوی کشت باعث افزایش راندمان تولید، تنظیم بازار و حاکمیت امنیت غذایی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل ، ارژنگ عزیزی افزود : باید میزان بهره وری و رعایت الگوهایی که سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرده مورد بررسی و نتیجه در جلسات آتی اعلام صرفه جویی میزان مصرف آب در بحث کشاورزی و استفاده بهینه از این نعمت خدادادی در سایه توسعه نوین آبیاری امکان پذیر است. محصولات کشاورزی تولید شده در استان باید در راستای صادرات انجام شود و ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی در کنار مزارع تولید می تواند به بحث ماندگاری و صادرات کمک کند. تولید چغندر قند به منظور تامین خوراک کارخانه شکر و قند کشت و صنعت به سایر نقاط استان گسترش یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل در ادامه سخنان خود تصریح کرد: برخی از محصولات مشمول قیمت گذاری است و به منظور افزایش انگیزه در تولید کننده باید قیمت منطقی روی محصولات استراتژیک گذاشته شود. متاسفانه گاهی مواقع در بحث وارد کننده سخت گیری نمی شود اما در بحث تولید و صادرات سخت گیری های زیادی می شود. دولت نمی تواند سایر محصولات غیر استراتژیک را به عنوان متولی بفروشد و باید به تناسب تولید واحد صنایع تبدیلی ایجاد شود. سرمایه های مردم همان سرمایه ملی است و محصولات باید به شکل زنجیره ای تبدیل به احسن شود و یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی ایجاد صنایع تبدیلی زنجیره ای است.

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان متولی سعی و اهتمام وافری دارد به اینکه برنامه های هدایتی و حمایتی را به بهترین نحو ممکن به اجرا بگذارد آنچه در این میان حائز اهمیت است این است که وزارت کشاورزی تاکید خاصی بر ترکیب کشت و الگوی کشت دارد زیرا اصلاح الگوی کشت چند وجهی و بسیار پیچیده و درم تنیده است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: سیاست الگوی کشت مسائل اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی، مدیریت ، تجارت و بازرگانی را شکل می دهد . در کشورهای توسعه یافته وپیشرفته کشورهای اروپایی در ترکیب کشت و الگوی کشت دولت دخالت نمی کند بلکه تمامی دستگاهها دست در دست هم می دهند و در یک برنامه منسجم و متحد و هماهنگ در راستای تحقق اهداف سیاست الگوی کشت قدم برمی دارند . کشورهایی که می خواهند الگوی کشت را اعمال کنند می بایست اهداف و سیاست های تولیدی را مد نظر قرار بدهند .

خلیل نیکشاد در ادامه سخنان خود افزود: این سازمان در طی سه ، چهار سال گذشته اینگونه بوده است که میزان زیر کشت انواع محصولات مشخص می شود ولی ابزارهای اعمال دقیق بر این میزان سطح زیر کشت در دسترس نیست . در اجرای موفقیت آمیز سیاست الگوی کشت ضایعات ، مدیریت ، عرضه و تقاضا ، فرهنگ کشاورز، سلایق و ذایقه ، سیاست های پولی و ... همه در الگوی کشت دخیل هستند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: طراحی الگوی کشت محصولات کشاورزی، متناسب با نیازهای کشور و شرایط اقلیمی و اقتضائات جغرافیایی و با مدنظر قراردادن چالش کم ابی، پیاده سازی آن قطعاً در افزایش بهره وری منابع پایه ازجمله خاک و آب مؤثر خواهد بود و در ساماندهی شرایط بازار محصولات کشاورزی نیز نقش چشمگیری خواهد داشت.

وی ادامه داد : موفقیت الگوی کشت به عوامل مهمی بستگی دارد؛ درصورتی‌که طراحی الگوی کشت با دقت و صحت بالایی انجام شود و پیاده­ سازی آن نیز با موفقیت باشد قطعاً در افزایش بهره ­وری منابع پایه ازجمله خاک و آب مؤثر خواهد بود. بنابراین میزان موفقیت طرح در مدیریت منابع پایه تولید بستگی به میزان دقت متولی امر در طراحی صحیح الگوی کشت دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید