Iranian Agriculture News Agency

​رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

اولین گام در دستیابی به امنیت غذایی حفاظت از خاک‌های زراعی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اولین قدم در دستیابی به امنیت غذایی و خودکفایی حفاظت از خاک‌های زراعی و کشاورزی است و تمام تلاش خود را در جهت بهره‌وری و حفاظت از این سرمایه ملی به کار خواهیم گرفت.

اولین گام در  دستیابی به امنیت غذایی  حفاظت از خاک‌های زراعی است

به گزارش خبرنگار ایانا در اردبیل، نوبخت اژدری که در مراسمی به  مناسبت روز جهانی خاک سخن می‌گفت با اعلام این مطلب افزود: خاک هر منطقه به‌نوعی سرمایه ملی محسوب می‌شود زیرا امنیت غذایی هر کشوری نماد استقلال آن کشور است و تخریب خاک باعث از بین رفتن کشاورزی پایدار، به‌تبع آن از بین رفتن امنیت غذایی و درنهایت منجر به زوال تدریجی استقلال آن کشور می‌شود.

وی ادامه داد: خاک علاوه بر حفظ پوشش گیاهی و تأمین امنیت غذایی، توانایی ذخیره آب درون خود و افزایش زمان تمرکز آب حوضه‌های آبخیز و جلوگیری از وقوع سیلاب را دارد.

این مقام مسئول با نگرشی تخصصی و هوشمندانه به‌ضرورت حفاظت از خاک زارعی افزود: هدر رفت خاک و کاهش حاصلخیزی، ایجاد و افزایش روان آب و سیلاب، آلودگی آب‌ها، افزایش رسوب‌گذاری در مخازن سدها و منابع آبی، کاهش بهره‌وری کشاورزی و مهاجرت و معضلات اجتماعی از پیامدهای فرسایش خاک است.

این مقام با اشاره به راهکارهای حفاظت از خاک‌های زراعی استان افزود: به استناد قانون حفاظت از خاک و ماده هفت، این سازمان اقدام به عقد قرارداد مطالعات خاک شناسی در 500 هکتار از اراضی پارس آباد جهت پایش و توصیه نحوه مصرف کودهای شیمیایی و کنترل و برنامه‌ریزی آتی در جهت حفظ خاک زراعی کرده است.

این مقام مسئول همچنین در راستای استفاده بهینه از خاک‌های زراعی با اشاره به تخصیص 730 میلیارد ریال اعتبار از مجموع دو هزار میلیارد ریال مصوب سفر ریاست جمهوری، توضیح داد: با مبلغ تخصیص داده‌شده پنج استخر معیشتی در سطح شهرستان‌های مشکین شهر و خلخال و اردبیل به بهره‌برداری رسید و از این مبلغ نیز عملیات اجرایی یک فقره استخر نیز در حال اتمام است و با تکمیل اختصاص اعتبار دو هزار میلیارد ریالی اشاره‌شده علاوه بر این سه فقره استخر نیز در سطح استان وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: پایین‌دست طرح سد یامچی به‌غیراز تی 15 با تأمین 20 میلیارد ریال  به مساحت دو هزار و 500 هکتار پس از تکمیل نواقصاتی سال گذشته به بهره‌برداری کامل رسید. 

وی ادامه داد : مبلغ 500 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی تأمین اعتبار از سوی معاونت آب‌وخاک و با پیگیری این سازمان انجام و با تخصیص کامل، دو طرح پایاب سرخاب نیز به مساحت سه هزار و 530 هکتار و اراضی پایاب سد پیله سحران به مساحت دو هزار و 900 هکتار به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید