Iranian Agriculture News Agency

برگزاری موفقیت آمیز نمایشگاه استانی عسل

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نیر گفت: نمایشگاه استانی عسل این شهرستان با حضور فرماندار، شهردار، رئیس شورای شهر، معاون بهبود تولیدات دامی، مدیر هماهنگی و رئیس اداره رسانه‌های آموزشی ترویج کشاورزی، مدیر عامل اتحادیه زنبورداران و رئیس ایستگاه پرورش ملکه سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیر عامل شرکت تعاونی کوهساره، رئیس مرکز جهاد کشاورزی کوراییم، نمایندگان ادارات و حضور 10 نفر از زنبورداران در منطقه گردشگری بولاغلار، برگزار شد.

برگزاری موفقیت آمیز نمایشگاه استانی عسل

به گزارش خبرنگار ایانا در اردبیل، کامل ساجد با اعلام این خبر افزود:  منصور رستم‌نژاد، معاون بهبود تولیدات دامی استان در نمایشگاه استانی عسل در شهرستان نیر با اشاره به قابلیت‌های بالای مناطق مختلف این استان در تولید عسل، بیان کرد: صنعت زنبورداری در شمال استان اردبیل به‌صورت فصلی رونق دارد اما مناطق مرکزی و جنوبی از جمله خلخال، مشگین‌شهر، اردبیل، نیر و بخشی از نمین قابلیت‌های بسیار زیادی در این خصوص داشته و در این میان شهرستان‌های نیر و مشگین‌شهر بیشترین ظرفیت را داشته‌اند.

وی ادامه داد: در صورت توجه به ظرفیت‌های زنبورداری استان، حمایت و تشویق زنبورداران، برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های عسل و شناساندن عسل می‌توان این صنعت را روز به روز رونق داده تا انگیزه بیشتری در جهت تولید عسل و محصول باکیفیت ایجاد شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: تولید عسل به شیوه سنتی مقرون به صرفه نیست و باید برای تولید صنعتی و تولید فرآورده‌های صنعتی برنامه‌ریزی و تلاش شود تا هم تولیدات عسل افزایش یابد و هم کیفیت آن مناسب‌تر شود.

وی افزود: در این استان ۵۵۰ هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد و 43 هزار و 604 زنبوردار استان علاوه‌بر تولید عسل، فرآورده‌های زنبور عسل از جمله ژل رویال، زهر زنبور و موم تولید می‌کنند که اگر روی تک تک آن‌ها کار شود می‌توان اقدامات موثری در زمینه رونق این صنعت انجام داد.

وی در پایان با تاکید بر لزوم پیشگیری از تولید عسل تقلبی در استان ادامه داد: عسل تولیدی منطقه باید در قالب عسل استاندارد جهانی مطرح شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: استان اردبیل در کشور با محصول عسل و عسل سبلان شناخته می‌شود و خاصیت درمانی و دارویی عسل لزوم توجه شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید محصولات متنوع از جمله شربت‌های حاصل از عسل و نیز پرداختن به خاصیت درمانی گرده‌هایی که توسط زنبورها جمع‌آوری می‌شود را ضروری کرده است.

وی گفت: همچنین تحقق این اهداف در گرو حمایت‌های همه‌جانبه از این صنعت است و می‌طلبد که ارگان‌های ذی‌ربط دست به دست هم داده و از قابلیت‌های موجود به نحو مطلوب استفاده کنند.

رستم نژاد افزود: استان اردبیل در زمینه تولید عسل رتبه چهارم کشور را دارد و این ظرفیت خوبی است تا دست‌اندرکاران دست به دست هم بدهند و در مسیر توسعه صنایع تبدیلی زنبور عسل و زمینه‌سازی برای صادرات عسل و تولیدات آن حرکت کنند.

وی با اشاره به وجود هفت ایستگاه استاندارد پرورش زنبور عسل در کشور گفت: استان اردبیل یکی از موفق‌ترین ایستگاه‌ها را دارد و ملکه‌های اصلاح شده زنبور عسل در آن تولید می‌شود که هم سازگاری خوبی به محیط دارد و هم مقاوم به بیماری‌ها است و یک نوع از نژاد این ملکه‌ها پس از تایید نهایی تحویل زنبورداران استان و متقاضیان سایر استان‌ها شده و وجود چند کارخانه بسته‌بندی عسل و کارخانه موم در استان را بیانگر ظرفیت‌های بالای تولید زنبور عسل در استان دانست و گفت: سه هزار و ۴۰۶ زنبوردار در استان در این صنعت مشغول هستند که با احتساب کارگران فصلی، تعداد فعالان صنعت زنبورداری استان اردبیل به ۶ هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد که با هزینه کم و قابلیت‌های زیاد به این صنعت رونق داده‌اند.

وی میانگین تولید عسل از هر کلنی در استان را ۱۷ کیلوگرم دانست و گفت: این ظرفیت در شهرستان نیر ۲۱ کیلوگرم بوده و در سایه حمایت از اشتغال در این حوزه، برگزاری نمایشگاه‌های عسل، شناساندن مناطق مستعد استان در حرفه زنبورداری و انعکاس زحمات زنبورداری تلخی زحمات شبانه‌روزی زنبورداران به شیرین‌ترین محصول تولیدی دنیا تبدیل می‌شود.

فرماندار نیر هم در این مراسم، هدف از برگزاری جشنواره عسل را هویت دادن به محصول عسل و برندسازی آن دانست تا محصول عسل در سطح ملی حرف‌هایی برای گفتن داشته و با اشاره به وجود ۱۲۲ هزار هکتار اراضی زراعی و مرتعی در شهرستان نیر ادامه داد: تنوع گیاهان به‌ویژه گیاهان دارویی در نیر رغبت زیادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه عسل و تولید این محصول ایجاد کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید