Iranian Agriculture News Agency

آغاز برداشت انگور از تاکستان‌های اردبیل

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از آغاز برداشت انگور در تاکستان‌های استان اردبیل خبر داد.

آغاز برداشت انگور از تاکستان‌های اردبیل

رحیم یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: سطح باغات استان اردبیل 40 هزار هکتار با تولید سالیانه 365 هزار تن است.  

وی در خصوص بیشترین محصولاتی که در استان اردبیل تولید می‌شود، گفت: سیب با 30 درصد، گردو 12 درصد، شلیل 11 درصد، هلو 10 درصد، گیلاس هفت درصد، انگور 6 درصد و آلبالو چهار درصد سطح زیر کشت باغات استان اردبیل را تشکیل می‌دهد. 

وی افزود: سطح زیر کشت انگور در استان حدودا دو هزار و 100 هکتار است. بیشترین سطح زیر کشت انگور در شهرستان مشکین شهر با دو هزار هکتار است. 

یوسفی ادامه داد: در شرایط عادی میزان تولید انگور در استان اردبیل حدودا 28 هزار تن است. متاسفانه امسال به دلیل سرمازدگی در 11 و 12 فروردین ‌ماه و تگرگی که در ادیبهشت و خرداد شاهد بودیم، عملکرد باغات پایین آمد و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده حدودا 20 هزار تن محصول از باغات برداشت می‌شود. 

رحیم یوسفی توضیح داد: امسال به‌دلیل گرمای هوا و شرایط آب و هوایی خاص، دو هفته زودتر از سال‌های گذشته برداشت را آغاز خواهیم کرد یعنی از پنج شهریورماه برداشت شروع خواهد شد. 

وی گفت: متاسفانه با کم آبی که وجود دارد، این محصول با این شرایط سازگار است و در دسته محصولات کم آب‌بر قرار می‌گیرد. 

رحیم یوسفی خاطرنشان کرد: در برخی از شهرستان‌های استان از جمله مشکین شهر و خلخال و کوثر، انگور را به‌صورت دیم نیز کشت کرده‌اند. در سال‌های اخیر با هدف افزایش بهره‌وری، استفاده از روش فراز و یا داربستی در تاکستان‌های مشکین شهر رواج یافته و در حال حاضر بیش از 45 درصد از تاکستان‌های این شهرستان داربستی و روسیمی شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل یادآور شد: مهم‌ترین و غالب‌ترین رقم انگور در مشکین شهر، رقم سفید کشمشی بیدانه است که 95 درصد انگور استان را تشکیل می‌دهد. ارقام دیگری همچون شاهانی سیاه، صاحبی، خلیلی، یاقوتی، رسمی و سلطانی در این شهرستان کشت شده و محصول آن برداشت می‌شود.

یوسفی اضافه کرد: وجود خاک مناسب موقعیت خاص جغرافیایی منطقه، اختلاف دمای شب و روز و همچنین تغذیه مناسب و رسیدگی به بهداشت باغ توسط باغداران عامل اصلی مرغوب بودن انگور مشکین شهر بوده و با توجه به قند بیش از 25 درصدی و ترد بودن محصول، مشتریان زیادی در سایر مناطق از جمله تهران هم دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید