Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها در ۳۶۰ هزار هکتار از استان اردبیل

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: طرح جهش تولید در دیم‌زارها در ۳۶۰ هزار هکتار از دیم‌زارهای استان اردبیل کلید خواهد خورد.

اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها در ۳۶۰ هزار هکتار از استان اردبیل

غفور آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: در طرح جهش تولید در دیم‌زارها هم افزایش سطح و هم افزایش بهره‌وری با تلفیق هم اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: وجود میزان قابل توجهی زمین‌های آیش و لزوم تبدیل آیش زرد به آیش سبز لازم است علاوه‌بر اینکه سطوح باقی‌مانده با نکاشت را به زیر کشت انواع محصولات دیم ببریم و از گیاهانی که امکان بهره‌وری بیشتر و افزایش راندمان دارند، استفاده کنیم. این اقدام افزایش درآمد زارعان را به همراه دارد که موجب تقویت خاک و افزایش عملکرد محصولات زراعی در اثر تناوب زراعی خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ سطح ابلاغی به استان اردبیل ۲۹ هزار هکتار بوده مقدار اجرای آن بیش از برنامه و حدود ۳۱۹ هزار هکتار بود که با تلاش کارشناسان مدیریت زراعت اجرا شد.

آقایی توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ سطح ابلاغی ۳۲۰ هزار هکتار بود و مقدار اجرای برنامه با توجه به توانمندی استان به سطح ۳۳۷ هزار هکتار رسید.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ سطح ابلاغی به ۳۴۰ هزار افزایش یافت و حدود  ۳۴۷ هزار هکتار اجرایی شد.

غفور آقایی اضافه کرد: در سال زراعی پیش رو مقدار برنامه ابلاغی با سطح ۳۶۰ هزار هکتار با برنامه‌های کشت گندم، جو، علوفه، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی همراه با ۹ پروژه مزارع الگویی توسعه‌ای، کشت مستقیم و کشت خلاف جهت شیب زمین، تبدیل آیش زرد به آیش سبز جزء برنامه‌های اولویت‌دار مدیریت زراعت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)خواهد بود.

وی توضیح داد: اهداف مهم این طرح تقویت بنیه کشاورزان دیم‌کار و مناطق محروم استان، جلوگیری از نکاشت زمین‌های آیش، استفاده بهینه از زمین‌های دیم، بهره‌برداری از مناسب‌ترین تناوب در زمین‌های کم بازده دیم، تولید علوفه‌های کم‌آب‌بر و‌ انتقال کشت‌ها از بهاره به پاییزه از مزایایی خوب این طرح بوده است.

به گفته وی، علاوه‌بر برنامه‌های اشاره شده، ۹ طرح پژوهشی در تمامی مناطق استان اردبیل در ۱۲ شهر و شهرستان اجرا خواهد شد. 

آقایی یادآور شد: هدف اصلی و نهایی افزایش عملکرد در واحد سطح است که همان افزایش بهره‌وری است، ولی هر سال سطح قرارداد اضافه می‌شود. در ابتدا ۶ استان، سال دوم ۱۵ استان، سال سوم ۲۱ استان و سال ‌چهارم شاید کل کشور که بالطبع در استان اردبیل هم هر سال مثل سایر استان‌ها افزایش یافته است. در سال‌های گذشته این رقم بین ۲۸۰ تا ۳۲۰ بوده و امسال ۳۶۰ هزار هکتار برنامه داده‌اند.

غفور آقایی گفت: در تمامی شهرستان‌های استان که دارای زمین‌های دیم‌زار هستند، براساس الگو، سطوح و وسعت دیم‌زارها اجرا می‌شود.

وی افزود: این شهرستان‌ها شامل اردبیل، پارس آباد، بیله سوار، مشگین شهر، اصلاندوز، گرمی، انگوت، نمین، نیر، خلخال، کوثر و سرعین است.  این طرح با تعداد ۱۳۰ نفر کارشناس نظام مهندسی و ۵۰ نفر کارشناسان پهنه‌بندی در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید