Iranian Agriculture News Agency

تشکیل قرارگاه مرکزی مدیریت بیماری سفیدک دروغی سیب‌زمینی در اردبیل

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد مدیریت سفیدک دروغی سیب‌زمینی در اردبیل از تشکیل قرارگاه مبارزه با این بیماری خبر داد.

تشکیل قرارگاه مرکزی مدیریت بیماری سفیدک دروغی سیب‌زمینی در اردبیل

به گزارش خبرنگار ایانا در اردبیل، حسین رنجبر بیان کرد: این قرارگاه در راستای مبارزه و کنترل بیماری سفیدک دروغی و کاهش خسارت به کشاورزان سیب‌زمینی کار در مرکز استان و سه شهرستان دیگر استان به صورت اورژانسی تشکیل می شود.

 وی ادامه داد: در همین راستا میز خدمت توسط همکاران جهاد کشاورزی به‌صورت شبانه‌روزی جهت خدمات‌دهی و مشاوره به کشاورزان عزیز دایر می‌شود.

رنجبر از سیب‌زمینی‌کاران درخواست کرد که از هیچ سمی به جز سموم پیشنهادی توسط کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده نکنند و در این خصوص لیست سموم و سم فروشان مجاز نیز در سایت سازمان و مراکز خدمات کشاورزی اعلام شده است.

وی بسیج تمامی امکانات و ناوگان خودرویی سایر دستگاه‌های استان را ضروری دانست و خواستار مساعدت استانداری، فرمانداریها ،ستاد مدیریت بحران، سپاه و سایر ارگان‌ها در خصوص مبارزه با این بیماری شد.

وی همچنین در خصوص کنترل این بیماری در سال‌های آتی از مسئولان استانی خواست که با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی از جمله تغییر الگوی کشت در این منطقه اهتمام لازم را به عمل آورده و با اتخاذ سیاست‌های تشویقی مانند خرید تضمینی و حمایت‌های لازم از قبیل کود، سم و بذر و ... مانع از جاکاشت یا کاشت دوباره همان محصول شوند.

استفاده از پیامک انبوه، اطلاع‌رسانی لازم و به‌موقع، خودداری از آبیاری غیر ضروری و کود ازته، استفاده از اطلاعات هواشناسی و سم‌پاشی به‌موقع مخصوصا با سم‌پاش توربولایزر از جمله پیشنهادات و راهکارهای رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در این جلسه بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید