Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد:

مبارزه با بیماری سفیدک دروغی سیب‌زمینی در سطح بیش از 17 هزار هکتار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت : در سطح بیش از 17 هزار و 500 هکتار با بیماری سفیدک دروغی مبارزه شده است و عملیات سم‌پاشی تا ریشه‌کنی کامل این بیماری ادامه خواهد داشت.

مبارزه با بیماری سفیدک دروغی سیب‌زمینی در سطح بیش از 17 هزار هکتار

به گزارش خبرنگار ایانا در اردبیل، نادر تقی زاده که در جلسه ستاد مدیریت سفیدک دروغی سیب‌زمینی با اعلام این خبر، افزود: مبارزه با سفیدک دروغی سیب‌زمینی کاملاً مدیریت‌شده است و با سعی و اهتمام متصدیان تولید و بهره‌برداران و سیب‌زمینی‌کاران پیش‌بینی می‌شود میزان خسارت این بیماری به حداقل برسد.

این مقام مسئول در خصوص مبارزه با این بیماری با استفاده از هواپیماهای سم‌پاش گفت: سم‌پاشی مزارع سیب‌زمینی با استفاده از هواپیماهای سم‌پاش توجیه کارشناسی ندارد چون مزارع سیب‌زمینی به‌صورت یکپارچه نیست و انواع دیگر محصولات زراعی در کنار این محصول کاشته شده است و امکان آسیب رساندن به دیگر محصولات زراعی نیز وجود دارد در ضمن متوسل شدن به این روش سم‌پاشی خطرات زیست‌محیطی را نیز به همراه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود: لیست شرکت‌های مجاز فروش سم به بهره‌برداران اعلام‌شده است و سیب‌زمینی‌کاران می‌توانند با مراجعه به این مراکز سموم موردنیاز خود را تهیه نمایند و به‌هیچ‌وجه سموم موردنیاز را از مراکز غیرمجاز و یا فروشندگان دوره‌گرد تهیه نکنند.

تقی زاده ادامه داد : به سیب‌زمینی‌کاران توصیه می‌کنیم از دادن کود ازته به محصول خودداری کرده و از تکرار آبیاری مزارع خود حتی‌المقدور بپرهیزند چون آبیاری مزارع در این وضعیت بحرانی باعث افزایش رطوبت خاک و گسترش این بیماری می‌شود.

 سالانه بیش از 800 هزار تن سیب‌زمینی در اردبیل تولید و بالغ‌بر 200 هزار تن از سیب‌زمینی تولیدی مازاد استان به کشورهای آذربایجان و ترکیه و ارمنستان صادر می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید