Iranian Agriculture News Agency

«جهادکشاورزی» در اتاق شیشه‌ای/ آیا شرکت پشتیبانی امور دام صرفا حمایتی است؟(2)

حرف‌های ضد و نقیض آقای نماینده

بارها شرکت را سازمان خطاب، از رئیسش تقدیر کرده و اساسنامه و عملکرد سازمانیش را زیر سوال می‌برد

ایانا_ گروه اخبار و رویدادها|| اوضاع محمود حجتی وزیر کشاورزی دولت دوازدهم، و سوالات پشت سر هم و حتی استیضاح چند ماه پیش او، به نظر سوژه رسانه‌ای خوبی است. سوژه‌ای که در پس خود یحتمل داستان‌هایی دارد که باید که به آن پرداخت. یکی از موضوعات قابل توجهی که دور روز پیش در مجلس شورای اسلامی در سوال تکراری از حجتی، چهره خود را نمایان کرد به نظر نوعی برخورد دوگانه بود که توسط نماینده عضو جبهه پاپداری، رخ نشان داد.

حرف‌های ضد و نقیض آقای نماینده

سردار کریمی قدوسی عضو جبهه پایداری و نماینده نزدیک به احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد، در جلسه سوال از وزیر جهادکشاورزی موضوعاتی را طرح کرد که نزد ناظران بیرونی و البته مستقل، این بحث پیش آمده که نکند موضوع از حوزه تخصصی خارج شده باشد و بحث‌های سیاسی به میان آمده باشد. این موضوع آنجا شکل حاد‌تری به خود می‌گیرد که کریمی قدوسی در جایی از صحبت‌های خود عملکردی دوگانه دارد. عملکردی که ضرب‌المثل «با پا پیش کشیدن و با دست پس زدن» را به ذهن متبادر می‌کند. در این میان قبل از هر چیز خوب است به صحبت‌های خود آقای کریمی قدوسی آنجا که از شرکت پشتیبانی امور دام کشور نقد می‌کند را به عنوان شاهد مثال در فایل ضمیمه، گوش کنیم.

رئیس خوب و زحمت کش اما عملکرد سازمانش بد

سردار کریمی عضو جبهه پایداری مشهد مطابق آنچه در مجلس گفته است، بر تجاری بودن شرکت پشتیبانی امور دام کشور تاکید دارد و از این شرکت به عنوان شرکتی که باید حمایتی باشد و نه شرکتی که خودش با شرکت‌ها بده و بستان راه بیندازد، نقد کرده است اما، کریمی در میانه نقدهای خود، هر چند شرکت را سازمان خطاب کرده و آنرا غیر موثر می‌داند که در پی تجارت است اما مسئول این شرکت را، مستثنی می‌کند و به وضوح می‌گوید: من الان کاری به مسئول فعلی ندارم از قبل از آقای ورناصری هم این وضعیت وجود داشته و بعد به تاکید می‌گوید: البته ایشان تلاش‌های خوبی انجام دادند. ولی این سازمان برای این تدوین شده؛ تاسیس شده که جنبه حمایتی از  تولیدکنندگان در برابر انحصار داشته باشه اما متاسفانه کارکرد این سازمان شده تجاری!

البته این نخستین موردی نیست که از سوی سردار کریمی در ملاء عام به نمایش گذاشته می‌شود. یک بار او چنان درباره موضوعات هسته‌ای بحث می‌کرد که گویا تمام آنچه در این زمینه وجود دارد را مطالعه کرده است اما به ناگاه دست خطی از او منتشر شد که از ان.پی.تی به ام.پی.تی یاد کرده بود. 

آنچه حالا برخی از شاهدان مستقل این صحنه را به واکنش واداشته این است که نکند اینبار هم او با چنین رویکردی وارد صحنه شده باشد. این گروه معتقدند اگر نقد به سازمان یا نهادی وجود دارد یا باید ساختاری باشد یا مدیریتی، اگر این نقد ساختاری است که وظیفه مجلس شورای اسلامی است و باید طرحی در این زمینه داشته باشد که اساسنامه شرکت قانونا اصلاح شود اگر هم ساختار و سازمان شرکت درست است و بحث مدیریتی است که باید رییس شرکت مورد مواخذه قرار گیرد. چطور می‌شود یک منتقد آن هم در قامت نماینده مجلس، از روی این موارد بجهد و شرکت را بی‌حیثیت کند و رئیسش را بر عرش بنشاند.

اساسنامه چه می‌گوید

این تمام آن چیزی که کریمی قدوسی نماینده عضو جبهه پایداری  مشهد بیان کرده نیست. او در تریبون مجلس شورای اسلامی که بازتابی عام دارد راحت و با طیب خاطر اعلام می‌کند که شرکت پشتیبانی امور دام کشور سازمانی تجاری است درصورتی که این سازمان  باید سازمانی حمایتی باشد که از تولید حمایت کند. یحتمل در این فقره هم آقای کریمی همان معضل موضوعات هسته‌ای را یاداور می کند چرا که در اساسنامه شرکت مدنظر آمده ، سازمانی تهیه‌کننده، توزیع کننده، تنظیم کننده حتی انباردار است . اساسنامه شرکت که قانون ابلاغی سازمان فوق است تایید کرده که این شرکت هم باید خریدار محصولات باشد تا بتواند بازار را تنظیم کند؛ هم باید خریدار باشد تا بتواند از تولیدات دامی حمایت کند و هم باید خریدار باشد که بتواند امورپشتیبانی را انجام دهد. برای مطالعه دقیق‌تر عین اساسنامه شرکت پشتیبانی امور دام کشور، در ادامه می‌آید:

تصویب نامه هیئت وزیران -   شماره : 55282/ ت18012هـ تاریخ : 1376/03/11

 وزارت جهاد سازندگی

   هیأت وزیران در جلسه مورخ 1376/1/27بنا به پیشنهاد شماره 750/ص/10/و مورخ 1376/1/19وزارت جهاد سازندگی و به استناد تبصره (3) ماده واحده قانون تفکیک وظایف وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی – مصوب 1369 – و با توجه به مصوبه شماره 11490/دش /1 مورخ 1374/12/6 شورای عالی اداری اساسنامه شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور را به شرح زیر تصویب نمود:

 اساسنامه شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور

 فصل اول

"کلیات"

ماده 1- شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور که از این پس در این اساسنامه «شرکت» نامیده می شود، براساس مصوبه شماره 11490/دش/1 مورخ 1374/12/6 شورای عالی اداری و مفاد این اساسنامه و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی و قانون تجارت اداره می شود.

ماده 2- شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است.

ماده 3- نوع شرکت سهامی و مدت آن نامحدود است.

ماده 4- شرکت، وابسته به وزارت جهاد سازندگی می باشد و مرکز آن در تهران است کهمی تواند شعبه ها و نمایندگیهای لازم را ایجاد نماید.

ماده 5- موضوع شرکت عبارت است از تهیه، تولید و نگهداری، توزیع و پشتیبانی و تنظیم بازار انواع خوراک دام، طیور و آبزیان، مواد پروتئینی (حیوانی) و متفرعات آنها، کمک به عمران، احیاء و اصلاح مراتع جهت افزایش تولید، حمایت از تولید کننده، مصرف کننده و صنایع وابسته و خرید تضمینی مواد علوفه ای و محصولات پروتئینی دامی .

ماده 6- شرکت برای تحقق موضوع ماده (5) این اساسنامه ، مجاز به انجام عملیات زیر می باشد :

الف-   خرید علوفه از داخل و خارج از کشور.

ب-   تهیه و تولید خوراک دام، طیور آبزیان، مواد پروتئینی و مواد اولیه مورد نیاز.

پ-   انجام خدمات بازرگانی در جهت واردات اقلام مورد نیاز و صادرات مواد علوفه ای و پروتئینی با رعایت مقررات مربوط .

ت-   فروش و توزیع علوفه وارداتی و داخلی و محصولات پروتئینی حیوانی و ذخیره سازی آن.

ث-   انجام اقدامات لازم به منظور تنظیم بازار و توسعه و بهبود بازاریابی دام و طیور، گوشت و متفرعات دام و طیور، خوراک دام و طیور و شیر و فرآورده های آن.

ج-   سرمایه گذاری یا مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی جهت نیل به هدفهای شرکت.

چ-   تحصیل اعتبار وام از مؤسسه ها و بانکها به منظور نیل به هدفهای شرکت.

ح-   عضویت در سازمانها و مؤسسه های داخلی و خارجی بین المللی ذی ربط، با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

خ-   انجام اقدامهای لازم به منظور استفاده از ضایعات کشاورزی، کشتارگاهها، کارخانه ها، مازاد محصولات کشاورزی، مواد مصرفی و غیر اینها و تبدیل آنها به مواد قابل استفاده در خوراک دام، طیور و آبزیان.

د-   پیش بینی و تأمین اعتبارات لازم جهت کمک به عمران واحیای مراتع کشور و تولید کنندگان علوفه داخلی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط.

ذ-   تأسیس صندوقهای مشترک با دامپروران به منظور حمایت از تولید پروتئین دامی.

ر-   تولید و پرورش انواع گونه های اجداد طیور و متفرعات آن.

ز-   مباشرت در امر صادرات و واردات دام و طیور و گوشت و متفرعات آنها.

ژ-   ایجاد و بهره برداری از میدانهای دام، کشتارگاهها، سردخانه ها، انبارها و آزمایشگاهها، کارگاههای بسته بندی گوشت و فراهم نمودن وسایل مورد نیاز برای تدارک، حمل و نقل ، توزیع و نگهداری دام و طیور، گوشت و متفرعات آنها.

س-   انجام مطالعات کاربردی مورد نیاز برای نیل به اهداف شرکت.

ش-   مطالعه و بررسی روشهای مناسب اجرائی و تدوین دستاوردها و ارایه آن به مراجع ذی صلاح و تولید کنندگان به منظور بهبود روشهای تولید.

ص-   خرید، توزیع و به کارگیری ماشین آلات، ادوات، تجهیزات، مصالح و مواد اولیه مورد نیاز در جهت انجام وظایف شرکت.

ض-   انجام هرگونه عملیات دیگری که برای تأمین هدفها و تحقق وظیفه های قانونی شرکت لازم تشخیص داده شود.

ماده 7- سرمایه شرکت همان سرمایه صندوق عمران مراتع موضوع مواد (4) و (5) قانون صندوق عمران مراتع - مصوب 1349 - به مبلغ یک میلیارد (1.000.000.000) ریال است که به ده هزار (10/000) سهم یکصد هزار (100/000) ریالی تقسیم می شود .

تبصره 1-   بهای کارخانه تهیه خوراک دام و طیور سعید آباد پس از ارزیابی به سرمایه شرکت اضافه می شود.

تبصره 2-   ارزش دفتری کلیه اموال منقول و غیر منقول، مطالبات و وجوه نقد متعلق به شرکتهای طیور و گوشت کشور پس از تأدیه دیون و تعهدات به سرمایه شرکت اضافه می شود.

تبصره 3-   سرمایه شرکت با پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی فوق العاده قابل افزایش و کاهش می باشد.


  فصل دوم

"ارکان شرکت"

ماده 8- شرکت دارای ارکان زیر می باشد :

الف-   مجمع عمومی.

ب-   هیأت مدیره.

پ-   مدیر عامل.

ت-   بازرس (حسابرس).

تبصره -   معاون ذی ربط وزیر جهاد سازندگی در امور دام، رئیس هیأت مدیره شرکت خواهد بود.

ماده 9- ترکیب مجمع عمومی شرکت به ترتیب زیر است :

الف-   وزیر جهاد سازندگی که ریاست مجمع عمومی را بر عهده دارد.

ب-   وزیر امور اقتصادی و دارایی.

پ-   رئیس سازمان برنامه و بودجه.

ت-   وزیر کشاورزی.

ث-   وزیر بازرگانی.

ماده 10- جلسه های مجمع عمومی به طور عادی جهت تصویب ترازنامه، سود و زیان عملکرد سال قبل، خط مشی و بودجه تشکیل می شود.

تبصره-   رئیس مجمع عمومی بنا به ضرورت یا حسب تقاضای هر یک از اعضای مجمع عمومی یا مدیر عامل یا هیأت مدیره یا بازرس (حسابرس)مجمع عمومی را به طور فوق العاده برای تشکیل دعوت خواهد نمود. دستور جلسه در دعوتنامه ذکر می شود و مدارک مربوط به دستور جلسه نیز به ضمیمه دعوتنامه با ذکر تاریخ و محل، پانزده روز قبل از تشکیل جلسه به اطلاع اعضا می رسد.

ماده 11- وظایف و اختیارات مجمع عمومی عبارت است :

الف-   رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد گزارشها و پیشنهادهای هیأت مدیره و تعیین و تصویب خط مشی شرکت.

ب-   تصویب ترازنامه، حساب سود و زیان و تصویب بودجه سالانه شرکت.

پ-   انتخاب و تغییر مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره با توجه به مواد (12) و (15) این اساسنامه.

ت-   بررسی و تصویب آئین نامه های مالی و معاملاتی براساس پیشنهاد هیأت مدیره ، با رعایت مقررات مربوط.

ث-   رسیدگی و تصویب آئین نامه استخدامی و تشکیلات شرکت، براساس پیشنهاد هیأت مدیره، با رعایت مقررات مربوط.

ج-   تعیین حقوق و مزایای اعضای هیأت مدیره، مدیر عامل، همچنین حق الزحمه بازرس (حسابرس) با رعایت مقررات مربوط.

چ-   اتخاذ تصمیم در مورد حساب تقسیم سود و مطالبات وصول نشدنی.

ح-   اتخاذ تصمیم درباره فروش داراییهای غیر منقول شرکت بنا به پیشنهاد هیأت مدیره با رعایت مقررات مربوط.

خ-   اتخاذ تصمیم در مورد عضویت شرکت در سازمانها و مؤسسه های بین المللی، با رعایت مقررات مربوط.

د-   اتخاذ تصمیم در خصوص هرگونه سرمایه گذاری و مشارکت موضوع بند «ج» ماده (6) این اساسنامه.

ذ-   اتخاذ تصمیم در مورد تغییرات اساسنامه و پیشنهاد آن به مراجع مربوط جهت تصویب.

ماده 12- هیأت مدیره شرکت مرکب از سه نفر عضو اصلی به طور موظف و تمام وقت (به استثنای رئیس هیأت مدیره) و یک نفر عضو علی البدل می باشد که به شرح زیر عزل و نصب می شوند:

الف-   مدیر عامل به پیشنهاد مجمع عمومی و تصویب مجمع عمومی از بین افراد ذی صلاح و با تجربه در موضوع فعالیت شرکت انتخاب و با حکم ریاست مجمع منصوب می شود.

ب-   یک عضو اصلی و عضو علی البدل دیگر هیأت مدیره از بین افراد ذی صلاح و با تجربه در موضوع فعالیت شرکت که یکی از اعضاء آشنا به مسایل امور مالی باشد، با پیشنهاد مدیر عامل، با تصویب مجمع عمومی و با حکم رئیس مجمع منصوب می شوند، مدیر عامل می تواند مسؤولیت اداره قسمتی از امور شرکت را به عهده هر یک از اعضای هیأت مدیره واگذار نماید.

ماده 13- اعضای هیأت مدیره برای مدت سه سال انتخاب می شوند و تجدید انتخاب آنان مانعی ندارد.

ماده 14- بعد از پایان دوره تصدی هیأت مدیره تا زمانی که هیأت مدیره جدید انتخاب نشده است، اعضای سابق وظایف خود را انجام می دهند.

ماده 15- در صورت فوت ، عزل یا استعفا یا هر موضوع دیگری که باعث سلب انجام وظیفه هر یک از اعضای هیأت مدیره باشد، مدت عضویت عضو جدید همزمان با سایر اعضای هیأت مدیره به اتمام می رسد.

ماده 16- جلسه های هیأت مدیره، حسب تشخیص و به دعوت مدیر عامل با پیشنهاد دو نفر از اعضای هیأت مدیره دست کم دو هفته یک بار تشکیل می شود

ماده 17- جلسه های هیأت مدیره با حضور دست کم دو نفر از اعضاء که یک نفر آن باید مدیر عامل باشد، رسمیت دارد. در هر صورت تصمیمهای گرفته شده با دست کم دو رأی موافق. معتبر است.

تبصره-   خلاصه تصمیمهای هیأت مدیره در دفتری ثبت و توسط اعضای حاضر در جلسه امضاء و پس از تحریر و شماره گذاری در مرکز شرکت، نگهداری می شود.

ماده 18- وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر است :

الف-   اجرای مصوبه های مجمع عمومی و نظارت بر برنامه های جاری شرکت.

ب-   تهیه و تنظیم بودجه سالانه شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی.

پ-   تهیه و تنظیم ترازنامه و صورتحساب سود و زیان سالانه و گزارش عملکرد شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی.

ت-   پیشنهاد میزان واردات و صادرات دام زنده، مواد علوفه ای و پروتئین حیوانی و مقدار ذخیره سازی مواد مزبور به وزارت جهاد سازندگی.

ث-   تصویب استفاده از هر نوع تسهیلات بانکی جهت نیل به هدفهای شرکت.

ج-   بررسی نرخ خرید و فروش دام و گوشت از منابع داخلی و ارایه پیشنهادات لازم در این زمینه به مجمع عمومی.

چ-   پیشنهاد مشارکت و سرمایه گذاری به مجمع عمومی در ارتباط با هدفها و موضوع شرکت.

ح-   بررسی نسبت به ارجاع دعوی به داوری و تعیین داور یا ختم دعوی از طریق سازش جهت پیشنهاد به مجمع عمومی با رعایت اصل (139) قانون اساسی.

خ-   تعیین حق مشاوره حقوقی و حق وکالت برای وکلای دادگستری مورد نیاز شرکت در هر موضوع، با رعایت مقررات مربوط.

د-   پیشنهاد اصلاح و تغییر اساسنامه به مجمع عمومی، با رعایت مقررات مربوط.   

ذ-   اتخاذ تصمیم در مورد خرید، احداث، اجاره ساختمان، خرید و فروش حق کسب و پیشه و اموال منقول ، طبق مقررات و آئین نامه های مربوط .

ر-   تعیین میزان ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و در خواست تصمیم گیری در مورد مطالبات وصول نشدنی به مجمع عمومی.

ز-   بررسی و تصویب آئین نامه های رفاهی کارکنان با رعایت مقررات مربوط.

ژ-   تأسیس یا انحلال شعبه ها و نمایندگیها، با رعایت ضوابط مربوط.

س-   تهیه و پیشنهاد آئین نامه های استخدامی، تشکیلاتی، مالی و معاملاتی به مجع عمومی ، با رعایت مقررات مربوط.

ش-   تصمیم گیری در مورد معاملات و قرار دادهای غیر استخدامی با رعایت مفاد آئین نامه مالی و معاملاتی شرکت.

ص-   بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص کلیه امور شرکت در حدد اساسنامه، به جز موضوعهایی که اتخاذ تصمیم درباره آنها در صلاحیت مجمع عمومی است.   

تبصره-   هیأت مدیره می تواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیر عامل تفویض کند.

ماده 19- مدیر عامل ، بالاترین مقام اجرائی و مسؤول اداره و حسن جریان امور و حفظ حقوق،منافع و اموال شرکت می باشد. مدیر عامل دارای وظایف و اختیارات زیر نیز می باشد :

الف-   اجرای مصوبه های مجمع عمومی و هیأت مدیره طبق مقررات این اساسنامه و آئین نامه های مربوط.

ب-   استخدام، نصب و عزل کارکنان، نقل و انتقال و سایر امور مربوط به کارکنان، طبق مقررات با رعایت تشکیلات و بودجه مصوب، بر حسب نیاز شرکت.

پ-   امضای کلیه قراردادها و اسناد و اوراق تعهد آور در چهار چوب مصوبه های هیأت مدیره ، همچنین امضای مکاتبه های اداری.

ت-   افتتاح حساب شرکت در بانکها و امضای چکهای صادر شده از محل حسابهای شرکت به اتفاق ذی حساب یا مدیر مالی ، با رعایت مقررات مربوط.

تبصره 1-   یکی از اعضای هیأت مدیره به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیأت مدیره می تواند به جای مدیر عامل چکهای صادر شده را امضا نماید.

تبصره 2-   امضای چکهای صادر شده از حسابهای شعبه ها و نمایندگیها با امضای نمایندگان مدیر عامل و عامل ذی حساب یا نماینده مدیر مالی شرکت، صورت می گیرد.

ث-   نمایندگی شرکت در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی، مراجع قضایی، مؤسسه های دولتی و غیر دولتی، اعم از داخلی و خارجی، حق اقامه دعوی و دفاع در کلیه مراجع با حق انتخاب وکیل.

تبصره-   مدیر عامل می تواند با مسؤولیت خود تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به هر یک از اعضای هیأت مدیره یا سایر کارکنان شرکت واگذار نماید.

ماده 20- بازرس قانونی و حسابرس شرکت، سازمان حسابرسی است که عهده دار وظایف قانونی بازرسی شرکت می باشد.


 فصل سوم

"سایر مقررات"

ماده 21- شرکت موظف است حداکثر ظرف شش ماه پس از تشکیل ، نسبت به تهیه و تصویب آئین نامه های مالی ، معاملاتی و طرح تشکیلات خود با رعایت مقررات مربوط اقدام نماید و تا تصویب آئین نامه های یادشده، کلیه آئین نامه های جاری مورد عمل مالی و تشکیلات شرکتهای ادغامی – حسب مورد – لازم الاجرا خواهد بود.

ماده 22- سال مالی شرکت از اول فروردین هر سال شروع می شود و در پایان اسفند همان سال خاتمه می یابد به استثنای سال اول که ابتدای آن تاریخ تصویب این اساسنامه و پایان آن آخر اسفند همان سال می باشد.

ماده 23- حسابهای شرکت در آخر اسفند هر سال بسته می شود. صورتهای مالی پایان سال شرکت، حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد تنظیم و یک نسخه از آن جهت رسیدگی به بازرس (حسابرس) تسلیم می شود.

ماده 24- سایر موضوعها و مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است، تابع قوانین و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی و قانون تجارت می باشد.

ماده 25- شرکت با توجه به مفاد ماده (85) قانون مقررات مالی ، اداری، استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی – مصوب 1367 – تابع این قانون و سایر مقرراتی که به استناد آن وضع می شود. می باشد.

این اساسنامه به موجب نامه شماره 76/21/495 مورخ 1376/02/31 شورای محترم نگهبان به تایید شورای یاد شده رسیده است.

 

       حسن حبیبی

           معاون اول رییس جمهور

 

رونوشت به دفتر مقام معظم رهبری, دفتر رییس جمهور, دفتر ریاست قوه قضاییه, دفتر معاون اول رییس جمهور, دفتر معاون حقوقی و امور مجلس رییس جمهور, دفتر رییس تشخیص مصلحت نظام, دیوان محاسبات کشور, دیوان عدالت اداری, اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی, سازمان بازرسی کل کشور, اداره کل حقوقی, اداره کل قوانین و مقررات کشور, کلیه وزارتخانه ها, سازمانها و موسسات دولتی, نهادهای انقلاب اسلامی, روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران, دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت و دفتر هیئت دولت ابلاغ می شود.

حال سوال اینجاست ، چطور می شود اساسنامه ای به شرکتی اختیار قانونی بدهد اما به دلیل همان اختیارات مواخذه شود؟

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حجم فایل صوتی:7.06M | مدت زمان فایل صوتی :00:00:57
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید