Iranian Agriculture News Agency

رئیس جمهور پیش از ترک تهران :

خروج آمریکا از برجام توهین به کشورهای جهان بود

ایران معتقد است مسائل و پیچیدگی‌های منطقه باید به صورت سیاسی حل شود

خروج آمریکا از برجام توهین به کشورهای جهان بود

رئیس‌جمهور تاکید کرد شیوه آمریکا در روابط بین‌الملل شیوه‌ای بسیار خطرناکی است.

به گزارش ایانا، دکتر حسن روحانی صبح امروز (جمعه) پیش از ترک تهران برای سفر به چین جهت حضور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که در این اجلاس با سران کشورها درباره آن صحبت خواهیم کرد موضوع یک جانبه نگری آمریکاست. آمریکایی‌ها از گذشته فکر می‌کردند رهبر دنیا هستند و الان هم فکر می‌کنند برای همه دنیا تصمیم بگیرند.

 

وی ادامه داد: اینکه آمریکا از یک معاهده بین‌المللی یک جانبه و بدون حتی هیچ دلیل خاصی خارج می‌شود توهین به کشورهای جهان و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است که البته اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان آمریکا را به خاطر این کار محکوم کردند. همه دنیا باید احساس کنند که شیوه‌ای که آمریکا در پیش گرفته شیوه خطرناکی است  در روابط بین‌الملل  و تضعیف معاهدات بین‌المللی است و کشورها نباید در برابر این کار خلاف قانون ساکت باشند.

روحانی با بیان اینکه دو عضو 5 +1 سابق یعنی روسیه و چین در اجلاس شانگهای حضور دارند افزود: در این کشورها با سران این کشورها راجع به این موضوعات بحث می‌کنیم. ایران همواره معتقد بوده و هست که مسائل و پیچیدگی‌های منطقه باید به صورت سیاسی حل شود. ما امروز در منطقه تجاوز برخی کشورها، ناامنی در برخی کشورهای دیگر، ادعای تجزیه طلبی و دخالت قدرت‌های بزرگ را داریم و معتقدیم راه حل این موضوعات سیاسی و از طریق برگزاری اجلاس‌های منطقه‌ای است. ما اعتقاد داریم داشتن منطقه قوی تر و امن تر با توسعه دیپلماسی امکان پذیر خواهد بود.

رئیس‌جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: در این اجلاس ملاقات‌های دوجانبه‌ای با روسای جمهور چین و روسیه خواهیم داشت و همچنین با سران کشورهای هند و پاکستان و دیگر کشورهایی که حضور دارند دیدارهایی خواهیم داشت. امیدوارم این دیدارها و این سفر برای امنیت منطقه و روابط ایران با کشورهای شرکت کننده در آن مفید باشد.

وی اضافه کرد: این سفر به دعوت رئیس‌جمهور چین برای شرکت در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای برگزار می‌شود. اساس این سازمان برای هماهنگی و همکاری در برقراری امنیت منطقه است. ما امروز در دنیا شاهد معضل تروریسم، و افراطی گری هستیم یعنی مسائلی که ثبات و امنیت جهان مخصوصا آسیای مرکزی و غرب آسیا را تهدید می‌کند.

رئیس دولت دوازدهم همچنین  بیان کرد: در این اجلاس راجع این موضوعات بحث می‌شود. ایران تجربیات ذی قیمیتی در مبارزه با افراطی گری و تروریسم در داخل ایران و منطقه دارد. جمهوری اسلامی ایران همواره قربانی تروریسم و  البته در مقابل آن پیروز بوده است. همفکری‌ها و رایزنی‌ها در این اجلاس بین کشورهای منطقه در این زمینه‌ها خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به روز قدس یادآور شد: امروز روز مهم قدس است که در واقع یادگاری از امام راحل و عزیزمان است که باقی مانده. حضور، راهپیمایی و شعارهای مردم در این روز به معنای نزدیک بودن مردم ما و همه ملت‌های اسلامی با مردم فلسطین است و نشان می‌دهد آزادی قدس در کل سرزمین فلسطین آرمان و آرزوی همه است.

روحانی در ادامه تصریح کرد: اسرائیل هیچ وقت نمی‌تواند احساس کند که در جای امنی قرار گرفته و باید بداند همیشه غاصب و ستمگر است و باید بداند که یک ملت بزرگ هیچگاه دست از سرزمین آبا و اجدادی خود برنمی‌دارد. این روزها که ظلم اسرائیل در فلسطین مضاعف شده ان‌شاءالله این روز قدس با شکوه تر برگزار خواهد شد و ان‌شاءالله مردم فلسطین به سرزمین آبا و اجدادی خود بازمی‌گردند.

رئیس‌جمهور در پایان با گرامیداشت ایام قدر اظهار کرد: روز قدر و روز 23 ماه مبارک رمضان برای همه مردمی که در شب احیا با خدا راز و نیاز کردند و برای سعادت خود،‌خانواده، ملت بزرگ ایران، مسلمان‌ها و انسان‌ها دعا کردند بسیار مهم است و ان‌شاءالله دعایشان مقبول درگاه حق باشد. خداوند از ما خواسته به درگاهش برویم اینکه دعاهای ما در پیشگاه خداوند چگونه بوده یک بحث است و اینکه همه ما بعد از این سه شب احساس سبکی می‌کنیم و حس می‌کنیم به خدا نزدیک شده‌ایم و اعتماد به نفسمان برای روزهای آینده سال بیشتر شده بحث دیگری است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید