Iranian Agriculture News Agency

شیوه های فرهنگ عامیانه کشاورزی گیلان بر پیشخوان کتابفروشی ها

معاون فرهنگی هنری حوزه هنری گیلان گفت: کتاب شیوه های سنتی و فرهنگ عامیانه کشاورزی گیلان (برنج و چای) بر پیشخوان کتابفروشی ها قرار گرفت.

ˈمحمد پرحلمˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کتاب از سری کتاب های دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان ˈجلد پنجاه یکم نوشته طاهر طاهری به همت حوزه هنری گیلان توسط انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شده است.

وی افزود: کتاب یادشده متن فشرده ای از فرهنگ عامیانه کشاورزی گیلان که حاصل پژوهش های میدانی و تحقیق در متون پژوهندگان دیگر است.

پرحلم اضافه کرد: این اثر به شیوه های سنتی کاشت، داشت و برداشت ، ابزارها، آداب و رسوم ، باورهای عامیانه، آواها و نواهای رایج درباره دو محصول مهم شالیزارها و باغ های گیلان یعنی برنج و چای می پردازد؛ و رفتارها و کنش های انسانی را در مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول در فصل های جداگانه معرفی می کند.

وی به خلاصه ای از پژوهش های این نویسنده در این کتاب اشاره و تصریح کرد: تنوع آب و خاک و قدمت تاریخ کشاورزی در گیلان موجب گوناگونی تولید کشاورزی شده و تکثر و غنای فرهنگی را در پی داشته است.

پرحلم با اشاره به پرداختن به فرهنگ عامیانه کشاورزی در این کتاب بیان کرد: فرهنگ عامیانه کشاورزی یکی از مهمترین بخش های فرهنگ و تاریخ اجتماعی گیلان است که علاوه بر فنون کشاورزی ما را با فرهنگ و زندگی نسل های گذشته آشنا می کند.

طاهر طاهری متولد سال 1323 در رشت است؛وی کارشناس مرکز مردم شناسی ایران بوده و سابقه همکاری با چندین مرکز پژوهشی از جمله پژوهشکده مردم شناسی ، دانشگاه تهران ، اداره ی کل باستان شناسی و دفتر پژوهش های فرهنگی و اجتماعی را دارد .

از این کارشناس مقالات متعددی در کتاب ها و نشریات گوناگون به چاپ رسیده است که از جمله آن ها می توان به نشریات جمعه، مفید، هنر و مردم، کتاب ماه، گیله وا ، گیلان نامه و .... اشاره کرد.

کتاب های جشن ها و آیین های مردم گیلان در دو جلد( با همکاری محمد بشرا) و باورهای مردم گیلان ( با همکاری محمد بشرا ) و آیین های گذرا از دیگر آثار او به شمار می آید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید