وزیر آموزش و پرورش در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر خبر داد:
راهاندازی شبکه اینترنتی برای کارآفرینی در روستاها / برنامهریزی آموزش و پرورش باید متناسب با نیاز روستاییان و عشایر باشد
آموزش و پرورش به روستاییان و عشایر با نیاز آن ها در بیرون از محیط آموزشی تفاوت دارد. همچنین شبکه آموزش و پرورشی در سال تحصیلی جاری راهاندازی میشود که از طریق اینترنت آموزش حرفهای و کارآفرینی به روستیایان انجام شود.
آموزش و پرورش به روستاییان و عشایر با نیاز آن ها در بیرون از محیط آموزشی تفاوت دارد. همچنین شبکه آموزش و پرورشی در سال تحصیلی جاری راهاندازی میشود که از طریق اینترنت آموزش حرفهای و کارآفرینی به روستیایان انجام شود.
به گزارش خبرنگار ایانا، وزیر آموزش و پرورش امروز در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر که با رویکرد نخبگان روستایی، ظرفیت پنهان توسعه پایدار روستایی برگزار شد، گفت: یکی از نقایص آموزش و پرورش در بخش روستایی و عشایری، تفاوت دانش در آموزش و پرورش در بیرون محیط آموزش برای روستاییان و عشایر است که باید برنامهریزی متناسب بر اساس نیاز روستاییان و عشایر صورت گیرد.
سیدمحمد بطحایی با اشاره به اینکه هماکنون 26 هزار روستا به اینترنت دسترسی دارند، افزود: وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری شبکه آموزشی و پرورشی جدیدی در سال جاری راهاندازی میکند تا بتواند از طریق شبکه اینترنت یا اینترانت، آموزش حرفهای و کارآفرینی و زندگی شهروندی را برای روستاییان و عشایر فراهم کند.
وی با بیان اینکه باکیفیت بودن آموزش و پرورش عمومی در روستاها و عشایر سهم بزرگی در توسعه این دو قشر دارد، عنوان کرد: دستاوردهای موفقی در توسعه آموزش و پرورش روستاییان و عشایر از لحاظ کمی داشتیم، اما مهاجرت روستاییان به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به کلانشهرها تأثیر زیادی در بروز ناهنجاریها داشته و یکی از مهمترین چالشهای این بخش محسوب میشود.
ساکنان روستاها تشکیلدهنده 26 درصد جمعیت کشور
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 26 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی میکنند، ادامه داد: همین میزان جمعیت در مدارس روستایی مشغول به تحصیل هستند که معادل یکچهارم دانشآموزان کشور است.
بطحایی با اشاره به اینکه جمعیت روستایی کشور از 40 درصد به 26 درصد کاهش یافته است، بیان کرد: موفقیتهای قابل توجهی در توسعه کمی آموزش و پرورش، بخش روستایی و عشایری کسب شده است، اما از لحاظ کیفی تبعیضهای زیادی در آموزش و پرورش بین شهر و روستا وجود دارد.
وی نسبت دانشآموزان دختر به پسر در روستاها را نزدیک به نسبت مناطق شهری دانست و یادآور شد: از هر 100 دانشآموز شهری، 48 نفر را دختران تشکیل دادهاند.
بطحایی با اشاره به وجود دوهزار و 600 مجتمع آموزشی، ورزشی و پرورشی در کشور تأکید کرد: این تعداد مجتمع آموزشی، تجربه ارزشمندی است که میتواند الگوی سایر بخشها باشد و آموزش و پرورش زمانی میتواند در روستاها تأثیرگذار باشد که از سطح کیفی قابل قبولی برخوردار شود؛ بنابراین باید نیازهای آموزشی و پرورشی روستاییان و عشایر را در برنامههای آینده خود داشته باشیم./
H
دیدگاه تان را بنویسید