Iranian Agriculture News Agency

قهرمانان مشاغل کشاورزی، امنیت غذایی و تغذیه، جایزه غذای آفریقا در سال 2017 را به‌دست آوردند

هریک از دو خانمی که در دو سوی زنجیره تأمین کشاورزی آفریقا کار می‌کنند، جایزه غذای آفریقا در سال 2017 را کسب کردند. پروفسور روث اونیانگ اُ، استاد و مدافع تغذیه از کنیا و مایمونا سیدیبه کولیبالی، کارآفرین و صنعتگر بخش کشاورزی از مالاوی؛ به‌دلیل تلاش‌هایشان به‌عنوان سرمشقی در پیشبرد تحول کشاورزی آفریقا این جایزه را کسب کردند.

قهرمانان مشاغل کشاورزی، امنیت غذایی و تغذیه، جایزه غذای آفریقا در سال 2017 را به‌دست آوردند

هر یک از دو خانمی که در دو سوی زنجیره تأمین کشاورزی آفریقا کار می کنند، جایزه غذای آفریقا 1 (AFP) در سال 2017 را کسب کردند. پروفسور روث اونیانگ اُ (Ruth Oniang'o) ، استاد و مدافع تغذیه از کنیا و مایمونا سیدیبه کولیبالی (Maïmouna Sidibe Coulibaly) ، کارآفرین و صنعتگر بخش کشاورزی از مالاوی؛ به دلیل تلاش هایشان به عنوان سرمشقی در پیشبرد تحول کشاورزی آفریقا این جایزه را کسب کردند.

به گزارش ایانا از سایت "هرالد غنا"، افتخار پرفسور روث اونیانگ اُ آن است که به عنوان صدای رهبر تغذیه در آفریقا شناخته شده و به حمایت بی قید و شرط برای دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن محصولات زراعی متنوع و مغذی برای میلیون ها نفر در سراسر این قاره می پردازد. او پیشگام رهبری تغذیه در دانشگاه، تحقیق و سیاست جهت بهبود امنیت غذایی و تغذیه است. کارهای پیشگامانه او با گروه های کشاورزان و جوامع روستایی، کشاورزی و تغذیه را به تحقیق متصل می کند و تمرینی برای ارتباط طبیعی میان کشاورزی و تغذیه است.

در سوی دیگر، خانم مایمونا سیدیبه کولیبالی، با مأموریتش در زمینه تولید و عرضه بذرهای پربازده و بهبود یافته که منجر به افزایش درآمد و تغذیه میلیون ها نفر از مردم مالاوی و دیگر کشورهای غرب آفریقا می شود، مورد توجه قرار گرفته است. او با کار سخت، مطلق و پیگیرانه، و غلبه بر موانع متعدد برای ساخت شرکتی پیشرو در زمینه تولید بذر؛ به سرعت در حال تبدیل شدن به مدلی برای مشاغل کشاورزی آفریقایی است. شرکت او، به نام فاسو کابا (Faso Kaba) ، متخصص در زمینه تولید و فروش طیف گسترده ای از بذرهای بهبود یافته شامل غلات، دانه های روغنی، بازار باغبانی، بذرهای گیاهان غده ای و علوفه ای است که بازده محصولات کشاورزی را تا 40 درصد افزایش می دهد.

این جایزه نقطه عطفی برای نمونه های درخشان پروژه های کشاورزی است که تحول در زندگی و اقتصاد را به رسمیت می شناسد. برندگان جایزه سال 2017، نمایندگانی از هر دو بخش دولتی و عمومی اند که نشان دهنده همکاری گروه ها با یکدیگر در زمینه تحول کشاورزی و تبدیل شدن به صنعتی با ارزش است. آ اف پی، در سال 2017، بیش از 600 نامزد دارد که معتربرترین جایزه برای توسعه کشاورزی آفریقاست. اولسگون اوباسانجو (Olusegun Obasanjo) ، رئیس کمیته جوایز و رئیس جمهور سابق نیجریه، از طرف این کمیته، تلاش های مبتکرانه پروفسور اونیانگ اُ و خانم کولیبالی جهت بهبود رفاه اقتصادی-اجتماعی میلیون ها نفر از مردم آفریقا را ستود.

اوباسانجو گفت:"افتخار زیادی است که برندگان امسال هر دو خانم اند. این موضوع توضیح روشنی است که زنان در آفریقا جلودار اتصال نیازهای رو به رشد غذایی و دیدگاه این قاره برای رفاه اند که به کمک کشاورزی و مشاغل کشاورزی پیش می رود. این واقعیت که برندگان در هر دو سوی زنجیره تأمین کشاورزی کار می کنند، نشان دهنده حضور بخش دولتی و خصوصی و سایر بخش های آفریقاست که اثرات گسترده ای بر کشاورزی می گذارد و سبب تحول اقتصادی و کاهش فقر می شود."

پرفسور اونیانگ اُ، از نمایندگان مجلس کنیا در سال های 2007-2003، تلاش های خود را به کاهش فقر و گرسنگی با تمرکز ویژه بر علم و فنّاوری؛ تحقیق و بهره وری در کشاورزی؛ امنیت غذایی و تغذیه؛ وضع قوانین ایمنی زیستی؛ استفاده از کود و دیگر منابع ورودی؛ بیماری ایدز و مسائل جنسیتی اختصاص داد.

اصل اعتقادی قوی در کشاورزی، ایجاد پلی میان نوع بشر و طبیعت است؛ و پرفسور اونیانگ اُ عمده وقت خود را میان خرده مالکان کشاورز و زنان روستایی می گذراند تا به آنان کمک کند توانایی خانواده های خود در زمینه تولید، خرید و مصرف مواد غذایی کافی و باکیفیت را متحول سازند. او معتقد است که خرده مالکان کشاورز آسیب پذیرترین بخش بازار در زنجیره ارزش کارآفرینی اند.

وی هنگامی که جایزه را دریافت کرد گفت:"من معتقدم ما آن چیزی هستیم که می خوریم. من خیلی زود در زندگی ام به خودباوری رسیدم. هنگامی که در رؤیاهایم خود را دکتر می دیدم؛ غذا را اولین دارو شناختم. بسیار خوشحالم که این جایزه را کسب کردم و معتقدم که این جایزه کارهایی که انجام داده ایم و مهمتر از آن را برجسته می کند و به شکل گیری آینده غذا در قاره ما کمک خواهد کرد. به شدت معتقدم که روزی آفریقا تمام جهان را تغذیه خواهد کرد."

در سوی دیگر، دیدگاه خانم کولیبالی آن است که فرصت های مشاغل کشاورزی در آفریقا بی پایان است. او چالش های فراوانی که کارآفرینان آفریقایی، به عنوان آغازگران، به ویژه هنگام راه اندازی کاری با آن مواجه اند را محکوم می کند.

وی گفت:"من به دریافت این جایزه افتخار می کنم. این جایزه بخشی از اعتبار کار سختی است که من برای راه اندازی فاسو کابا با حمایت خانواده و کارکنانم انجام داده ام. من می خواهم بگویم که از این پس، این کار آسان می شود. من بارها زمان زیادی را صرف افزایش سرمایه گذاری برای کسب و کارم کردم، اما متوقف شد. خوشحالم که به دیدگاهم پایبند ماندم و کارهای بسیاری را با همکارانی که به دیدگاه من اعتقاد داشتند، امتحان کردم." او اضافه کرد که امروز، ما برای بسیاری از افرادی که می خواهند کسب و کاری را آغاز کنند، الگو هستیم. من دیگر قرار ملاقات های طولانی با بانک ها ندارم و آنها برای پیشنهادات مالی شان با من تماس می گیرند. مشتاقانه منتظر زمانی ام که کسب و کار به تلاش های سخت برای شروع نیاز نداشته باشد.

برنده جایزه غذای آفریقا در سال 2016، دکتر کانایو نوآنزه (Kanayo Nwanze) ، رئیس صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (IFAD) ، بود. وی جایزه خود را به دلیل رهبری دیدگاهش و محافظت پرشور و قرار دادن خرده مالکان کشاورز آفریقایی در مرکز دستور کار کشاورزی جهانی کسب کرد. دیدگاه وی، موفقیت در پیشرفت سیاست ها، برنامه ها و منابعی را نشان داد که زندگی میلیون ها نفر از مردم جهان را بهبود بخشید.

پانوشت:

1. Africa Food Prize

ترجمه: مهشید جلالیان


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید