Iranian Agriculture News Agency

فائو گزارش داد:

ناامنی غذایی مسئله‌ای نگران‌کننده در میان خشکسالی و جنگ داخلی

با توجه به نسخه جدید گزارش چشم انداز محصول و وضعیت مواد غذایی فائو (Crop Prospects and Food Situation ) ، برداشت کشاورزی به مقدار زیاد در برخی از مناطق جهان باعث تقویت شرایط عرضه مواد غذایی در جهان شده است، اما جنگ و درگیری های طولانی و ناآرامی ها به افزایش صفوف آوارگان و گرسنگان در مناطق دیگر انجامیده است.

ناامنی غذایی مسئله‌ای نگران‌کننده در میان خشکسالی و جنگ داخلی

با توجه به نسخه جدید گزارش چشم انداز محصول و وضعیت مواد غذایی فائو ( Crop Prospects and Food Situation ) ، برداشت کشاورزی به مقدار زیاد در برخی از مناطق جهان باعث تقویت شرایط عرضه مواد غذایی در جهان شده است، اما جنگ و درگیری های طولانی و ناآرامی ها به افزایش صفوف آوارگان و گرسنگان در مناطق دیگر انجامیده است.

به گزارش ایانا از سایت فائو، براساس گزارشی از 37 کشوری، که نیاز به کمک مواد غذایی خارجی دارند، 28 کشور در آفریقا وجود دارند.

این در حالی است که جنگ های داخلی همچنان عامل اصلی در ناامنی شدید غذا و قحطی در سودان جنوبی و یمن و شمال نیجریه است. همچنین شرایط آب و هوایی نامطلوب خطر قحطی را در سومالی تشدید کرده است.

تخمین زده می شود که حدود 5.5 میلیون نفر در سودان جنوبی، به شدت از ناامنی غذایی رنج می برند، درحالی که قیمت ذرت و سورگوم چهار برابر بیشتر از آوریل 2016 شده است. در سومالی، حدود 3.2 میلیون نفر نیاز به مواد غذایی و کمک های اضطراری کشاورزی دارند ، در حالی که در یمن این رقم 17 میلیون نفر است. در شمال نیجریه، اختلال ناشی از درگیری، 7.1 میلیون نفر را با ناامنی غذایی حاد رو به رو کرده است.

در حال حاضر 37 کشور که نیاز به کمک های غذایی خارجی دارند : افغانستان، بورکینافاسو، بوروندی، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، کنگو، جمهوری دموکراتیک خلق کره(کره شمالی)، جمهوری دموکراتیک کنگو، جیبوتی، اریتره، اتیوپی، گینه، هائیتی، عراق، کنیا، لسوتو، لیبریا، لیبی، ماداگاسکار، مالاوی، مالی، موریتانی، موزامبیک، میانمار، نیجر، نیجریه، پاکستان، سیرالئون، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوازیلند، سوریه، اوگاندا، یمن و زیمبابوه هستند.

انتظار می رود تولید منطقه ای در جنوب آفریقا تقریبا 45 درصد نسبت به سال 2016 با برداشت ذرت در آفریقای جنوبی و زامبیا روی دهد. این امر می تواند به کاهش ناامنی غذایی در چندین کشور مانند لسوتو، مالاوی، موزامبیک، سوازیلند و زیمبابوه کمک کند.

با توجه به این گزارش، وضعیت کلی عرضه مواد غذایی در منطقه ساحل ( Sahel ) نیز پس از دو سال متوالی با برداشت مازاد محصول، رضایت بخش است.

این در حالی است که شرق آفریقا، از بارش ناکافی در آغاز فصل 2017 ، هجوم کرم برگخوار ( fall armyworm : افت محصول ذرت ) و درگیری های محلی رنج می برد و در منطقه زیر مجموعه 26.5 میلیون نفر نیاز به کمک های انسان دوستانه دارند.

همچنین 7.8 میلیون نفر، در اتیوپی در ناامنی غذایی به سر می برند، جایی که خشکسالی باعث کاهش محصول و خروجی مراتع در مناطق جنوبی شده است.

همچنین انتظار می رود با خشکسالی شدید در سری لانکا و به دنبال باران های سنگین و جاری شدن سیل در اواخر ماه می، تولید برنج کشور در مقایسه با میانگین به یک سوم کاهش یابد.

با توجه به پیش بینی فائو، قرار است در سال جاری خروجی غلات در 54 کشور کم درآمد با کمبود غذا ( Low-Income Food-Deficit Countries (LIFDCs ، تا 1.3 درصد به 480 میلیون تن افزایش یابد و این امر به دلیل میزان بازده بیشتر در هند و جهش در کشورهای جنوب آفریقا روی می دهد.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید