Iranian Agriculture News Agency

کاظمینی:

تأمین مواد غذایی فراوان و سالم مرهون زحمات محققان است

قائم‌مقام وزیر در قرارگاه امنیت غذایی گفت: تأمین مواد غذایی فراوان و سالم در سبد غذایی مردم مرهون تحقیقات و زحمات محققان است.

تأمین مواد غذایی فراوان و سالم مرهون زحمات محققان است

به گزارش ایانا به نقل از موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، محسن کاظمینی قائم‌مقام وزیر در قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی، سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، امکانات، موزه‌ها و فعالیت‌های در دست انجام آن بازدید کردند.

قائم‌مقام وزیر در قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی و  رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن بازدید از آزمایشگاه‌های تحقیقات فرومون ها، باقیمانده آفت‌کش‌ها، آنالیز دستگاهی و فرمولاسیون آفت‌کش‌های گیاهی در بخش تحقیقات آفت‌کش‌ها و آزمایشگاه‌های پروکاریوت ها و مایکوتوکسین ها در بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهی، در جریان آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی، فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه آفت‌کش‌ها و بیماری­های گیاهی و پیشرفت‌های حاصل از تحقیقات در دست انجام در موسسه اطلاع قرار گرفتند.

کاظمینی قائم‌مقام وزیر در قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تأکید بر نقش موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در سلامت جامعه و امنیت غذایی کشور، بر لزوم انجام طرح‌های کوتاه‌مدت در قالب تفاهم‌نامه با سازمان غذا و دارو و بلندمدت جهت بررسی و تأمین نیازهای اساسی کشور و تسهیل صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد.

کاظمینی قائم‌مقام وزیر در قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره بر نقش سلامت غذا در سلامت افراد جامعه و اهمیت تحقیقات عمیق، پیوسته و هدف‌دار در ایجاد امنیت غذایی کشور و تأکید امام (ره) از ابتدا بر تقویت کشاورزی کشور گفت: نگاه امنیت غذایی مربوط است به‌سلامت غذایی که در موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور انجام می‌گیرد و تأمین مواد غذایی فراوان و سالم در سبد غذایی مردم مرهون تحقیقات و زحمات محققان آن است.

وی ادامه داد: چنانچه عملیات گیاه‌پزشکی به‌موقع در بخش کشاورزی و تولید غذا صورت نگرفته بود، هم‌اکنون باوجود آفات، بیماری‌ها به‌عنوان عوامل خسارت زا غذایی وجود نداشت. لذا همه مردم و مسئولین باید قدردان این مجموعه و محققان آن باشند.

وی در ادامه موزه‌های موسسه را بسیار ارزشمند دانسته و از آن به‌عنوان یک مجموعه فوق‌العاده و ملی یادکرد که قابل ارزش‌گذاری مادی نبوده و اظهار امیدواری کرد: در برنامه سال آینده کشور توجه ویژه‌ای به تحقیقات و حمایت از محققین شود.

لزوم حمایت کلیه معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت جهاد کشاورزی از  تحقیقات

خیام نکویی معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی پس از تبریک فرارسیدن هفته پژوهش بر لزوم تشکیل جلسات مفصل با مؤسسات تحقیقاتی در برنامه کاری خود اشاره کرد و ضمن تأکید بر قول مساعد وزیر محترم جهاد کشاورزی در حمایت از تحقیقات در زمان قبول مسئولیت ریاست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی توسط ایشان، بر لزوم حمایت کلیه معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت جهاد کشاورزی از این مهم تأکید کرد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار امیدواری کرد: دوره اخیر دوره پیشرفت بخش تحقیقات در وزارت جهاد کشاورزی باشد و بخش مهمی از آن به مدیریت کلان در سطح وزارتخانه برمی‌گردد؛ در این راستا، در صورت عدم‌حمایت از دستاوردهای تحقیقاتی، پیاده‌سازی نتایج تحقیقات و این دستاوردها در بخش‌های اجرایی و عرصه‌های کشاورزی کشور صورت نخواهد گرفت.

نکویی ضمن ارزشمند شمردن حضور قائم‌مقام وزیر در قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه و دغدغه ایشان در خصوص فعالیت‌های تحقیقاتی گفت: اهمیت بحث امنیت غذایی در جوامع امروزی به‌قدری است که عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در این مبحث در ارزیابی عملکرد دولت‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد.

وی ضمن اشاره به ظرفیت منحصربه‌فرد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سطح خاورمیانه با حدود دو هزار عضو هیات علمی و هشت هزار نیروی کارشناس و پشتیبان، افزود: مجموعه تحقیقات حاصل دسترنج گروه بزرگی از محققین از سال‌های قبل است و تکریم جایگاه محققین و حمایت مطلوب مادی و معنوی از ایشان باعث اعتلای تحقیقات و توسعه کشور خواهد شد.

آمادگی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور  برای پشتیبانی علمی از طرح‌های قرارگاه امنیت غذایی کشور 

حسین جعفری رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور نیز در این بازدید،  گفت: تمام مأموریت‌های این موسسه در راستای تأمین امنیت غذایی کشور در دو محور سلامت غذا و تأمین غذا بوده و شعار موسسه نیز «غذای بیشتر، غذای بهتر» است.

وی همچنین آمادگی موسسه را برای پشتیبانی علمی از طرح‌های قرارگاه امنیت غذایی کشور اعلام کرد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید