Iranian Agriculture News Agency

بررسی راه‌های توسعه همکاری وزارت جهاد کشاورزی با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد UNIDO

در دیدار نماینده وزارت جهاد کشاورزی با نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در ایران بر لزوم گسترش همکاری‌ها برای تربیت منابع انسانی، انتقال تجربه کشورهای موفق و صنعتی سازی حوزه کشاورزی تاکید شد

بررسی راه‌های توسعه همکاری وزارت جهاد کشاورزی با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد UNIDO

به گزارش خبرنگار ایانا، راه‌های توسعه همکاری وزارت جهاد کشاورزی با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد UNIDO در نشست علیمراد سرافرازی، مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی و مریم جوان شهرکی نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)  بررسی شد.

در این نشست، سرافرازی به بررسی توانمندی‌های سازمان‌های تخصصی بین‌المللی و ظرفیت‌های موجود برای همکاری این سازمان‌ها با وزارت جهاد کشاورزی پرداخت و از نماینده‌ی یونیدو درخواست کرد با برگزاری جلسه‌های معارفه برای آشنایی کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی با پتانسیل‌های موجود در این سازمان، فرصتی را  برای شروع همکاری‌های جدید فراهم کند.

مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: در ایران چهار میلیون و سیصد هزار بهره بردار در حوزه کشاورزی فعالیت دارند و این بهره‌برداران، نیازمند فراگیری روش‌های نوین برای ورود به فضای کسب و کار هستند تا ضمن تضمین درآمد پایدار، امکان صادرات محصولات آن‌ها به صورت موفق، در بازارهای رقابتی امروز فراهم شود.

وی با اشاره به مطالعه‌ی پروژه‌های موفقی که سازمان یونیدو با کشورهای دیگر انجام داده است، از نماینده این سازمان خواست پیشنهادهای خود را برای ارتقای سطح کسب و کار نیروی انسانی و صنعتی‌سازی در حوزه کشاورزی ایران ارائه دهد.

سرافرازی در این خصوص به همکاری مشترکی که سازمان یونیدو با سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) و انجمن بین‌المللی صنعت کود (ایفاد) در حوزه کسب و کار و در موضوعات انتقال دانش و  شبکه سازی انجام می‌دهد، اشاره کرد و گفت: این همکاری می‌تواند فرصت مناسبی را برای ایران در حوزه کشاورزی ایجاد کند.

 وی پروژه‌های سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو) در جلوگیری از هدررفت پس از برداشت محصول، محصولات زیستی، مکانیزاسیون و ...  را از طرح‌های موفق این سازمان در آسیای شرقی نام برد و گفت: اگر نیروی انسانی در کشور ما با این پتانسیل‌ها آشنا شود، شاهد تحول زیرساختی در صنعت کشاورزی ایران خواهیم بود.

مدیر کل دفتر امور بین الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در ایران سرمایه‌گذاران زیادی داریم که مایل هستند در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری و فعالیت کنند. اما پایداری اجرای پروژه‌ها با همکاری بخش خصوصی نیازمند آن است که این طرح‌ها جذابیت لازم را برای بخش خصوصی داشته باشد و آن‌ها بتوانند از بازده مالی این سرمایه گذاری اطمینان کافی را کسب کنند.

سرافرازی اولویت‌های آموزشی وزارتخانه را انتقال تجربه در حوزه‌ سیاستگذاری برای کم کردن شکاف بخش خصوصی و دولتی، تربیت نیروی انسانی جدید، مکانیزاسیون و صنعتی‌سازی کشاورزی و مدیریت بحران آب در کشاورزی عنوان کرد.

او گفت: با توجه به اینکه نیروی کنونی بخش کشاورزی در حال بازنشسته شدن است، نسل جدید نیاز دارد که با تکنولوژی‌های روز دنیا و روش‌های جدید تجارت در بخش کشاورزی آشنا شود.

مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی همچنین ایجاد مشوق‌های لازم برای خانواده‌های روستایی با هدف ادامه‌ زندگی در روستا و دنبال کردن شغل پدری را نیز ضروری دانست.

سرافرازی تاکید کرد: این آگاهی‌بخشی باید به صورت زیربنایی انجام شود و پیاده سازی این طرح زیرساختی به زمان زیادی نیاز دارد و محدود به یک پروژه شش ماهه و یکساله نخواهد بود. در این خصوص، بهره گیری از تجربه‌ کشاورزان نمونه داخلی و خارجی نتیجه‌بخش خواهد بود.

در این دیدار، مریم جوان شهرکی، نماینده سازمان سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو) نیز با تاکید بر نقش پررنگ ایران در سازمان یونیدو تصریح کرد: دفتر منطقه‌ای یونیدو در بانکوک واقع شده، اما ایران در اکثر موارد به صورت مستقیم با دفتر مرکزی یونیدو در وین در ارتباط است که این موضوع، اهمیت  کشور ایران را در میان کشورهای عضو سازمان توسعه صنعتی(یونیدو) نشان می‌دهد.

وی گفت: ایران در گذشته این امکان را داشت که به عنوان یک کشور با درآمد بالای متوسط کمک‌های مالی را به کشورهای کمتر توسعه یافته اختصاص دهد که این موضوع مزایای زیادی از جمله توسعه‌ دسترسی به بازار این کشورها را به همراه داشت. 

جوان شهرکی با اشاره به تاثیرات فراگیری بیماری کووید-19، تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی بر روند توسعه اقتصادی، توضیح داد: کشور ایران اکنون در تقسیم‌بندی‌های بانک جهانی در گروه کشورهای با درآمد متوسط  قرار گرفته است. اما این امید وجود دارد که طی ۱۵ تا 20 سال آینده، این کشور بتواند با توسعه همه جانبه، دوباره در گروه کشورهای درآمد بالای متوسط قرار بگیرد. او دسترسی به این هدف را در گرو تقویت زیرساختی چرخ‌های توسعه دانست.

نماینده سازمان یونیدو در ایران در ادامه با اشاره به این که این سازمان به صورت تخصصی در زمینه موضوعات زیرساختی، فنی و توسعه‌ای فعالیت می‌کند، به تشریح ساختار سازمانی یونیدو پرداخت.

او با معرفی بخش‌های مختلف این سازمان از جمله بخش تجارت دیجیتالی و کشاورزی، بخش انرژی و محیط زیست، بخش سیاست گذاری و بخش اداری و حقوقی گفت: خوشبختانه فعال‌ترین بخش یونیدو در ایران بخش تجارت و دیجیتال‌سازی است که همه‌ حوزه‌های کشاورزی، از جمله تجارت کشاورزی، کشاورزی روستایی، کارآفرینی کشاورزی و ... زیر مجموعه‌های این بخش به حساب می‌آیند.

جوان شهرکی خاطرنشان کرد: آنچه در ایران برای ما در چارچوب همکاری‌های مشترک تعریف شده است، از سال ۲۰۱۶ شکل گرفته و با مشارکت وزارتخانه‌های امور خارجه و صنعت، معدن و تجارت یک سند همکاری کشوری تدوین شده‌است.

او با اشاره به همکاری فعال وزارت جهاد کشاورزی در تدوین این سند، افزود: نتیجه‌ این مشارکت، تدوین دو سند همکاری بسیار مهم در حوزه کشاورزی با این وزارتخانه بوده‌است.

نماینده‌ یونیدو با تاکید بر اینکه ایران در بخش تولید محصولات کشاورزی صاحب سبک است، افزود: علی‌رغم اینکه محصولات بسیار با کیفیتی در ایران تولید می‌شود، تولیدکنندگان داخلی در حوزه رقابت با برندهای خارجی مشابه و همچنین برندهای خارجی که در داخل سرمایه گذاری کرده‌اند، قدرت رقابت ندارند.

جوان شهرکی با اشاره به همکاری موفق یونیدو با ایران در پروژه‌ شیلات، ابراز امیدواری کرد با ارائه سرفصل‌های تخصصی آموزشی و راهکارهای افزایش کیفیت از سوی یونیدو، شیوه‌های تجارت محصولات کشاورزی و دامی ایران ارتقا یافته و این زنجیره‌ ارزش، قابلیت رقابتی پیدا کند.

او همچنین برای اجرای این همکاری‌ها، دریافت نیازها و اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی را گام اول و  جذب منابع مالی را گام بعدی دانست.

وی در ادامه گفت: در آموزش نیروهای انسانی، موضوع ایجاد اشتغال در اولویت قرار دارد و همچنین برخورداری گروه‌های آسیب‌پذیر از این درآمد پایدار باید لحاظ شود.

جوان شهرکی همچنین به اهمیت پرداختن به  کشاورزی پایدار و محیط زیست در آموزش تاکید کرد و تحول زیرساختی صنعت کشاورزی در ایران را در گرو اهمیت دادن به این موضوعات دانست.

در پایان دو طرف، طرح‌های قابل اجرا با همکاری بخش خصوصی و تربیت نیروی انسانی در قالب آموزش تخصصی و انتقال تجربه را به عنوان گام نخست در افق جدید همکاری‌های دو مرجع عنوان کردند.

نماینده یونیدو آمادگی این سازمان را جهت تدوین و اجرای یک پروژه چهار ساله تربیت نیروی انسانی و اجرای برنامه آموزشی در سطح ملی را اعلام کرد که این خود گام بزرگی در توسعه همکاری‌های این سازمان با بخش کشاورزی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید