Iranian Agriculture News Agency

کاهش مصرف آب با استفاده از گسترش استخرهای کوچک‌مقیاس پرورش آبزیان

ترویج تولید و مصرف آبزیان در مناطق روستایی و کشاورزی، یکی از اهداف به‌کارگیری فناوری طراحی و ساخت استخرهای کوچک‌مقیاس پرورش آبزیان است.

کاهش مصرف آب با استفاده از گسترش استخرهای کوچک‌مقیاس پرورش آبزیان

به گزارش ایانا و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فناوری طراحی و ساخت استخرهای کوچک‌مقیاس پرورش آبزیان با حمایت کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کشور توسعه می یابد تا کشور از مزایای این کار بهره‌مند شود. مزایایی چون بهره‌برداری بهینه و دومنظوره از آب کشاورزی، افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی، ایجاد فرصت شغلی و کسب درآمد برای خانوارهای روستایی در کنار سایر فعالیت‌های کشاورزی و توسعه و ترویج تولید و مصرف آبزیان در مناطق روستایی.

در پروژه های آبزی‌پروری بیشترین هزینه مربوط به سازه‌های آبی است که معمولا از سازه‌های بتنی استفاده می‌شود. استخرهای پیش‌ساخته یکی از انواع روش‌های جدید و فناورانه است که می‌تواند هزینه‌های اولیه و ثابت پرورش ماهی را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهد و زمینه تولید ارزان را فراهم کند.

از مزایای این نوع استخرها می‌توان به قابلیت جابجایی و مونتاژ مجدد، نصب آسان و در کوتاه‌ترین زمان، قیمت‌های ارزان نسبت به سازه-های بتنی، صرفه‌جویی در مصرف آب و زمین، تولید ارزان و متراکم در حجم کم و اشتغال‌زایی کوچک‌مقیاس برای مناطق کم برخوردار اشاره کرد.

ظرفیت تولید هر واحد 4 تن طی دوره های 6 ماهه می باشد که ضمن درآمدزایی برای خانوارهای روستایی برای افزایش تولید و درنتیجه افزایش سرانه مصرف آبزیان نیز گامی موثر تلقی می شود.

ازجمله فناوری هایی که در اجرای این طرح استفاده می شود می توان به فناوری استخرهای پیش‌ساخته از جنس ورق‌های گالوانیزه و استفاده از ورق های ژئوممبران، بهره‌گیری از بیوتکنیک غذایی برای تامین خوراک آبزیان و نوع مدیریت سیستم پرورشی اشاره کرد.

در حال حاضر با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و باهدف اشتغال‌زایی در مناطق کم برخوردار بامشارکت نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره) و  قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران، 9 پایلوت در استان سیستان و بلوچستان و یک پایلوت در استان کرمان به بهره‌برداری رسیده و همچنین 3 واحد در استان مازندران و 3 واحد نیز در استان کرمانشاه تا یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. دربرنامه‌هایآتی کارگروه نیز، ضمن جلب مشارکت سایر نهادهای عمومی، از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بیشتری نیز در این راستا استفاده خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید