Iranian Agriculture News Agency

وزیر بهداشت:

واکسیناسیون کرونا از 21 بهمن ماه در کشور آغاز می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسیناسیون کرونا با واکسن روسی از روز سه شنبه 21 بهمن ماه بر اساس سند واکسیناسیون برای گروه‌های هدف که در مرحله اول افراد حاضر در خط مقدم نظام سلامت و کارکنان بخش‌های آی سی یو هستند آغاز می‌شود و پس از آن نوبت بقیه کادر درمان، خانه‌های سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال است.

واکسیناسیون کرونا از 21 بهمن ماه در کشور آغاز می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آئین رونمایی از واکسن رازی کوو پارس، نخستین واکسن تزریقی استنشاقی کووید-19 اظهار کرد: در حالی که امروز تمام کشورهای پیشرفته دنیا در التهاب سنگین بیماری کووید_19 به سر می‌برند و روزانه بیش از هزار نفر در این کشورها جان خود را از دست می‌دهند، جمهوری اسلامی ایران با وجود شرایط سخت تحریم، توانسته است اوضاع را مدیریت کند.

وی افزود: بیماری کرونا بسیار پیچیده است، بنابراین ساخت واکسن آن هم پیچیده خواهد بود و دانشمندان ما با تکیه بر دانش داخلی این واکسن را با تمام شیوه‌های رایج در دنیا تولید کرده‌اند.

نمکی با بیان این که برای تامین واکسن سه راه را در پیش گرفتیم، خاطرنشان کرد: یکی از این راه‌ها تولید واکسن در داخل، دیگری انتقال فناوری تولید واکسن از کشورهایی که هم تخصص این کار را دارند و هم روابط دوستانه‌تری با ما دارند مانند کوبا و روسیه و راه حل سوم واردات واکسن از منابع مطمئن است تا قبل از تولید واکسن در کشور آن را در اختیار داشته باشیم.

وی با اشاره به این که کشور کوبا سابقه همکاری با انستیتو پاستور ایران در تولید واکسن هپاتیتB را دارد، افزود: روسیه نیز در حوزه بیوتکنولوژی سابقه نسبتا درخشانی دارد.

نمکی تصریح کرد: همزمان با تلاش برای تولید واکسن کرونا در داخل کشور که به روش‌های مختلف در حال انجام است، مقرر شد با واردات واکسن‌های تایید شده، هرچه سریعـتر واکسیناسیون را در داخل کشور شروع کنیم.

وی افزود: برای این کار با ارزیابی واکسن‌های معتبر در دنیا یکی از کم عیب ترین و کم خطرترین واکسن ها را که واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه بود، انتخاب و وارد کردیم.

وزیر بهداشت ادامه داد:‌ شرط ما برای واردات واکسن این بود که حتما فاز ۳ مطالعه انسانی را طی کرده باشد که برخی کشورهای منطقه این واکسن را در فاز ۳ مطالعه انسانی تزریق کردند.

وی با اشاره به این که ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خریداری شده از سبد کوواکس برای 8 میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کافی است، تأکید کرد: باید میزان بیشتری واکسن به کشور وارد کنیم، چراکه این میزان واکسن جوابگو نیست.

نمکی افزود: واکسیناسیون با واکسن روسی از روز سه شنبه 21 بهمن ماه بر اساس سند واکسیناسیون برای گروه‌های هدف که در مرحله اول افراد حاضر در خط مقدم نظام سلامت و کارکنان بخش‌های آی سی یو هستند آغاز می‌شود و پس از آن نوبت بقیه کادر درمان، خانه‌های سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید