Iranian Agriculture News Agency

مدیران بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی عنوان کردند:

روایات تلخ و شیرین از تاثیرات قلم خبرنگاران بخش کشاورزی

امروز 17 اَمرداد، روز خبرنگار است. روزی که خبرنگاران به عنوان چشم و چراغ افکار عمومی مسئول انعکاس صادقانه و شفاف اخبار و رویدادها به مردم، تصمیم سازان و تصمیم گیران هستند. خبرنگارانی که پرسشها و پیگیری آنها اگر به قصد روشنگری و انعکاس منصفانه و روشنگرانه باشد، چه بسیار زخم‌ها مرهم خواهد یافت و چه بسیار تصمیم های درست فزونی خواهد گرفت. خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) در اقدامی نو در روند جدید اطلاع رسانی خود که اخیرا آغاز شده است، می کوشد

روایات تلخ و شیرین از تاثیرات قلم خبرنگاران بخش کشاورزی

 

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا): امروز 17 اَمرداد، روز خبرنگار است. روزی که خبرنگاران به عنوان چشم و چراغ افکار عمومی مسئول انعکاس صادقانه و شفاف اخبار و رویدادها به مردم، تصمیم سازان و تصمیم گیران هستند. خبرنگارانی که پرسشها و پیگیری آنها اگر به قصد روشنگری و انعکاس منصفانه و روشنگرانه باشد، چه بسیار زخم‌ها مرهم خواهد یافت و چه بسیار تصمیم های درست فزونی خواهد گرفت. 
خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در اقدامی نو در روند جدید اطلاع رسانی خود که اخیرا آغاز شده است، می کوشد در چنین روزی در عین افتخار به حضور همکاران تخصصی در حوزه کشاورزی رسانه ای؛ محل گردهم‌آیی اندیشه های واحد اصحاب قلم و مسئولان و تشکلها که نماینده تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی امنیت غذایی هستند نیز باشد. 

لذا امروز در این گزارش ویژه ضمن تبریک به همه همکاران اهل قلم فکور، فرصتی را فراهم ساخته ایم جهت انعکاس روایتهای تلخ و شیرین مدیران دولتی، خصوصی و تعاونی بخش کشاورزی از آنچه خبرنگاران در بخش کشاورزی نوشته اند و در آن سوژه ها تاثیر گذاری کرده اند. و البته که قرار نیست نه خبرنگاران و همکاران ما نقدپذیر نباشند و نه مسئولان؛ چرا که زیبایی فضای رسانه ای به تعامل دیدگاهها در عین «تاب‌آوری» نظرات و یافتن راههایی برای رفتارهای مدنی در قبال میلیون‌ها بهره برداری است که چشم به همت و همدلی ما دوخته اند.

با توجه به این موضوع در این گزارش ویژه که در زمانهای متعدد تا ساعت 24 امروز بروز رسانی خواهد شد، تریبون ایانا را باز گذاشته ایم برای مدیران تا هر چه در دل می‌خواهند روایت کنند و به امید خدا در گزارش دیگری صدای خبرنگاران را انعکاس دهیم در مورد آنچه دل تنگشان می‌گویند:

 

مطالب جدید بالاتر از مطالب قبلی قرار گرفته و می‌گیرد.
 

 

 

افسوس استفاده نکردن از ظرفیت موثر رسانه و خبرنگاری/ از پیام‌رسان غدیر درس بگیریم

علی رضوانی‌زاده- رئیس هیئت مدیره انجمن کشت فراسرزمینی ایران
 

IMG-20200807-WA0083

هفته اول خرداد 84 که پایگاه خبری و مطالعاتی اصل 44 قانون اساسی را شروع کردم، تقریبا 2 سالی بود که در حوزه رسانه اتاق بازرگانی تهران و یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور تلمذ می‌کردم و از ظرفیت بسیار موثر رسانه و خبرنگاری آگاهی داشتم .

در  این 17 سال که دورادور با دوستان رسانه ای ارتباط دارم، یک درس فراموش نشده از معلمی که هنوز مقلّد او هستم به گوش دارم که همواره مانع مطالبه‌گری و حق‌طلبی شده است :

 " دقت کنیم، از پول ترسوتر مخلوقی نیست و برای حفظ سرمایه در محیط اقتصاد، آرامش لازم است" و بر همین باور در این 6 ماه گذشته ظلم وارده به امنیت غذایی جامعه، دیپلماسی اقتصادی کشور و مطالبه همکارانم در انجمن "کشاورزی فراسرزمینی" را پیگیری نکردم و صبری سخت .

روز خبرنگار امسال که مصادف با غدیر است، باید از پیام‌رسان غدیر درس بگیریم که برای بیان حق باید از خود گذشت و با تمام وجود در احقاق حق و ظلم‌ستیزی گام برداشت . شاید بیان واقعیت‌های تلخ موجب نارضایتی برخی فرصت طلبان باشد، ولی قطعا اگر برای رضای خدا و تسهیل معیشت و حرکت به سمت تعالی بشریت باشد، رضای‌الهی و مدد خالق را به همراه خواهد داشت .

خوب است با شروع مسئولیت افراد جدید در حوزه کاری کشاورزی فراسرزمینی، بدون تعارف و ملاحظه فرصت سوخت شده 52 ماه گذشته را دقیق و مطالبه‌گرانه طرح نمائیم و بیش از این سردر برف آمار و ارقام کذب نسوزیم .

 

مجاب شدن یک نماینده به اظهارنظر نکردن بدون مستندات علیه جهاد کشاورزی

علیرضا واحدی‌پور - رئیس روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان فارس


IMG-20200807-WA0072

جا دارد ضمن تبریک «روز خبرنگار» به ویژه به خبرنگاران حوزه کشاورزی در سراسر کشور، روایتی از تاثیرگذاری انعکاس خبری یک دیدگاه و پاسخ به اظهارات هیجانی و بدون دلایل کارشناسی یکی از نمایندگان مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی در دوره گذشته را یادآور شوم که مواضع وی موجب سوءبرداشت مردم نسبت به سازمان جهاد کشاورزی و در واقع همکاران وزارتخانه می‌شد. اتفاقی که منجر به این شد تا پس از درج مطلب از سوی روابط عمومی سازمان،  با اشاره به تمام مستندات عدم صحت ادعاهای نادرست مطرح شده آن نماینده (که البته باید بگویم نگارش آن صراحتی غیر متعارف نسبت به سایر پاسخ‌های مشابه را داشت)؛ نه تنها دیگر فرد یادشده دیگر آنگونه علیه عملکرد سازمان جهاد کشاورزی موضع‌گیری نکرد، بلکه در کوتاه مدت، از حامیان عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان فارس  طی سال‌های اخیر هم شده است.

البته نکته قابل تامل اینجاست که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس( که در زمان نگارش و ارسال متن به رسانه‌های استانی و ملی تهران ماموریت بودند) پس از بازگشت و خواندن مطلب و مشاورین ارشد و نیز یکی از معاونین (جانشین) ایشان، در ابتدا جهت مراعات حال آن نماینده، انعکاس آن پاسخ در رسانه‌ها را نکوهش کردند، اما پس از مشاهده تاثیر آن اظهارات در ماه‌های بعد از اقدام انجام شده، از راهکار اتخاذ شده هم حمایت کردند و در این امر همدل و همراه شدند که گاهی باید از طریق رسانه‌ها و همکاری اصحاب قلم، به روشنگری بدون تعارف نزد افرادی که حتی بصورت سهوی اظهاراتی خلاف واقع را منعکس می‌کنند، اقدام کرد و نباید بی‌تفاوت بود. و نکته اینجاست که روابط عمومی‌ها بابد به عنوان زبان گویای سازمان به موقع و در اسرع وقت اخبار و وقایع را رصد کنند و به مقام ارشد سازمان، معاونین و مدیران مشاوره بدهند.


 

تاثیرگذاری 2 مستند خبری شبکه خبر در مهاجرت معکوس روستاییان به 2 روستا

مهناز نصرالهی - رئیس اداره روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی

IMG-20200807-WA0052

 

اقتضای جان چو ای دل آگهی است

هرکه آگه‌تر بود جانش قوی است

روز خبرنگار فرصتی ارزشمند و گرانبها است، برای پاسداشت مقام شامخ تمامی انسان‌های فرهیخته که در راه روشنگری و آگاهی‌بخشی به جامعه، جان خود را تقدیم کردند. خبرنگاران به راستی تجسم امانت، مسؤولیت، تعهد، دلسوزی و وظیفه‌اند.

خبرنگاری درهم آمیختگی عقل و عشق و به تعبیر عارفانه "زبان حال" است که اگر درست فهمیده شود و به جا به کار آید، فراتر از زبان قیل و قال دارای کارآمدی است. خبرنگار نمی‌تواند از 3 دغدغه "جست و جوی حقیقت" ، "نمایش واقعیت" و " گسترش آگاهی" به‌دور باشد.

در فرصتی که خبرگزاری کشاورزی ایران( ایانا) در اختیار اینجانب گذاشت، بر خود لازم دانستم به اهمیت و بازخورد این رسالت بزرگ در جامعه کشاورزی و به ویژه بهره برداران بخش بپردازم.

در طول تصدی ریاست اداره روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، تجربه‌های مفید و موفقی با خبرنگاران حوزه کشاورزی کسب کرده ام که صد البته بسیار با ارزش‌تر و فراتر از پوشش خبری مراسم و مناسبت‌های ویژه ملی و بین‌المللی بوده است.

برای مثال، هم قدم شدن با خبرنگار شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌ها در عرصه کشاورزی به صورت ساخت مستندهای ویژه خبری، تور خبرنگاری، ساخت و تولید گفتگوهای تلویزیونی و گفتگو با بهره برداران و متولیان بخش درخصوص طرح‌های مهم و اثربخش همچون نظام نوین ترویج کشاورزی یا طرح یاوران تولید از جمله تجربه‌ها و درس‌های بسیار عالی است که در کنار این عزیزان فراگرفته‌ام.

مستند خبری «دهیار – مروج» ، یا مستند خبری «مزرعه آقای قاسمی» از جمله این تجربه‌های موفق و اثربخش است. برنامه تلویزیونی «دهیار مروج» فعالیت مشترکی بین استانداری و وزارت جهادکشاورزی بود که در سال گذشته با حضور در 2 روستای صحت‌آباد و مرادتپه استان البرز و تهیه گزارش خبری جامعی از شورایاری و دهیاری این 2 روستا و همچنین مراکز جهادکشاورزی و مروجان، تعامل و همکاری سازنده ای که دهیاران و مروجان در کنار بهره برداران داشتند و با همسویی و عدم موازی کاری توانسته بودند به افزایش نفوذ دانش در عرصه، افزایش تولید، بهره وری آب، حل مشکلات کشاورزی و حتی مهاجرت معکوس در این 2 روستا کمک شایانی کنند.

این مستند خبری پس از بارها بازپخش در شبکه خبر این امر مهم را به تصویر کشید.

بی‌شک این اتفاق به قدری زیبا و از زبان ریش‌سفیدان و جوانان این روستاها به نمایش گذاشته شد که دیگر استانها تحت تاثیر این تعامل سازنده همکاری و مراودت دهیاری‌ها با مراکز جهادکشاورزی (پژوهشگران، محققان و مروجان) را در راستای اجرایی شدن گام دوم نظام نوین ترویج کشاورزی  امری اجتناب ناپذیر دانستند.

بازخورد این مستند خبری با ارزیابی صورت گرفته از برخی مراکز جهادکشاورزی که در ستاد پایش طرح نظام نوین ترویج کشاورزی انجام شد،  این همکاری دوسویه را در راستای کمک به سازندگی و رسیدن به نتایج واقعی این طرح کلان که افزایش تولید، کاهش فقر، نفوذ دانش به عرصه و مهاجرت معکوس است، ضروری دانستند.

 

 

توفیق رسانه‌ها در جبران فاصله حضوری مردم و برخی تولیدکنندگان با مسئولان

غلامرضا تقوی- مدیر کل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی جهاد کشاورزی

unnamed

خبرنگاران در پیشرفت کارها و برنامه‌های حوزه گلخانه‌ها و باغبانی سهم داشته‌اند، به ویژه در شرایط کنونی با شیوع کرونا- کووید 19 که ارتباط حضوری مردم و برخی تولیدکنندگان با ما کاهش یافته است، خبرنگاران و رسانه‌های آنها توانسته‌اند این فاصله را از طریق اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی جبران کنند. توصیه‌های ترویجی نیز طی این مدت با کمک خبرنگاران به تولیدکنندگان و جامعه هدف منتقل شده است. از سوی دیگر مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه هم نقش مهمی را در برقراری ارتباط مسولان و مدیران با خبرنگاران ایفا کرده است.

فقط انتظار داریم خبرنگاران عزیز در حین اطلاع‌رسانی و قلم‌فرسایی، درانتخاب تیترها توجه بیشتری داشته باشند. تیتر ابزاری برای جلب توجه مخاطب به موضوع است و در شرایط تحریم نباید ناامیدکننده باشد یا موجب بهم ریختگی نظم بازار شود. به لحاظ جهانی هم انتخاب تیتر ممکن است تاثیرگذار باشد. گاهی در لابلای یک مصاحبه موضوعی مطرح می‌شود که اگر همان تیتر شود، فضا را منفی می‌کند. البته ما انتظار خودسانسوری در محتوا را نداریم، اما معتقدیم در انتخاب تیتر و پیامدهای آن دقت و احساس مسئولیت بیشتری شود.

 

خبرنگاران؛ محرک بخش مکانیزاسیون در فرآیند توسعه

کامبیز عباسی - رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی

6754411d-e75f-4c9e-a755-3c958e9789bb

حوزه مکانیزاسیون فرابخشی است و علاوه بر جامعه کشاورزان و تولیدکنندگان با سایر وزارتخانه‌ها و حوزه استانداردسازی ارتباط دارد و از این رو اطلاع‌رسانی توسط خبرنگاران می‌تواند به توسعه و بهبود فرآیندهای در دست اجرا در این حوزه کمک کند. این اطلاع‌رسانی از طریق بیان مشکلات و تنگناها، آشنایی با تکنولوژی‌های روز برای عملیات کشاورزی، چگونگی و شرایط اخذ تسهیلات صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر به دلیل تکثر کشاورزان و استقرار اغلب آنها در روستاها، برنامه‌ها و سیاست‌های ما از طریق خبر خبرگزاری‌ها و به ویژه رادیو و تلویزیون سریع‌تر منتقل می‌شود و اگر قرار بود برنامه‌های ما صرفا از طریق نظام اداری به کشاورزان منتقل شود، کار به کندی پیش می‌رفت. هر چند خبررسانی توسط خبرنگاران و گزارشگران باید صحیح باشد، اما اگر خبر خلاف واقع هم تهیه و منتشر شود، مخاطبان آن را بررسی خواهند کرد. بنابراین باید گفت در حوزه مکانیزاسیون خبرنگاران همواره محرک بخش مکانیزاسیون در فرآیند توسعه بودند و هستند.

 

مسئولان بعد انعکاس‌های رسانه ای به مشکلات رسیدگی می‌کنند

سعید سلطانی سروستانی - مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران

گفتگوی-امیرسامان-اسکندری-با-سعید-سلطانی-سروستانی-مدیرعامل-اتحادیه-دامداران

در ابتدا فرارسیدن روز خبرنگار را به جامعه بزرگ و فهیم رسانه تبریک عرض می‌کنم .رسانه و به ویژه خبرنگاران بخش کشاورزی نقش موثری در دریافت مطالبات ما دامداران از مسئولین داشته و دارند، زمانی که مکاتبات، مذاکرات و جلسات ما با آنها منجر به یک نتیجه نمی‌شود، عمدتاً خبرنگاران هستند که با انعکاس آن، مشکلات بخش را به گوش مسئولان می‌رسانند. در بسیاری از موارد، برای ما پیش آمده که پیرامون موضوعی که در رسانه‌ها مطرح کرده‌ایم، مسئولین جلساتی را برگزار کردند و به مشکل ما رسیدگی شده است، بنابراین رسانه بر حل مشکلات کشور موثر است.

 

رضایت از اطلاع‌رسانی خبرنگاران در بخش آفات و مبارزه کشاورزان با آفات

سعید معین، مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات

معین

خبررسانی و اطلاع‌رسانی از سوی خبرنگاران در بخش آفات و مبارزه کشاورزان با آفات تا کنون موثر بوده و تا حدودی موجب عمل کشاورزان در جهت توصیه‌های کارشناسان بوده است. تاثیر خبررسانی را بر مسولان نیز دیده‌ایم و قدردان تلاش خبرنگاران هستیم. البته گاهی در مصاحبه ها ما مطالبی را گفته ایم، اما آن مطالب با تغییراتی منعکس شده و چیز دیگری از آب در آمده است. اما در اکثر موارد خبرنگاران در اجرای برنامه‌های ما موثر عمل کرده اند.

 

خبرنگاران کشاورزی صدای ما در خبرگزاری‌ها، مجلات و روزنامه‌ها بودند

ارسلان قاسمی - رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران و مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان 

unnamed (1)

در ابتدا 17 اَمرداد روز خبرنگار را به جامعه رسانه‌ای کشور تبریک می‌گویم. در زمینه زحمتشکشان خبررسانی در حوزه کشاورزی ما معتقد هستیم رکن چهارم دموکراسی رسانه و خبرنگاران هستند پس خبرنگاران این حوزه نیز به مانند نیروهای انسانی یکی از ارکان دموکراسی عمل می‌کنند.

در درازای ۲۸ سالی که با خبرنگاران و مطبوعات بصورت دیداری، شنیداری و نوشتاری در تماس بوده‌ام خاطرات تلخ و شیرین بسیاری از تعامل با آنها دارم و کمک‌های فراوانی را از جانب رسانه‌ها داشتم.

در جاهایی که دسترسی به مسئولین نداشتیم و حرف‌های ما شنیده نمی‌شد، رسانه‌ها و خبرنگاران حوزه کشاورزی چه در خبرگزاری‌ها، مجلات و روزنامه‌ها باعث شنیده شدن صدای ما بودند که البته جا دارد یادی هم کنم از سال‌ها فرهنگسازی متعدد رسانه ها برای افزایش سهم سرانه تولید و مصرف محصولات آبزیان که انصافا جای قدردانی دارد.

در پایان جا دارد یاداور شوم که رسانه و قلم آنقدر ارزشمند است که خداوند در قرآن به آن قسم می‌خورد، قلمی که در راه منافع ملی، صنف کشاورزی، استقلال و آزادی باشد بسیار ارزشمند است و خوشبختانه طی این سال‌ها همه کسانی که با آنها کار کردم، در راه منافع ملی قلم زده اند که برای صنعت کشاورزی مایه افتخار و مباهات است.

 

خبرها تاثیر چندانی در حوزه زنبورداری نداشته اند

فرهاد مشیر غفاری - مجری طرح توسعه زنبورداری در معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی

unnamed (2)

خبرنگاران و رسانه‌ها نقش مهمی در اطلاع‌رسانی به مسولان، تصمیم‌گیران و مردم و آگاهی آنان از حق و حقوق‌شان دارند. اگر عِرقِ به تولید و امنیت غذایی داریم، باید وقت و انرژی بیشتری برای اطلاع‌رسانی صرف کنیم؛ به طوری که اخبار کشاورزی از طریق رادیو، پیامک یا سایر رسانه‌ها به گوش کشاورزان برسد. برای مثال اگر در حوزه عسل و زنبورداری مصاحبه‌ای می‌شود یک زنبوردار بتواند به آن دسترسی داشته باشد و بداند که مشکلاتش از سوی وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می‌شود. ما 250 تعاونی زنبورداری و 26 اتحادیه زنبورداری استانی داریم که از طریق خبرنگاران باید مسایل و دستاوردهای این حوزه اطلاع‌رسانی شود. بنابراین انتظار ما از خبرنگاران بخش کشاورزی بیشتر از آن چیزی است که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم. با شرایط کنونی که خبرها طبقه‌بندی می‌شوند و تحت تاثیر مدیریت برخی رسانه‌ها قرار می‌گیرند باید گفت خبرها تاثیر چندانی در حوزه زنبورداری نداشته اند. ما نیاز داریم در این بخش خبرنگاران فعال‌تر باشند، زیرا قابلیت‌های زیادی برای اطلاع‌رسانی در زمینه زنبورداری، عسل و نقش و جایگاه آن در امنیت غذایی و بالا بردن ضریب ایمنی بدن و همچنین سرمایه‌گذاری و بازاریابی آن وجود دارد.

 

کمک خبرنگاران به بازگشت 3300 میلیارد ریال اعتبار به صندوق بیمه

رامین امینی زارع- مدیر روابط عمومی و بین الملل صندوق بیمه کشاورزی

unnamed (3)

  روزی روزگاری، حرفه‌ای بود به نام خبرنگاری که وظیفه مهمی برعهده داشت، وظیفه‌ای مثل یک رئیس جمهور، او نماینده همه مردم بود، چون که افکار عمومی متعلق به همه مردم است. اوست که در راستای حق مردم که دانستن است، فعالیت می‌کند و از طرف مردم باید اخبار را بیابد و به همه بگوید و بی‌طرفانه و بی‌غرضانه، اخبار را به نمایش و همچنین قضاوت افکار عمومی بگذارد.

حرکت راهبردی خبرنگار در شیوه زندگی (Life Style) مردم هم اثرگذار است، مردم به نوعی به خبرنگار، به خصوص اگر از سوی رسانه ای صادق بشناسند، اعتماد می‌کنند و به سخن و قلم او اطمینان دارند.

کار خبرنگار تبدیل و انعکاس رخدادهایی است که قابلیت تبدیل شدن به خبر و اطلاع رسانی به جامعه را دارند. لازمه خبرنگار خلاق بودن، داشتن دانش کافی، تجربه و جسارت است. تا با 3 اصل صحت، سرعت و دقت بتواند نیاز خبری مردم را برآورده سازد.

خبرنگار دارای یک شخصیت حقیقی متین و استوار است که خود به خود تا هنگامی که منشور و میثاق خبر‌رسانی  بی‌طرفانه و نمایندگی افکار عمومی را به عنوان امانتی بزرگ بر دوش دارد، وثیق و شایسته تکریم و احترام است؛ اما این شخصیت ارزشمند در قالب رسانه نیز رنگ هویتی می‌پذیرد. انواع رسانه‌های دیداری، شنیداری،  نوشتاری، اجتماعی و مانند آن در جهان وجود دارند که جملگی به عنوان منادیان آگاهی و آزادی در جهان، مورد احترام‌اند. اما شاید گاه در گوشه ای از جهان، شبه رسانه یا ضد رسانه ای یافت شود که با قاموس فریب، دروغ و سودجویی وسوداگری، افکار عمومی را به انحراف از حقیقت و واقعیت سوق دهد و دریغ که آن شخصیت حقیقی معصوم خبرنگار، در پسا زنگار این دژم‌گونه، پنهان و قربانی بی‌گناه رسانه خود می‌شود.

این نمایندگی و تعهد در برابر افکار عمومی، درکنار مسوولیت مهم اجتماعی دیگر، فرآیند تولید و نشر خبر را تکمیل می‌کند. ماموریتی بزرگ به نام روابط عمومی که از یک سو مسوولیت و وکالت جامعه‌کاری خود را دارد و وکیل سازمان، شرکت یا وزارتخانه خود است و از دیگر سوی، نماینده عموم مردم و از جمله نماینده افکار عمومی و همان جامعه رسانه‌ای است. در قریب به 2 دهه مدیریت روابط عمومی، همواره رسانه و خبرنگار را یار و همراه و مکمل کار ارتباطی دانسته‌ام و در حقیقت، به شخصیت حقیقی و سپس رسانه‌ای او کمال احترام را داشته‌ام. در جامعه خبری مرتبط با مسوولیت این قلم، طیف گسترده‌ای از سردبیران، دبیران و خبرنگاران سرویس‌های اقتصادی، پولی و مالی و بیمه‌ای، پارلمانی و مانند آن‌ها، حضور مستمر و فعال دارند و همواره درخواست و مراجعه آنان را مقدم داشته و خود نیز با آنان در تماس، مشورت و همکاری در جهت خدمت به جامعه ارزشمند و شایسته احترام مخاطبان بوده‌ام. 3 سال پیش بود که در تنگنای اعتباری و مضیقه شدید تامین بودجه از سوی سهم دولت بودیم و پیگیری‌های اداری مکرر و نافرجام در برابر دیدگان نجیب و محترم بیمه‌گذاران؛ که بسیار جانکاه بود؛ از وزیر جهادکشاورزی تا بقیه مدیران و کارکنان همگی در رنج بودیم.

ابتکار روابط عمومی در اردیبهشت آن سال که اگر به تقویم مراجعه شود اهمیت آن یافت می‌شود؛ در رایزنی با خبرگزاری رسمی دولت و تهیه تحلیل خبری ویژه در حدی کمتر از نوشتار پیش‌روی، مستقیم به رئیس دولت رسید و اهمیت آن تحلیل و تفسیر عددی داشت و پس از 48 ساعت با 3 هزار و سیصد میلیارد ریال اعتبار با فرمان شخص رئیس جمهور بازگشت.

در آنجا شیرینی و توانایی قلم خدادادی را از صمیم جان حس کردم. با علاقه ای که به تدریس اندک دانسته‌های خود دارم، همواره دانش حیطه‌کاری خود را به ساده‌ترین بیان‌ها و گویش‌ها با خبرنگاران به اشتراک گذاشته‌ام و از حواشی بیهوده دوری جسته‌ام، برای من در حقیقت هیچ‌گاه نام و خط و بزرگی یا کوچکی رسانه اهمیتی نداشته است و همزمان در انتقال مفاهیم و اخبار رویدادهای تخصصی دستگاه متبوعم از هر رسانه ای دوستان پرشماری دارم و در جهت اهداف مردم، از ظرفیت آنان بهره برده‌ام. در طول سال، فارغ از گفتگوی خبری، دوستانه با خبرنگاران برای تحلیل اوضاع وقت می‌گذارم و یکی از پربهره‌ترین اوقات‌کاری سالانه‌ام به همین می‌گذرد. درکنار خبرنگاران، هر هفته یک یادداشت و تحلیل به عنوان مدرس دانشگاه یا کارشناس در رسانه‌ها در جهت اهداف سازمان متبوع که همان منافع عمومی است، می‌نویسم و از این کار خرسندم و معتقدم کار ناکرده بسیار است.

در پایان این نوشتار کوتاه، بهترین سروده‌ها و صمیمانه‌ترین شادباش‌ها را درآستانه روز خبرنگار (جالب آن که متولد 18 اَمرداد هستم و هرساله زادروزم با روز خبرنگار همراه است) به جامعه ارزشمند خبرنگاران کشور، به ویژه خبرنگاران کشاورزی و اقتصادی و بیمه‌ای، تقدیم می‌دارم. ازهمکاران روابط عمومی در سرتاسر کشور نیز درخواست دارم، رابطه مثبت و سازنده با خبرنگاران را توسعه دهند و همواره خبرنگار را یار و یاور خود ببینند.

بانهایت احترام و امید به فردایی روشن

 

صدور مجوز صادرات 20 هزار تن شیرخشک پس از همکاری خبرنگاران

سیاوش سلیمی- رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیر خشک ایران

IMG-20200806-WA0077

روز خبرنگار را به تمام اصحاب رسانه که پر تلاش در این عرصه زحمت می‌کشند تبریک عرض می‌کنم و جا دارد از خبرنگارانی که در بحث اعتراض به ممنوعیت صادرات شیرخشک که دغدغه ما بود، خبرنگاران حوزه کشاورزی و صنایع غذایی با پوشش خبری گسترده و موثر در این زمینه باعث شدند مجوز ۲۰ هزار تنی برای صادرات که در تحریک قیمت پایین شیرخام و کمک به ارزآوری شیر مازاد حائز اهمیت بود صادر شود. لذا از قشر زحمت‌کش رسانه کمال تشکر را داریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید