Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب:

۸۷۸۲ برند کود کشاورزی تاکنون شماره ثبت گرفته اند

۸ هزار و ۷۸۲ برند کود کشاورزی از سال ۹۴ تا تیرماه امسال از موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی شماره ثبت گرفته اند.

۸۷۸۲ برند کود کشاورزی تاکنون شماره ثبت گرفته اند

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، این مطلب را رییس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارتخانه در گفت و گو با خبرنگار ما اعلام کرد و اظهار داشت: از سال ۹۴ تا تیرماه امسال ۱۱۰۹ شرکت با ۱۰ هزار و ۹۶۶ برند کودی در پایگاه جامع مواد کودی این موسسه تقاضای ثبت کردند که از این تعداد ۴ هزار و ۵۶۵ برند کودی تولید داخل، ۵ هزار و ۹۴۷ برند وارداتی و ۴۵۴ مورد توزیعی بوده اند.

دکتر هادی اسدی رحمانی افزود: شماره ثبت ۵ رقمی برای کودهای تولید داخل و وارداتی و ۶ رقمی برای انواع کودهای توزیعی تخصیص می یابد و برای دو سال اعتبار دارند از این رو شرکت ها پس از دو سال باید نمونه کود خود را برای موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی ارسال کنند تا مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

وی ادامه داد: در صورتی که نمونه کود ارسالی، حائز شرایط و کیفیت باشد، شماره ثبت کود تمدید می شود.

اسدی رحمانی گفت: تاکنون ۲۰ درصد برند کودهای کشاورزی که از این موسسه تقاضای ثبت کرده اند معادل ۲۱۸۴ مورد رد شده اند و عمده دلایل رد این برندهای کودی به عدم تطابق ادعاهای متقاضیان ثبت با درصد عناصر غذایی موجود و یا در موارد نادر به آلوده بودن کودها به فلزات سنگین باز می گردد.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تا پایان سال ۹۷ حدود ۸ هزار و ۴۹۵ برند کود شیمیایی، ۱۸۹۸ برند کود آلی و ۱۲۸ برند کود زیستی برای ثبت به این موسسه ارسال شده است.

وی تصریح کرد: برای اعتبارسنجی کودهای کشاورزی دربازار نیز شماره پیامکی هم اختصاص یافته که مشتریان این کودها می توانند شماره ثبت روی بسته بندی های کود را به سرشماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۲۴ ارسال و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

اسدی رحمانی با بیان این که با اجرای برنامه ثبت و کنترل کیفی کودهای کشاورزی از سوی موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی، میزان عدم تطابق نمونه کودهایی که شرکت ها برای ثبت معرفی می کنند، کاهش یافته است ،اذعان داشت: در سال ۹۴ حدود ۳۶ درصد از نمونه کودهایی که برای ثبت معرفی شدند دارای عدم تطابق به لحاظ میزان موجودی عناصر غذایی و یا آلودگی به فلزات سنگین بوده اند که این میزان در سال ۹۷ به ۱۲ درصد کاهش یافته و از عرضه این کودها به بازار جلوگیری شده است.

وی افزود: کاهش عدم تطابق نشان می دهد که تولید کنندگان و یا وارد کنندگان کودهای کشاورزی، کیفیت کودهای خود را افزایش داده اند.

اسدی رحمانی درباره امکان وجود کودهای تقلبی در بازار نیز گفت: در بازار ممکن است کودهای کشاورزی تقلبی،فاقد شماره ثبت و یا کم کیفیت وجود داشته باشد که این امر توسط گروه های نظارت و کنترل کیفیت مواد کودی که در سازمان های جهاد کشاورزی مستقر هستند شناسایی و از بازار و مراکز عرضه کود، جمع آوری می شوند.

وی ادامه داد: گاهی افراد سودجو ممکن است مشخصات و شماره ثبت یک برند کودی معتبررا تقلب کرده و کودهای کم کیفیت را از این طریق به بازار عرضه کنند، از این رو کشاورزان باید حساسیت لازم را در خرید کودها داشته باشند و در صورت مشاهده،موارد را به سازمان جهاد کشاورزی استان یا موسسه تحقیقات خاک و آب گزارش کنند.

اسدی رحمانی اظهار داشت: موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی،برنامه کنترل کیفی مواد کودی را با جدیت دنبال کرده و با کمک سازمان تعزیرات حکومتی شناسایی و برخورد با متخلفان را دستور کار دارد و کارگروه های نظارت و کنترل استان ها نیز،مراکز و فروشگاه های عرضه کودهای کشاورزی در استان ها را به طور مستمر بررسی می کنند و نمونه کود ها را به طور تصادفی از فروشگاه ها جمع آوری کرده و برای این موسسه ارسال می کنند تا مورد آنالیز و ارزیابی قرار گیرد.

وی گفت: رضایت کشاورزان زمانی حاصل می شود که کودهایی که دریافت می کنند مطابق با مشخصات روی بسته بندی ها بوده و از کیفیت لازم برخوردار باشند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید