Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور گلخانه در جشنواره گل مازندران:

گل نرگس زمین‌های کم‌بهره را شکوفا کرد

مدیرکل دفتر امور گلخانه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه گل و گیاه بیش از 150 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند، گفت: در حوزه تولید گل نرگس 15 تا 20 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت دارند.

گل نرگس زمین‌های کم‌بهره را شکوفا کرد

به گزارش ایانا، غلامرضا تقوی صبح امروز در اولین جشنواره گل نرگس در شهرستان جویبار با بیان اینکه  گل و گیاه و در سطر آن تولید گل نرگس برای کشور دارای اهمیت زیادی است، گفت: در حال حاضر سطح  زیرکشت گل و گیاه در فضای باز و گلخانه بیش از 100 هزار هکتار است و از این مقدار 4 میلیارد شاخه و گلدان تولید می‌شود. با سطح زیرکشت گل و گیاه در کشور، یک‌هزار و 200 هکتار گل نرگس با بیش از 360 میلیون شاخه گل نرگس تولید می‌شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: مازندران با توجه شرایطی که دارد می‌تواند هم نهاده پایه گل نرگس را تولید کند و هم با افزایش دانش فنی عملکرد را افزایش دهد.

تقوی با بیان اینکه در یک‌هزار و 200 هکتار سطح زیرکشت گل نرگس باید بیش از 600 میلیون شاخه گل تولید شود که با در اختیار قرار دادن دانش فنی عملکرد آن افزایش خواهد یافت. گل و گیاه ویژگی که دارد این است می‌توان با ترویج توسعه گل نرگس اراضی که کم‌بهره هستند به اراضی پُر بهره تبدیل شوند و می‌تواند نسخه شفابخش برای جلوگیری از خرد شدن اراضی، تغییر کاربری و افزایش درآمد باشد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در حال حاضر اگر نیازمند تامین کالاهای اساسی هستیم یکی از منابع  و ریشه تأمین ارز می‌تواند صادرات گل و گیاه بویژه گل نرگس باشد. در حوزه گل و گیاه بیش از 150 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند و در حوزه تولید گل نرگس 15 تا 20 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت دارند.

او با بیان اینکه برای سرمایه‌های سرگردان برنامه نداریم سرمایه‌ها به سمت سفته‌بازی، سکه، ارز و واسطه‌گری سوق پیدا کردند، تصریح کرد: بخش کشاورزی و به‌ویژه تولیدات گل و گیاه می‌تواند نسخ مناسبی برای جذب سرمایه‌ها باشد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان داروئی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: به شدت سطوح آب‌های زیرزمینی رو به کاهش است و در برنامه ششم توسعه 11 میلیون مترمکعب باید صرفه‌جویی کنیم و اگر قرار است الگوی کشتی معرفی کنیم و در بسیاری از مناطق الگوی کشت می‌تواند جوابگو باشد و در حال حاضر 35 درصد از کشت گل نرگس به صورت دیم و 65 درصد کم‌آب بر قابل کشت است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید