Iranian Agriculture News Agency

رییس مرکز توسعه نوغانداری به ایانا خبر داد:

آغاز مهاجرت معکوس به روستاها با توسعه پرورش ابریشم

رییس مرکز توسعه نوغانداری وزارت جهاد کشاورزی معتقد است با برنامه‌ریزی‌های جدید برای افزایش تولید دوبار در سال، مهاجرت از روستاها کم شده است.

آغاز مهاجرت معکوس به روستاها با توسعه پرورش ابریشم

عدیل سروی، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایانا، در توضیح این مطلب گفت: با برنامه‌ریزی‌های دقیق و تنظیم نحوه‌ی تولید در استان‌های غیر مولد نه تنها نوغانداری به درآمد اصلی خانواده‌ها تبدیل می‌شود، بلکه به سادگی شاهد مهاجرت معکوس به روستا خواهیم بود.

به گفته او استان‌های گلستان، گیلان و خراسان رضوی از استان‌های مولد هستند که تولید نوغانداری درآمد اصلی خانواده‌ها را تشکیل می‌دهد و مزایای نسبی این شغل، همه‌ی خانواده‌ها را درگیر و علاقمند به کار کرده است.

رییس مرکز توسعه‌ی نوغانداری ادامه داد: در استان  گیلان با در نظر گرفتن مزیت‌های نسبی و در فصلی که وقت کشاورزان آزاد است و کمتر درگیر کارهای کشاورزی هستند به راحتی در مدت 50تا 55 روز  به تولید خوب می رسند و به سادگی می‌توانند از این شغل کمک مالی بگیرند و برای افزایش رفاه و شرایط معیشتی خود برنامه‌ریزی کنند.

سروی معتقد است این کار  را در برخی روستاهای شناخته شده مثل برکت در استان گلستان و روستاهای تربت حیدریه در خراسان رضوی، همه‌ی خانواده‌ها به عنوان شغل اصلی نوغانداری انتخاب کرده‌اند و با ساده‌ترین روش‌ها بهترین برداشت را انجام می‌دهند.

با این حال از برنامه‌های سروی این است که نوغانداری در همه‌ی کشور گسترده شود، به همین دلیل توضیح داد: کشاورزهایی که توتستان دارند به خوبی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند و برداشت خوبی هم از تولید داشته باشند. 

به گفته او، در برنامه‌ریزی‌های جدید با برگزاری دوره‌های آموزشی این باغداران را توانمند می‌کنیم تا با ثبات باغداری درکنار همان کار تولید جدیدی را هم شروع کنند. 

چون پرورش ابریشم هم‌زمان با رویش برگ‌های توت است به همین دلیل در برنامه‌ریزی‌های ایران مرکز توسعه توتستان دراراضی شیب‌دار هم بررسی شده است، سروی در این باره گفت: تولید پایدار در مناطق مستعد  توسعه باغات در اراضی شیب‌دار این صنعت را قطعا تثبیت و قدرتمند می‌کند.

او به آینده امیدوار و معتقد است: با برنامه‌ریزی‌های دقیق و با همکاری معاونت باغبانی برای گسترش توتستان‌ها، کشور می‌تواند نیاز خود به ابریشم را با بهترین کیفیت برطرف کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید