Iranian Agriculture News Agency

نماینده مردم کرمان در گفت‌وگو با ایانا:

کاشت زعفران به جای هندوانه، مهاجرت روستایی را متوقف کرد

امید به مهاجرت معکوس به دلیل گسترش برنامه‌های کشاورزی در منطقه

تغییرات اقلیمی و خشکسالی مستقیما بر معیشت روستاییان تاثیر گذاشته است. نماینده مردم کرمان درباره طرح‌هایی می‌گوید که متناسب با شرایط فعلی طراحی شده است تا روستاییان خانه‌های خود را ترک نکنند.

کاشت زعفران به جای هندوانه، مهاجرت روستایی را متوقف کرد

شهباز حسن‌پور بیگلری، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، به خبرنگار اجتماعی ایانا گفت: «وضعیت مهاجرت از روستاها به شهرها طی ده‌های گذشته بسیار نامناسب بوده است، تا جایی که هم‌اکنون تنها 25 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند و بقیه شهرنشین هستند. به عبارت دیگر، زحمت تولید بر دوش این 25 درصد است و بقیه مصرف‌کننده هستند.»

حسن‌پور با اشاره به مشکلات استان کرمان گفت: «هم‌اکنون بیش از هزار روستای استان کرمان با تانکر آب‌دهی می‌شوند اما با تلاش‌های استانداری و مجمع نمایندگان خوشبختانه مهاجرت کنترل شده است. زیرا شرکت‌های بزرگ استان مانند مس سرچشمه، گل‌گهر سیرجان، هواپیمایی ماهان، هلدینگ خاورمیانه و خودروسازی بم به کمک مسئولان استانی شتافته‌اند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره چشم‌انداز مهاجرت از استان کرمان نیز گفت: «براساس اقدامات صورت گرفته، امیدوار هستیم که تا سال آینده وضعیت مهاجرت استان معکوس شود و شاهد بازگشت مردم از شهرها به روستاها باشند.»

نماینده مردم سیرجان و بردسیر درباره اقدامات عملی برای بازگشت روستاییان به شهرها گفت: «با توجه به بحران آب، ما به دنبال کشت جایگزین هستیم و احداث هزار گلخانه در دستور کار قرار گرفته است.»

حسن‌پور با اشاره به اقدامات اشتباه گذشته گفت: «شهرستان بردسیر هم‌اکنون پایلوت کشت گیاهان دارویی شده است تا با کم‌ترین آب مصرفی و بیشترین بازده درآمدزایی کند. اگرچه پیش‌تر در این شهرستان گیاه آب‌بری مانند چغندرقند کشت می‌شده است اما با توجه به شرایط اقلیمی کشور دیگر اجازه چنین کشت‌هایی داده نمی‌شود.»

وی افزود: «کشت زعفران به دلیل نیاز کم آن به آب در چندصد هکتار زمین استان کرمان جایگزین کشت هندوانه می‌شود. همچنین در 2500 هکتار زمین شهرستان لاله‌زار کشت گل‌محمدی صورت گرفته است.»

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان با اشاره به موفقیت طرح همیاران آب گفت: «این طرح باعث شده است تا هدر‌رفت آب در بخش کشاورزی به شکل محسوسی کاهش پیدا کند.»

سال گذشته، وزارت نیرو با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست طرح همیاران آب را در استان کرمان اجرایی کرد. همیاران آب با محوریت صرفه‌جویی و کنترل آب در بخش کشاورزی طراحی شده است.

پدیدآورنده ساناز اله بداشتی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید