Iranian Agriculture News Agency

فرماندار زابل در گفت‌وگو با ایانا:

با تداوم طوفان، تعطیلی سیستان ادامه دارد

افغانستان برای پرداخت حق‌ابه ایران بهانه می‌آورد

از سه روز پیش طوفان در شمال سیستان و بلوچستان شروع شده است. ماحصل این طوفان تا کنون دو روز تعطیلی ادارت و مراجعه 445 بیمار به مراکز درمانی بوده است. هوشنگ ناظری فرماندار زابل اما می‌گوید موضوع فقط همین نیست و این طوفان خسارت‌های زیادی به زیر ساخت‌های استان وارد کرده است. چاره اما تنها یک چیز است! به ثمر نشستن مذاکرات ایران با افغانستان برای پرداخت حق آبه تالاب هامون و رود هیرمند.

با تداوم طوفان، تعطیلی سیستان ادامه دارد

به گزارش گروه اجتماعی ایانا در سال‌های اخیر و با رشد خشک سالی در منطقه ره‌آورد بادهای مشهور به 120 روزه برای منطقه تنها غبار است و ریگ‌های بستر خشکیده هامون.

هوشنگ ناظری فرماندار زابل در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایانا می‌گوید: از شروع تابستان تاکنون این احتمالا شدیدترین طوفان در منطقه است. تاکنون 445 بیمار تنفسی و قلبی به مراکر درمانی مراجعه کرده اند و 83 نفر از آنها به دلیل وخیم بودن حالشان بستری شدهاند وبقیه سرپایی درمان شده اند.

او درباره خسارت‌های احتمالی این طوفان می‌گوید: دستگاه‌ها مختلف در حال برآورد خسارت های وراد شده به زیر ساخت‌های شبکه برق، آب ، درختان و ..و هستند. هنوز معلوم نیست طوفانی که سه روز تمام میهمان مردم سیستان بوده چقدر خسارت به بار آورده است.

ناظری می‌گوید: هواشناسی سرعت طوفان را 115 کیلومتر در ساعت پیش‌بینی کرده که شعارع دید تا 150 کیلومتر کاهش پیدا کرده است. غلظت هوا در حال حاضر 60 برابر حد مجاز است. اگر این میزان از آلودگی کاهش پیدا نکند در روزهای آینده هم باید منتظر تعطیلی ادارات باشیم.

فرماندار زابل درباره دلیل عمل نکردن افغانستان به تعهدات بین المللی درباره پرداخت حق ابه هامون و هیرمند می گوید: هیاتی از طرف دولت برای مذاکره با افغانستان تشکیل شده است.  اعضای این هیات که به ریاست عباس عراق‌چی مشغول رایزنی با افغانستان است مشکل از نماینده وزارت نیرو، وزارت کشور، سازمان محیط زیست و وزارت خارجه است.

به گفته ناظری بهانه کشور افغانستان برای پرداخت نکردن حق آبه این است که افغانستان درگیر مشکلات خشکسالی است اما واقعیت این است که سدسازی های افغانستان بر روی منابع آبی مشترک باعث شده که انتقال اب به پایین دست یعنی مرز ایران با مشکل مواجه شود.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید