Iranian Agriculture News Agency

پروش‌دهنده بوقلمون در گفت‌وگو با ایانا:

عراقی‌ها همیشه منتظر محصولم هستند

فرشته جعفری کار آفرین اهل استان مازندران است. او بدون اینکه تحصیلات مرتبط با رشته کشاورزی داشته باشد سال‌ها در حوزه پرورش ماهی فعالیت کرده و حالا هم توانسته مجوز یک واحد پرورش بوقلمون را بگیرد. او می‌گوید کار را خانوادگی شروع کرده و در این راه همسر و فرزندانش هم پیشتیبان او بودند. از سختی‌های کارآفرینی برای زنان می‌گوید و اینکه چقدر طول کشیده تا توانسته توانایی‌های خودش را ثابت کند و مردم حضور او را به عنوان کارآفرین زن بپذیرند.

عراقی‌ها همیشه منتظر محصولم هستند

این کار آفرین‌ که کار پرورش بوقلمون را از حیاط خانه‌اش آغاز کرده درباره شروع کار اینگونه به خبرنگار اجتماعی ایانا توضیح می‌دهد: کار پرورش بوقلمون را از سال 86 آغاز کردم. قبل از اینکه این کار را به صورت تخصصی شروع کنم پیش یکی از دوستانم که کار پرورش بوقلمون انجام داده بود اموزش دیدم. مدتی کار را در حیاط خانه انجام دادم و پس از اینکه احساس کردم توانایی لازم را در این حوزه دارم به دنبال گرفتن مجوز و گسترش دادن کار رفتم.

این کار آفرین در این راه سختی‌های زیادی را هم از سر گذرانده. او در این باره توضیح می‌‌دهد: سال های ابتدای کار  یک مزرعه پرورش ماهی راه اندازی کردم. چون رشته‌ام مرتبط نبود تمام مجوزها و زمین و تجهیزات را به نام فرد دیگری گرفته بود. چند سال که گذشت و کار پیشرفت‌های قابل توجهی داشت این فرد با من قطع همکاری کرد. با توجه به اینکه همه مجوزها به اسم این فرد بود نتوانستم از نظر قانونی اقدام به شکایت و گرفتن حق و حقوق انجام دهم.

همه این سختی‌ها اما او را نا امید نکرد. چند سال بعد او تصمیم می‌گیرد کاری که به آن علاقه دارد را با تمام توان ادامه دهد. به سراغ یکی از دوستانش می‌رود و مدتی را در یک واحد پرورش بوقلمون آموزش می‌بیند: بعد از آموزش تصمیم گرفتم بار دیگر از صفر شروع کنم. حتی گاهی فکر می‌کنم از زیر صفر شروع کرده‌ام نه صفر.

فرشته جعفری می‌گوید: من اقتصاد خوانده بود و فکر می‌کردم می‌توانم کاری برای خودم راهاندازی کنم و در آن موفق باشم. با تجربه شکستی که در گذشته داشتم بازهم نا امید نبودم. توانستم کار را تا حد خوبی پیش ببرم و با حمایت خانواده استارت آن زده شد.

او می‌گوید سختی‌های زیادی کشیده چرا که مسئولان فکر می‌کردند یک زن از پس این کار بر نمی‌آید: برای گرفتن مجوز و وام خیلی بیشتر از یک مرد دوندگی و تلاش کردم. 4 سال طول کشید تا مجوز راه اندازی به من بدهند. وقتی تصمیم داشتم وام بگیرم همه می‌گفتند نمی‌توانی از پس باز پرداخت آن بر بیایی و این برای یک زن کار سختی است. خیلی طول کشید تا به حضور من عادت کنند و به کاری که برای آن تلاش کرده بودم اعتماد کنند.

این کار آفرین درباره تسهیلاتی که تاکنون دریافت کرده می‌گوید: یک بار تسهیلات دریافت کردم و آن هم مبلغ 128 میلیون از بانک ملت با سود 12 درصد بود. در نهایت 170 میلیون به بانک پرداخت کردیم و در حال حاضر تمام بدهی های بانکی را صفر کرده‌ایم.

آنطور که این کار آفرین توضیح می‌دهد نزدیک به 2 سال طول کشیده تا سرمایه اولیه صفر شود و این واحد تولیدی به سود دهی برسد. جعفری می‌گوید: ما ابتدا کار را با خانواده شروع کردیم. چهار نفر. من و همسر و دو فرزندم. یکی از فرزندانم دامپزشکی خوانده و توانست کمک‌مان باشد.

او درباره ایجاد اشتغال در این واحد تولیدی هم می‌گوید: در حال حاضر 5 کارگر ثابت داریم و 30 نفر هم به صورت غیر مستقیم با ما همکاری می‌کنند. از کار راضی هستیم و فعلا نمی خواهم ریسک افزایش و توسعه واحد را انجام دهد.

او درباره بحث صادرات هم می گوید: ما می‌توانیم گوشت کل استان را تامین کنیم. برای تامین گوشت در استان‌های دیگر هم مشکلی نداریم اگر بازار فروش وجود داشته باشد. در سال های اخیر هم توانسته ایم پس از تامین گوشت استان و کشور مازاد ان را به اربیل عراق صادر کنیم و در انجا هم از این گوشت استقبال شده است. دغدغه اصلی من از راه اندازی این واحد تهیه گوشت سالم و ارگانیک برای مردم بود و امیدوارم در این هدف موفق شده باشم.  

گفت‌وگو: سارا زارع

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید