Iranian Agriculture News Agency

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار در گفت‌وگو با ایانا:

سامانه جامع کار بدون ضمانت اجرا ارزشی ندارد

سامانه جامع روابط کار از امروز رسماً شروع به کار می‌کند. سامانه‌ای که علی ربیعی وزیر کار معتقد است برای شفافیت در روابط کار راه‌اندازی شده تا امنیت شغلی کارگران افزایش یابد. حسین حبیبی دبیر کانون شوراهای اسلامی کار تهران اما به ایانا می‌گوید باید منتظر ماند و دید این سامانه در عمل چقدر به شفافیت روابط کار کمک خواهد کرد.

سامانه جامع کار بدون ضمانت اجرا ارزشی ندارد

روز گذشته علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یک گفتگوی زنده تلویزیونی درباره راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار گفت که با این سامانه،‌ کل حوزه روابط کاری الکترونیکی می‌شود و شفافیت اضافه خواهد شد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این سامانه، ثبت الکترونیکی شکایت کارگران بدون نیاز به مراجعات حضوری است. در این سامانه، کارفرمایان ملزم می‌شوند تا قراردادهای خود را به شکل آنلاین بارگذاری کنند تا از وجود قراردادهای سفید و موقت جلوگیری شود.

هر چند وزیر کار اطمینان می‌دهد که این سامانه به شفافیت قراردادها و امنیت شغلی کارگران کمک خواهد کرد اما دبیر کانون شوراهای اسلامی کار تهران می‌گوید باید قوانین به طور شفاف اجرا شود تا این سامانه اثر گذاری مثبتی داشته باشد.

حسین حبیبی به خبرنگار اجتماعی ایانا می‌گوید: «ما شرایط کسی را داریم که در دریا در حال غرق شدن است و برای نجات به هر چیزی متوسل می‌شود. سامانه جامع روابط کار هم یکی از همین دست آویزها است اما باید دید این سامانه در مرحله اجرایی چگونه عمل خواهد کرد.»

حبیبی می‌گوید ضمانت اجرای این سامانه زمانی است که نسخه‌ای از قرار داد بین کارگر و کارفرما در اختیار وزارت‌خانه قرار بگیرد: «در غیر این صورت این سامانه هم مانند بسیاری دیگر از برنامه از عدم شفافیت ضربه خواهد خورد و در مرحله اجرا نتیجه مثبتی نخواهد داشت. اگر اطلاعات ورودی در زمان ثبت نام دقیق و شفاف باشد و وزرات خانه در این مورد جدی برخورد کند می‌توانیم بگویم نیمی از راه را برای شفافیت در حوزه روابط کار رفته‌ایم.»

حبیبی ادامه می دهد: برای اینکه بتوانیم اطلاعات دقیق داشته باشیم و در عمل به شفاف سازی کمک کرده باشیم باید بتوانیم اطلاعات مربوط به کارفرما را از ارگان‌های مختلف مانند بانک‌ها، شهرداری، ثبت اسناد، اماکن و هر جایی که ممکن است اطلاعاتی از یک شخص وجود داشته باشد به دست آوریم. البته در این مورد اختلاف نظر زیادی وجود دارد که می‌توانیم این اطلاعات را داشته باشیم یا نه.

حبیبی راه موفقیت این طرح را نظارت درست و ضمانت اجرای این طرح می‌داند و معتقد است وزارت کار اگر به این مسئله توجه نکند این طرح محکوم به شکست است.

آن‌طور که علی ربیعی وزیر کار می‌گوید این سامانه مشاغل سخت و زیان‌آور، طبقه بندی مشاغل، بیمه بیکاری، بازرسی‌های کار، و سوابق کاری کارگران را مشخص می‌کند و  یک شناسنامه کاری برای کارگران ایجاد می‌کند که سوابق کاری‌شان در آن درج می‌شود.

اسماعیل ظریفی آزاد، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز خبر داده است که فاز اول این سامانه از فردا در تهران اجرایی می‌شود و سپس نوبت به استان‌های سمنان، اردبیل، قزوین و البرز می‌رسد. ظریفی آزاد معتقد است این سامانه در پایان مردادماه در اختیار کارگران سراسر کشور قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید