Iranian Agriculture News Agency

ایانا از رفتن همکاران جهادی شهردار سابق گزارش می‌دهد

پشت پرده استعفای یک مدیر شهری

مدیرعامل شهربان استعفا داد و ده روز پیش موافقت شد

شرکت «شهربان و حریم‌بان» شاید برای خیلی‌ از شهروندان نامی آشنا نباشد اما همگی شاهد یکی از عملکردهایش یعنی برخورد با سد معبر و دستفروشی بوده‌اند. که با وجود تغییر دو شهردار در تهران بازهم مکانی امن برای همراهان شهردار سابق بود.

پشت پرده استعفای  یک مدیر شهری

شرکت شهربان و حریم‌بان اگرچه وابسته به شهرداری تهران است اما استقلال مالی و شخصیت حقوقی جداگانه‌ای دارد. این شرکت سهامی خاص برای کل مجموعه مدیریت شهری کم مشکل ایجاد نکرده است اما فقط وقتی فیلمی از برخورد‌های نامناسب ضابطان آن منتشر می‌شود، اسمش به گوش می‌رسد و ریشه اصلی این مشکلات پنهان می‌ماند.

مدیر جنجالی شرکت شهربان و حریم‌بان کیست؟

صندلی ریاست شرکت شهربان سال 1393 به مدیر جوانی رسید که صحبت‌هایش در روز معارفه شبیه حرف‌های شهردار آن دوران یعنی محمدباقر قالیباف بود. ابوالقاسم چیذری آن زمان و بعدتر سعی کرد خود را با کلیدواژه «مدیریت جهادی» معرفی کند اما فیلم‌های ضرب و شتم دستفروشان که در فضای مجازی منتشر شد، انتقاد‌ها را به نحوه مدیریت این شرکت افزایش داد. انتقادها کار را به جایی رساند که چیذری سکوتش را درباره خبر «سابقه‌دار بودن ماموران این شرکت» شکست و سال 1395 گفت: «اکنون تعداد افراد سابقه‌دار را به حداقل رسانده و به صفر هم می‌رسانیم، اینها سابقه‌دار بوده یا وجاهت منطبق با کار در شهرداری را نداشتند، ما در‌سال گذشته ٣٠٠نفر از آنها را اخراج کردیم.»

علیرغم اعلام رسمی اخراج کارمندان سابقه‌دار، باز هم فیلم‌هایی از رفتارهای خشونت‌آمیز این کارمندان منتشر و همزمان با آن بحث‌هایی درباره برکناری چیذری هم مطرح شد اما او نرفت.

خیلی‌ها برای توضیح چرایی ماندن چیذری در این مقام به سابقه سیاسی او اشاره کردند. فعالیت تبلیغاتی آشکار مدیرعامل شرکت مستقل شهربان برای کاندیداتوری محمدباقر قالیباف از چشم رسانه‌ها پنهان نماند و بسیاری آن  شرکت را «حیاط خلوت قالیباف» خواندند. با تغییر مدیریت شهری، محمدعلی نجفی و تیمش هم از مشکلاتی گفتند که مدیران وابسته به قالیباف برای آن‌ها ایجاد می‌کنند اما درنهایت این نجفی بود که رفت.

قالیبافی‌ها سنگر مدیریت شهری را رها می‌کنند؟

محمدعلی افشانی، شهردار جدید تهران، با همان مشکلات سابق زورآزمایی می‌کند اما حالا خبرهایی رسیده که ظاهراً زور او بر باقی‌مانده تیم قالیباف رسیده است؛ یک مقام آگاه در شرکت شهربان و حریم‌بان به خبرنگار اجتماعی ایانا گفت: «چیذری برای اولین بار 9 ماه پیش استعفا داد و از آن موقع ده بار دیگر کتباً استعفا داد و ده روز پیش با استعفای او موافقت شد.» این مقام آگاه که از مدیریت شهری فعلی گله‌مند بود، مدعی شد چیذری در زمان نجفی هم استعفا داده بود.

یک مقام آگاه در سازمان بازرسی شهرداری تهران با تایید خبر استعفای چیذری درباره احتمال خروج کامل مدیران نزدیک به قالیباف از شهرداری گفت: «آقای قالیباف خودش نیز با یک تصفیه حساب بر روی کار آمد و عجیب نیست اگر این اتفاق تکرار شود.»

اگرچه مقام نزدیک به چیذری استعفای او را به تغییرات در مدیریت شهری نسبت می‌دهد اما یک منبع مطلع درباره علت این استعفا روایت دیگری را مطرح کرد: «برخورد با سد معبر و بساط ‌گستران چالش جدی شهر شده است و حالا به دلیل مسائل اقتصادی و افزایش مهاجرت از روستا‌ها به شهرها مدیریت این شرکت سخت‌تر از همیشه شده است؛ چیذری الان هم با حفظ سمت مدیرعامل پیک بادپا است.»  

به عبارت دیگر، این «مدیر جهادی» کار سخت را رها کرده است تا در یکی دیگر از شرکت‌های وابسته به شهرداری با دردسر کمتری کار کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید