Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس تغذیه در گفت و گو با ایانا:

سبک زندگی ایرانی‌ها عوامل بروز سرطان را تقویت می‌کند

رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت دو روز پیش هشدار داد که اگر روال ابتلای ایرانی ها به سرطان اینگونه پیش برود تا 15 سال آینده دلیل 80 درصد از مرگ و میرها در ایران سرطان خواهد بود. با این حال یک متخصص تغذیه در گفت و گو با ایانا مطرح کرد که سرطان تنها یک فاکتور ندارد اما یکی از مهمترین دلایل آن تغذیه است.

سبک زندگی ایرانی‌ها عوامل بروز سرطان را تقویت می‌کند

سیمین اسماعیل‌زاده کارشناس ارشد تغذیه معتقد است سرطان فاکتورهای زیادی دارد اما مردم ایران بسیاری از آنها را برای ابتلا به سرطان دارند. او در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایانا می‌گوید: «فاکتورهایی مثل استرس، ژنتیک، آب و هوا، تغذیه ، سبک زندگی ، بیتحرکی و ... در ابتلا به سرطان مطرح است که نمی‌توان گفت هر کدام از این فاکتورها به طور جداگانه می‌تواند عامل اصلی سرطان در یک فرد باشد.»

بر اساس اعلام وزرات بهداشت یکی از شایع ترین سرطان‌ها در ایران سرطان سینه و سرطان روده بزرگ است. اسماعیل زاه در توضیح این موضوع می گوید:« سرطان روده بزرگ بیشتر در افراد بالای 60 سال اتفاق می افتد. مهمترین علت سرطان روده بزرگ یبوست است که خیلی از افراد توجه چندانی به ان نمی کند. در افراد بالای 50 سال هر سال باید سونوگرافی و چکاپ کامل نجام شود تا زمینه های ابتلا به بیماری تشخیص داده شود. البته یبوست به تنهایی عامل سرطان روده بزرگ نیست و کم تحرکی و چاقی هم یکی از فاکتورهای مهم ابتلا به این سرطان محسوب میشود».

آنطور که این کارشناس تغذیه تاکید دارد، بیشتر افرادی که به یبوست دچار می‌شوند و این یکی از دلایل ابتلای آنها به سرطان است از لبنیات و حبوبات که منبع ویتامین ب2 است در وعده‌های غذایی خود استفاده نمی‌کنند.

یکی دیگر از سرطان هایی که به تازگی موج بزرگی از ابتلا به آن در کشور به راه افتاده سرطان دهانه رحم در میان زنان است. این متخصص تغذیه می گوید:« در حال حاضر همه دنیا با این سرطان دست به گریبان هستند، شاید عجیب باشد اماچاقی یکی از مهممترین دلایل ابتلا به سرطان سینه و دهانه رحم در زنان است. طبق آمار 50 درصد مردم ایران اضافه وزن دارند و به چاقی های شکمی مبتلا هستند. تحقیقات در دنیا نشان داده که چاقی‌های شکمی و کم تحرکی تاثیر زیادی در ابتلای افراد به سرطان داشته است.»

راه حل این کارشناس تغذیه برای افراد چاق که در معرض سرطان هستند این است که حداقل 5 تا 10 درصد از وزن خود را کاهش دهند تا درصد ابتلای آنها به سرطان کاهش پیدا کند.

دو سال پیش بود که سیاری معاون وزیر بهداشت در اظهار نظر عجیبی عنوان کرده بود، اگر مردم پول برای خوردن غذا ندارند پس چرا انقدر چاق هستند. سیمین اسماعیل زاده می گوید:« این دو فاکتور خوردن و چاق شدن ربطی به هم ندارند. چاقی در تمام دنیا معزل است اما اگر کیفیت خوراک بالا باشد احتمال اینکه فرد به چاقی مبتلا شود بسیار کم است. در واقع عامل بیشتر چاقی‌ها خوردن غذاهای بی کیفیت است. تجربه ثابت کرده که اقشار مرفه جامعه کمتر دچار چاقی مزمن می شوند. آنها تغذیه مناسبت تر و با کیفیت تری دریافت می کنند و از طرفی اهمیت زیادی به سلامت و تناسب اندام می دهند. شاید در کشورهای آفریقایی و توسعه نیافته اینگونه باشد که هر کس کمتر می خورد لاغر تر باشد اما این فاکتور به همه جا تعمیم پیدا نمی کند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید